Sida 1 av 2

Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 12 juni 2012, 06:27:55
av Swech
Funderar på om 11 pol tidrelä är något som fortfarande används,
när jag byggde apparatskåp för måååånga år sedan så körde vi en hel del av dem
men man sade att de skulle försvinna och ersättas med PLC.
Hur har det blivit?

Använder ni tidrelä eller andra specialrelä.

Swech

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 12 juni 2012, 06:44:08
av prototypen
Jag byggde kompletterande styrning till en vägbom uppe i fjällvärlden, 2 st tidrelä det var det hela.
Att fördröja en av 2 kontaktorer i 2 sekunder med en PLC verkar lite överdrivet.
så visst finns det utrymme fortfarande för stenåldersteknik.

Protte

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 12 juni 2012, 06:52:36
av Fortran
Jag har installerat en bunt. Främst för styrning av belysning och sånt.
Dock inte dom där gamla 11-poliga med sockel, utan då lite modernare Eltako relän.
Dom har även en del multifunktions-relän som är sjukt användbara :)

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 12 juni 2012, 06:55:09
av Icecap
Jag har använd några multifunktionsreläer (Finder 80.01.0.240.0000, ELFA 37-542-84) till en del saker men mycket sällan rena tidreläer.

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 12 juni 2012, 07:20:33
av tompa74
Oja, tidrelän används flitigt än, 11-pol som mindre varianter.

Det är många som vill ha en enkel funktion som är enkel att
fixa till "när den/om den" ger upp, så att de kan ringa lokala
kulospikaren istället för en systemtekniker som skall in och programmera
en massa för att fixa till ett egentligt enkelt fel.

Kan/får jag så använder jag gärna något smartrelä, gillar telemecs.. zelio logic

/ Tompa

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 12 juni 2012, 07:29:09
av Mindmapper
Även om de minsta PLC'na är billiga, så finns det väl tillfällen då det inte lönar sig att använda dessa. Prototypens tillämpning t.ex. Skulle han byta tidreläna mot PLC skulle priset öka något. Är det motorer eller något annat strömkrävande som styrs behövs fortfarande kontaktorer, eftersom PLC utgångarna inte har tillräcklig drivförmåga. Man kan i småtillämpningarna få en mindre kapsling om man använder tidrelän.

Undrar hur svaren skulle bli om du gjort en tråd där du frågar efter hur många som använder räknare som lösa komponenter istället för PLC? Där tycker jag att det är tveksammare att köpa lösa räknare i stället för PLC.

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 12 juni 2012, 11:24:50
av Swech
Frågan är ställd mest för att se om det är idé att ta in tidrelä i sortimentet

Swech

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 12 juni 2012, 19:51:11
av Kjelle
Dom gamla tidreläena hade inbyggt batteri, dom klarade frånslagsfördröjning utan extra drivspänning, vid byte till nyare relän får man dra fram matning.

Kjelle

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 12 juni 2012, 20:27:52
av Fortran
Sen så SKA man ju ha ett tidrelä på typ värmeslingor och liknande energislukare över ett visst antal KW. (iaf här i Finland, hur det ser ut i Sverige kan jag inte svara på)
För att det inte ska bli så hög strömrusning i elnätet efter ett strömavbrott.
Kör ett par hemma i serverrummet eftersom huvudsäkringen far om alla maskiner startar samtidigt :)

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 14 juni 2012, 07:59:31
av ojz0r
Behövs det mer än 3 stycken så kan man lika gärna använda tex en Siemens LOGO! eller som zelio som tompa skrev eftersom priset blir ungefär lika.
Men visst det kräver ju lite mer än att bara "koppla" eftersom man får göra lite programmering även om det inte är så avancerat i dessa små smartrelän.

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 14 juni 2012, 08:14:44
av TomasL
Tidreläer är väl ett minne blott i princip, eftersom man ofta har någon form av intelligent styrning som fixar det.
Det är väl bara vid de tillfällen där man inte kan eller vill använda andra pryttlar som de kommer in, samt vid reparation av gammal utrustning.
Typiska användningsområden fortfarande är väl PW-start av lite större motorer och liknande.

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 15 juni 2012, 19:38:14
av MiaM
Reservation för att jag absolut aldrig någonsin sysslat med den här typen av grejer proffessionellt.


Vore det inte trevligt om det togs fram något som hårdvarumässigt ser ut som en PLC men mjukvarumässigt ser ut som nån vanlig mikrokontroller (eller mikrokontrollerplattform, typ arduino med extra allt i en PLC-liknande kapsling)?

Jag gissar bara men skulle tro att det kan bli en rätt bra kombination för då kan den som har koll på mjukvara men inte hårdvara slå sig ihop med den som är mer "installationselektriker"-typen. Hembyggen och småserier kan få ett klart proffsigare utseende. Ett aber med alla möjliga och omöjliga former av framförallt hembyggen men även småserier är att många antagligen är ögontjänare när de bedömmer en installation. Folk räknar värde noll på en värmestyrning i ett hus ifall det ligger lösa kretskort på sniskan innanför locket på kapslingar som inte ser "värmestyrmässiga" ut, men om allt ser ut som något färdigbyggt men med okänt fabrikat så räknas det antagligen ett visst värde, gissar jag. Detsamma gäller såklart sånt som "smarta hem"-grejer o.s.v....

Det bör nog vara en mikrokontroller som kan skyddas mot urläsning för att utvecklare ska våga satsa.

Eller har det här redan provats? Är jag ute och cyklar?

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 15 juni 2012, 19:41:19
av TomasL
Finns ju hur mycket varienter av kommersiella regulatorer som helst på marknaden, förstår inte nyttan.

Och vad är en "PLC-Liknande" kapsling? En PLC kan ju se ut hur som helst.

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 15 juni 2012, 20:22:15
av MiaM
Med "PLC-liknande kapsling" så avser jag alltså någon form av kapsling som ser ut som något en "seriös elinstallations/automatisationstillverkare" skulle kunna satt på marknaden. D.v.s. inte en fin din-skene-monterad ram som håller fast ett labbkort med fastlödda trådar uthängandes eller nåt sånt...

Re: Tidrelä, använder ni dem?

Postat: 15 juni 2012, 21:56:39
av H.O
Är det typ Comfile Technologies MOACON du menar?