Sida 1 av 1

Hur bra leder grafén ström?

Postat: 18 juni 2012, 20:49:00
av Thorped
Hej!

Man hör ofta att grafén leder ström bättre än koppar, men jag har aldrig hört några siffror. Så vad är den elektriska ledningsförmågan för grafén?

Koppar har en ledningsförmåga på 59,6*10^6 Siemens/meter enligt Wikipedia.

Re: Hur bra leder grafén ström?

Postat: 18 juni 2012, 21:25:47
av bearing
Konduktiviteten är inversen av resistiviteten.

Koppar har ca 1.7e-8 ohm*m vid rumstemperatur, och grafén 1.0e-8 ohm*m enligt Wikipedia, d.v.s 100 * 10^6 Siemens/meter.