Bärbar/släpbar solcellsanläggning

Berätta om dina pågående projekt.
Bestguess

Bärbar/släpbar solcellsanläggning

Inlägg av Bestguess »

Hittade en billig 12V 8,5W 0,5 A solcellspanel i bärbart format samt 2x3 batterier (3,7V 2,4Ah, LitiumIon) som jag parallellkopplat till 12V 7,2 Ah. De har inbyggd skyddskrets i cellerna. Risken för att överladda litiumjon verkar undanröjd med detta. Min notebook har 5,2 Ah batteri, fast laddas med 12V -> 19V konverter så den slukar väl en del, i bästa fall laddar jag väl om den på något över tio timmar, plus mobil 1Ah samt ev kamera 0,7 Ah etc. Tanken var att ha den på kajak samt cykling i sommar för husbehovsladdning. Hittade en billig regulator (100g) som jag tänkte använda, men började leta på det här med laddning av litiumjonceller och blev inte helt klar med om jag ska köra utan regulator i stället. Skulle vara bra med en enkel diod som visar om det är fullladdat, se laddström och annat istället.

Kunde vara intressant att få lite ideér till något liknande, började knåpa i hop mitt eget mest för att jag inte hittade 12V kit släpbart i de här dimensionerna och det dessutom
blir ganska mycket billigare att leta fram allt själv. Kraven är väl som ovan, hyffsat vattentätt, 12V, cigaretttändaruttag, 7,2Ah laddning per dag, vikt under 600g, pris under 700 kr.

/Mikael
jgb

Re: Bärbar/släpbar solcellsanläggning

Inlägg av jgb »

Ett liknande projekt men väger lite mer samt annan batterityp
http://preppers.wordpress.com/2011/03/1 ... atering-3/
Nerre

Inlägg av Nerre »

Bara en liten fundering. 12 V och 0,5 A blir 6 W, varifrån kommer de där 8,5 W?

(Det har kanske att göra med hur solpaneler specas, men jag får inte riktigt ihop det ändå...)
jgb

Inlägg av jgb »

Solpaneler levererar mer än 12 Volt , närmare 14 om jag minns rätt.
Denna panel levererar väl 17 Volt.
Annars blir det ingen laddning endast drift.
Bestguess

Inlägg av Bestguess »

japp själva spänningen är nog mer ett riktvärde, eftersom laddspänningen varierar med solstrålningen så klart. uppmätt runt 18V, men
laddströmmen däremot kan vara runt 0,5 max även om jag inte mätt upp denna. de brukar vara beroende av temperatur och sådant också.
tack för länken ovan.
Bestguess

Inlägg av Bestguess »

Lade upp några bilder från det enkla jag satte i hop. Under utvärdering inför sommaren.
http://midnightsunman.blogspot.se/2012/ ... oject.html
Skriv svar