Uppnå en pyseffekt - behöver lite förklaringar osv.
Postat: 24 juni 2012, 01:55:07
Tjena! Har surfat runt lite och letat forum passande för mina frågor, har en hel del att komma med som skulle behöva en förklaring. Vet inte vad jag ska säga att jag kan... Kan löda osv, men kan fan ingenting om det jag tänkt ge mig in på nu, därav skulle jag behöva en hel del förklaringar och svar.
Jag vill åstadkomma en effekt är det tänkt. Denna effekt går ut på att det efter X antal sekunder/minuter skall pysa ut luft ur en tryckluftsbehållare (Jag har faktiskt ingen aning om hur stor osv denna kan komma vara. Hur små finns de som? Det är en sådan jag skall ha...? Återkommer till det senare) så att det hörs/märks att det frigörs luft.
Har frågat på ett typ FX/bygg forum och fått svar där, men fattar inte allt för mycket vid första anblick då det är saker helt utom min kunskap och på engelska. Detta är svaret jag fått:
"It would be pretty simple to do. Just have a microcontroller programmed to turn on a solenoid valve at a precise interval. The valve would let air escape from a compressed air cylinder.
For the microcontroller you could use an Arduino or BASIC Stamp or whatever. This would connect to the solenoid valve using a transistor (TIP120 is pretty common) so that when the controller tells the output pin to go HIGH the transistor sends the signal to the solenoid valve and lets the air escape for a predetermined time, wait a few seconds (or minutes) and then trigger it again. This would happen over and over until you turn it off."
Jag förstår principen, men jag vill ha en ordentlig förklaring till vad fan det är jag ska göra egentligen. Skulle ju kunna leja någon att göra detta kanske, men vill lära mig med :]
Alltså; Jag skall ha en ventil som, på något sätt ,är kopplad till lite andra grejer som bestämmer, på något sätt, hur ofta luft skall frigöras.
Enkelt frågat:
Vad är det jag skall fixa detta som då?
Är det några svenska motsvarigheter eller är det bara att kika runt efter det han skrivit?
Jag måste ju ha en "luftkälla" för detta då, tanken är att det ska vara något som får plats i en ryggsäck, alltså inte allt för stor... Vad exakt skall jag söka efter/ha?
I övrigt så skall effekten ut på 2 ställen, tänk er ett Y från behållaren. Hur åstadkommer jag detta som...?
Om ni har något bättre förslag på hur jag skall uppnå denna effekt som så mottar jag gladeligen den.
-------
Enklast för mig vore nog att kontakta någon som skulle kunna fixa detta åt mig, men jag börjar här med lite info.
-------
Håller på att bygga saker, FX, filmeffekter (real ;]) osv, är därav intresserad av att lära mig.
Har kanske förklarat en del saker luddigt, men det är bara att påpeka detta så skall jag försöka förklara mig bättre.
Jag vill åstadkomma en effekt är det tänkt. Denna effekt går ut på att det efter X antal sekunder/minuter skall pysa ut luft ur en tryckluftsbehållare (Jag har faktiskt ingen aning om hur stor osv denna kan komma vara. Hur små finns de som? Det är en sådan jag skall ha...? Återkommer till det senare) så att det hörs/märks att det frigörs luft.
Har frågat på ett typ FX/bygg forum och fått svar där, men fattar inte allt för mycket vid första anblick då det är saker helt utom min kunskap och på engelska. Detta är svaret jag fått:
"It would be pretty simple to do. Just have a microcontroller programmed to turn on a solenoid valve at a precise interval. The valve would let air escape from a compressed air cylinder.
For the microcontroller you could use an Arduino or BASIC Stamp or whatever. This would connect to the solenoid valve using a transistor (TIP120 is pretty common) so that when the controller tells the output pin to go HIGH the transistor sends the signal to the solenoid valve and lets the air escape for a predetermined time, wait a few seconds (or minutes) and then trigger it again. This would happen over and over until you turn it off."
Jag förstår principen, men jag vill ha en ordentlig förklaring till vad fan det är jag ska göra egentligen. Skulle ju kunna leja någon att göra detta kanske, men vill lära mig med :]
Alltså; Jag skall ha en ventil som, på något sätt ,är kopplad till lite andra grejer som bestämmer, på något sätt, hur ofta luft skall frigöras.
Enkelt frågat:
Vad är det jag skall fixa detta som då?
Är det några svenska motsvarigheter eller är det bara att kika runt efter det han skrivit?
Jag måste ju ha en "luftkälla" för detta då, tanken är att det ska vara något som får plats i en ryggsäck, alltså inte allt för stor... Vad exakt skall jag söka efter/ha?
I övrigt så skall effekten ut på 2 ställen, tänk er ett Y från behållaren. Hur åstadkommer jag detta som...?
Om ni har något bättre förslag på hur jag skall uppnå denna effekt som så mottar jag gladeligen den.
-------
Enklast för mig vore nog att kontakta någon som skulle kunna fixa detta åt mig, men jag börjar här med lite info.
-------
Håller på att bygga saker, FX, filmeffekter (real ;]) osv, är därav intresserad av att lära mig.
Har kanske förklarat en del saker luddigt, men det är bara att påpeka detta så skall jag försöka förklara mig bättre.