Sida 1 av 2

LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 5 juni 2012, 22:28:32
av DennisK
Jag kör en miata med 1,6-liters motor som startas med ett Biltema gel-batteri för MC (14 Ah och drygt 4 kg).
Jag behöver bli av med ännu mera vikt och lockas av Shorai som skulle spara åtminstone 3 kg till, vilket är mycket i sammanhanget.

Bilen har original generator märkt 60 A; Shorai-batterierna jag tittar på tål 14 resp. 18 A.

Kommer det att funka och hur hänger allt detta ihop?

Biltema-batteriet tål enligt spec bara några få Ampére, men det har hållt i flera år...

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 6 juni 2012, 00:04:38
av zeus
Kanske skulle kunna vara något:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... &sortlist=

Kräver annan laddare dock.

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 6 juni 2012, 00:18:37
av bearing
LiFePO4 med 4 celler i serie (4s) har liknande spänningsintervall som 12V bly. Antagligen sitter sådana celler i Shorai-batteriet.

Du klarar dig nog på 8400mAh, kanske även på 4200 mAh. Möjligtvis behövs en balanseringskrets för att hålla cellerna i balans, det kan du utröna med en multimeter efter en tids användande.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... FePo4.html

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 6 juni 2012, 10:29:00
av DennisK
Tack för tipsen!
Finns det någon risk förknippad med att generatorn kan ge så mycket mer ström än batteriet tål?
Eller m a o: kan generatorn "elda upp" batteriet?

Att spänningen begränsas vet jag, men hur funkar det med strömmen?
Är det självreglerande?
Mina kunskaper inom området är som ni förstår näst intill obefintliga... :oops:

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 6 juni 2012, 12:30:10
av bearing
Ja, det finns nog en risk att generatorn "eldar upp" batteriet. Generatorn försöker hålla batteriet på konstant spänning. Om batteriet skulle laddas ur så att spänningen är långt under den spänningen, kommer generator trycka i så mycket ström den kan. Så, se till att inte glömma tändningen på, eller att inte dra ur batteriet på startmotorn. Om du gjort det - putta inte igång bilen, utan ladda upp batteriet först.

När batteriet kommer nytt från fabriken är det antagligen laddat till bara 40-50%, så ladda upp det innan det används i bilen.

Jag har kört en bil på ett blybatteri med 1,2Ah. Eftersom att batteriet var fräscht antar jag att generatorn inte behövde ladda med hög ström. Batteriet verkar iaf inte tagit skada.

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 6 juni 2012, 12:51:08
av svanted
vill trycka på att lipo batterier inte tål att laddas ur helt, vilken ju kan hända i en bil...
går cellerna under 3V skadas de så det vore på sin plats att ha ngn form av skyddskrets som bryter bort det om spänningen går under
12V.
annars är de imponerande, köpte en acc till en cross mc med 3x4 26650 som är mindre än original och...
den accen kan leverera 200A kontinuerlig urladdning och 450A peak.. :shock:

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 6 juni 2012, 13:19:59
av DennisK
OK. Då förstår jag principen. Läste någonstans att "smarta" laddare som den CTEK jag använder nu inte ska användas till dessa batterier; stämmer det?

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 6 juni 2012, 13:41:05
av svanted
det går ju i princip inte då anslutningarna på alla celler inte är utdragna...
tror tillverkaren låter det bero, blir en cell tömd med tiden får man väl se accen som förbrukad.
nu är ju batteriet på en bil i pricip bara för start, speciellt på en tävlingbil, och sen laddas det upp snabbt igen....
så livslängden blir nog inget problem,
men det bästa vore en lampa som tänds så fort generatorn inte levererar full laddspänning, för att undvika att man kör slur på batteriet innan lyset slocknar, och pajjar accen....
då kan man nog skippa urladdningvakten.

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 6 juni 2012, 14:10:25
av bearing
Du borde använda en sån här laddare, eller liknande, för att få batteriet balanserat under laddningen. Det är lämpligt att koppla in laddaren då och då för att se så att batteriet inte kommer ur balans, och sedan låta det balanseras.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... UINE_.html

Ifall man kan ställa in blyladdaren att ladda konstant ström/konstant spänning till 14.4V är det inte någon fara så länge batteriet är i balans. Men om någon cell skulle börja tappa kapacitet, t.e.x. p.g.a värmen under huven, vibrationer, eller bara allmän förbrukning, kommer laddaren inte märka detta, och inte du heller, ifall du inte regelbundet mäter spänningen på varje cell.

Om den intelligenta laddaren använder någon "magi" som är gjort för att hålla liv i blybatterier, är den inte lämplig för LiFePO4.

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 6 juni 2012, 21:26:07
av blueint
Använd korrekt skydds- och laddningskrets så slipper du problemen.

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 7 juni 2012, 22:01:06
av Henry
Kan annars rekommendera denna som är en del biligare och mindre men kan exakt samma grejer om inte tom lite mer.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7028

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 7 juni 2012, 22:14:42
av bearing
Den tidigare går att plugga in direkt i väggen. Behövs inte någon 12V-källa.

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 8 juni 2012, 20:34:52
av Henry
Aha, undrade just varför den var nästan dubbelt så dyr. Dock använder jag en laptop laddare som strömkälla som jag hittat och det fungerar alldeles utmärkt.

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 9 juni 2012, 03:07:36
av tobbe
Henry: Lite kuriosa men det är väl just vad man får för dubbla priset, ett nätagg liknade dom till bärbara datorer sitter fastklistrade inuti.
Imax B6AC på bild här.

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Postat: 10 juni 2012, 11:31:31
av Henry
:D

Ja där ser man och det där är i grund och botten en nonames laptop laddare det är i princip bara dessa som har den där kontakttypen.