Sida 1 av 1

Bygga laddare/UPS, vilken väg ska jag gå?

Postat: 8 juli 2012, 14:30:02
av mjv
Hejsan

Behöver en knuff i rätt riktning.
Har köpt en Aurdino som jag lekt lite med och nu tänker jag börja på ett projekt som ska bli en smart batteriladdare och UPS.
Mäta ström och spänning och skicka in är inga problem, men jag vet ej hur jag ska styra ström och spänning!? Är logiska MOSFET det rätta eller ska man använda något annat?

Re: Bygga laddare/UPS, vilken väg ska jag gå?

Postat: 8 juli 2012, 15:00:01
av kankki
PWMad MOSFET är väl bäst för låg spänning/hög ström

Re: Bygga laddare/UPS, vilken väg ska jag gå?

Postat: 8 juli 2012, 17:16:48
av mjv
Det var min tanke också. Men jag är osäker eftersom jag aldrig grejat med sådana prylar. Finns ju flera olika FET:ar och jag är inte alls insatt.
Föresten, har ni något tips på sida om laddning av batterier, tex LiPo? Algoritmer etc.