Sida 1 av 2

Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 14 juni 2012, 20:31:09
av 4kTRB
Ska bygga en matning med helvågsbrygga.

Har studerat några AoE-tidningar och de brukar ha kondensatorer
över dioderna enligt schemat.

Sedan av en slump såg jag deras bygge av Titan 2000 (AoE nr:3 1999) och där har de
utelämnat C9.

Tänkte fråga här utan att ha analyserat det hela närmare om någon vet om det är en fördel att göra så
eller om C9 varken gör till eller ifrån och de bara sparat plats?


Bild

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 14 juni 2012, 21:02:10
av TomasL
De är till för att klippa spikar/störningar.

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 14 juni 2012, 21:35:58
av 4kTRB
Ja HF-relaterat är det.
Men C9, 2 b or not 2 b?
Nyttig eller onyttig?

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 14 juni 2012, 21:45:00
av TomasL
Tja, de fyller ingen funktion DC-mässigt eller likriktarmässigt.
De är väl till för att skydda likriktardioderna mot transienter på nätet.

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 14 juni 2012, 21:59:19
av metric
Det är nog mest för "audiofiler" sök på snubber

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 14 juni 2012, 22:39:43
av MadModder
Man minskar ringningarna som blir vid varje omslag, och det blir faktiskt ännu bättre om man sätter ett motstånd i serie med varje konding.
Men jag kan inte förstå varför just en av dessa kondensatorer kan plockas bort. Som jag ser det gör de lika stor/liten nytta alla 4. :p

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 14 juni 2012, 22:45:39
av SM7CZR
Minns att jag ställde en liknande fråga i ett annat forum:
http://www.ham.se/hemmabyggen/19132-lik ... #post43584
Men att en konding slopats verkar konstigt, kanske bara bortglömd? :humm:

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 14 juni 2012, 22:49:36
av prototypen
Men nej mina kära elektronik kollegor, det där kallas kommuteringskondensatorer. Snubber är det inte. Primärt för att skydda dioderna är det inte heller.

Likriktar dioder är ju inte helt ideala, när spänningen reverseras så ska dioden sluta leda men det gör den inte, lite kommer den att leda i backriktningen.

Kommuteringskondensatorerna är inget för bara audiofiler, det har lätt för att brumma i en audioförstärkare och det är hart när omöjligt att filtrera bort sedan.
Det ska räcka med 2 kondensatorer diagonalt i bryggan men 4 är inget fel det heller. Varför AoE bara har 3 kan ju vara feltryck eller så har man fått något för sig.
47 nF verkar vara lite stort men troligen helt OK. Jag brukar sätta 10nF.

Om man skulle klara sig utan kondensatorer med schottkydioder skulle vara intressant att veta.

Protte

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 15 juni 2012, 08:34:22
av 4kTRB
MadModder skrev:Man minskar ringningarna som blir vid varje omslag, och det blir faktiskt ännu bättre om man sätter ett motstånd i serie med varje konding.
Men jag kan inte förstå varför just en av dessa kondensatorer kan plockas bort. Som jag ser det gör de lika stor/liten nytta alla 4. :p
Just den varianten med motstånd är nog för att lägga
om arbetspunkten hos dioden och liksom få den att
inte stänga av helt innan det är dags att ta hand om
nästa halvvåg.

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 15 juni 2012, 08:41:02
av 4kTRB
prototypen skrev: Kommuteringskondensatorerna är inget för bara audiofiler, det har lätt för att brumma i en audioförstärkare och det är hart när omöjligt att filtrera bort sedan.
Protte
Elektors förstärkarbyggen innehåller väldigt ofta dessa kondensatorer.

Att det brummar kan jag intyga då jag hade med dessa i ett labb-PS (+/-15V/1A)
jag byggt. Men jag tror det mest berodde på att jag valde 47nF keramiska
skivkondensatorer, typ 1.5cm i diameter. De hördes tydligt.
Alltså ljudet kom direkt från kondensatorerna, som voro de små högtalare.
:)

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 15 juni 2012, 10:02:14
av SM7CZR
Alltså ljudet kom direkt från kondensatorerna, som voro de små högtalare.
Intressant! :D
Det har jag aldrig varit med om någon gång.
Kanske C9 pratade för mycket då...

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 15 juni 2012, 10:48:28
av Pucco
Många keramiska material i kondensatorer är mer eller mindre piezoelektriska.
NP0 är stabilast och saknar nästan piezoelektrisk effekt.
X7R är lite piezoelektrisk och Y5V är kraftigt peiezoelektrisk. Högre dielektricitetskonstant ger oftast mer problem.

I radiokonstruktioner kan man tex få AM-modulation om man knackar på kortet om det sitter dåliga kondensatorer.

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 15 juni 2012, 10:51:53
av 4kTRB
Testade lite i LTSpice med C9 och utan C9.
Tänker mig att högre frekvenser finns inblandade från transformatorn.

Om jag har en last på 100 ohm över bryggan (schottky-dioder)
fås en medelström på 150uA genom resistorn.

Tar jag bort C9 ökar strömmen till 300uA.

Då matar jag med en trafo med sinus 150kHz 100mV.

Minskar jag frekvensen så har C9 mindre inverkan på strömskillnaden.

Helt utan kondensatorer fås en medelström på 138uA oberoende av om
jag matar med 150kHz eller 50kHz.

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 15 juni 2012, 11:06:57
av 4kTRB
SM7CZR skrev:
Alltså ljudet kom direkt från kondensatorerna, som voro de små högtalare.
Intressant! :D
Det har jag aldrig varit med om någon gång.
Kanske C9 pratade för mycket då...
Brummade kanske var lite fel,
de lät mer som en syrsa.

Re: Kondensatorer i helvågsbrygga?

Postat: 15 juni 2012, 11:34:01
av jesse
Intressant. Skulle du kunna lägga upp LTspice-filen (*.asc) här så man kan prova?
Jag kan givetvis göra en simulering jag också, men vill gärna ha samma input som du har. (t.ex. hur du simulerar trafon).