Sida 1 av 2
Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1 kW, 1 platta
Postat: 27 juni 2012, 17:15:50
av salle
Hej
Fick tag i en Electrolux induktionsplatta idag, den är på 3.1kW men den vill inte starta inte ens lampan tänds, inte ens när jag har ställt en gryta på den, inkommande säkring är hel, samt att det rycker lite i en "datorfläkt" som sitter på undersidan i den.
Någon som jobbar med induktionsplattor och som vet var och hur jag ska börja felsöka, har plockat bort bottenplattan och tittat och luktat men för både öga och näsa verkar det ok.
Modellen är en Electrolux Libero D/Z H, och det är bara en platta på den.
Kan tillägga att jag inte är någon elektronikräv utan sysslar mest med elinstallation, vet dock i vilken ände lödkolven lämpligen hålls i.
Salle
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 28 juni 2012, 08:56:26
av salle
Om man tittar på kretskortet så verkar det som att det skulle kunna vara samma kretskort och bestyckning, både till den hällen med en platta och den med två plattor, stämmer det, isf borde man kunna plocka över delar från den sidan som inte är ansluten.
Men var och hur börjar jag felsöka, kan det vara så att om IGBTerna är trasiga, startar den inte upp alls då, borde inte lampan tändas och fläkten starta iaf ?
Salle
Tillagt: ska försöka fixa bilder senare i kväll
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 28 juni 2012, 17:34:39
av Norpan
Händer det ingenting känns det som du borde börja med matningen till styrelektroniken.
På ett eller annas sätt borde det göras lågspänning, antagligen med nåt litet switchat.
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 28 juni 2012, 18:18:23
av Danny
Bilder på innehållet och på typskylten.
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 28 juni 2012, 19:31:59
av salle
Bild på typskylten, hoppas att storleken klarar alla regler.
Bild på innandömet kommer senare ikväll
Salle
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 28 juni 2012, 19:34:54
av salle
Nu även med bild.........
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 28 juni 2012, 19:58:09
av Danny
Verkar vara från deras professionella serie. Hittat den från något storkök?
EDIT:
http://tools.professional.electrolux.co ... AA0030.pdf
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 28 juni 2012, 20:46:14
av salle
Nästan rätt, ett företag som servar storkök.
Nu en bild på innanmätet, aluminiumplåten är lödde så den får jag plocka bort på jobbet nästa vecka. Kolla vid anslutningarna vid de gula kablarna, visst ser det ut som att det är parallella utgångar
Salle
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 29 juni 2012, 19:33:46
av Danny
Det är Brandt som tillverkat den hällen.
Troligast ligger felet i den switchade nätdelen.
Brandt brukar montera endel motstånd i serie med matningen. Kolla dessa
efter avbrott.
Först och främst mät över kondingarna på sekundärsidan om du har någon likspänning ut.
Edit:
Det brukar vara samma trissor som styr båda utgångarna på Brandt.
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 29 juni 2012, 19:44:39
av salle
Ska se om jag hinner plocka bort låten nu i helgen, mer bilder kommer då.
Minns jag rätt så står det att du bor i Skåne, jag ska ner till Malmö från Växjö nästa vecka kan åka både Ljungby eller Hässleholm,
PMa om du vill titta på den, annars så fortsätter vi i tråden.
Har även fått tips om att byta fläkten, om inte fläkten snurrar funkar inget annat, rätt eller fel?
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 29 juni 2012, 20:25:17
av Danny
Vi fortsätter i tråden. Du får kämpa lite
Än om fläkten är kass, så borde "on" lampan och displayn lysa vid påslag.
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 29 juni 2012, 21:03:37
av salle
Fortsatt arbetsgång : bort med plåten mät motstånden, försök muta Danny med fika......
Salle
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 3 juli 2012, 21:39:27
av salle
Fått bort plåten, när jag mäter på den svarta med 4 ben, nere vid dom röda "sockerbitarna" mäter jag + och - så är det 127 VDC, när det sen rycker i fläktarna så sjunker det kort till ca50-60 VDC.
Inga kondingar som har svällt och inget som luktar dyrt, hällen är från 2010
Salle
Tillagt: Ink 230V är uppe till vänster på bilden
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 4 juli 2012, 20:46:10
av Danny
Om du mäter på de yttersta benen på likriktaren. Vad har du för spänning där?
Edit:
Läste ditt inlägg lite väl snabbt.
Ut från likriktaren ska du ha ca 320V, så 127V är för lite.
Har du 230V växel in på mittenbenen så är likriktaren kass.
Re: Hjälp med att felsöka Electroluxhäll 3,1kW, 1 platta
Postat: 4 juli 2012, 21:21:01
av salle
Då kanske problemet är löst, eller brukar det vara några följdfel vid dessa problem?
Den heter: TS25PO5G. Raden under: 950.
Har du en sån till salu så vill jag köpa, ska till Malmö i morgon.......
Salle