VGA-ingång på Sony-TV skalar inte
Postat: 12 juni 2012, 16:55:27
Jag har en Sony KDL-40EX700 med VGA-ingång. Problemet är att den inte skalar bilden från VGA-ingången, utan den mappar verkligen pixel för pixel vilket innebär att bilden i vissa fall blir pytteliten. Dom flesta (alla?) moderna platta monitorer skalar ju bilden, även om det kanske inte ser så snyggt ut. Varför gör inte TV:n det?
Ibland kör man låga upplösningar av olika skäl. T.ex imagebackup bootad från DOS, Installation på ny dator mm mm. I många sådana program så blir det bara 640 eller 800 i grafisk miljö utan Windows. Hur som helst, oavsett så borde det gå att köra det skalat också tycker man, eftersom dedikerade datorskärmar gör det.
Någon mer som har Sony TV med VGA-ingång och vet om den gör samma sak?
Ibland kör man låga upplösningar av olika skäl. T.ex imagebackup bootad från DOS, Installation på ny dator mm mm. I många sådana program så blir det bara 640 eller 800 i grafisk miljö utan Windows. Hur som helst, oavsett så borde det gå att köra det skalat också tycker man, eftersom dedikerade datorskärmar gör det.
Någon mer som har Sony TV med VGA-ingång och vet om den gör samma sak?