Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tubis
Inlägg: 173
Blev medlem: 15 juni 2008, 21:11:03
Ort: Uddevalla

Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av tubis »

Jag är sugen på att montera en ATmega2560. Databladet säger kapsel TQFP 100. Skrev ut den från Ultiboard på papper och det blev så smått så jag undrar om det ens är möjligt att etsa ett kort och löda fast med lödkolv hemma i köket. Jag har tidigare enbart gjort hålmonterat men har etsat många kort men minst 0.8mm banor och enbart hålmonterat. "Padsen"(kan ej korrekt namn på svenska) var ju enbart på 0.3mm!!! Kör med fotoresistmetoden och skriver med laser på OH-film. Har en Weller WTCP-S som jag kan byta spets på till vilken storlek och temp som kan tänkas passa och har god lödvana.
Vad tror panelen. När jag kollar på utskriften så känns det som lodet kommer flyta ut över flera "pads" för det är så smått och tight?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av strombom »

Det kommer helt klart att flyta ut lod mellan paddarna, men det kan man suga upp med lödfläta. Använd ordentligt med fluss. Det är svårt att få till det på ett hemetsat kort men det går. Om du inte har så mycket erfarenhet av lödning kanske det krävs några försök för att lyckas och ett gäng skrotade kretsar. Förstoringsglas är också bra för att se om man har fått lodbryggor.
tubis
Inlägg: 173
Blev medlem: 15 juni 2008, 21:11:03
Ort: Uddevalla

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av tubis »

Det känns väldigt omständigt och osäkert om man måste efterarbeta lödningarna. Är det garanterat att man får överflyt eller gäller det bara om man inte har fått in rätta knycket på sin lödning än? Förstoringsglas är ju ett måste annars blir det lögn i helve.......Vilken typ av spets rekommenderas? Vilken loddiameter? Kör med 375grader och blyat tenn.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av strombom »

Jag tycker det inte brukar vara så svårt att få bort överskottet, kika på lite youtubeklipp:

Jag kör med en lödstation från biltema och lödtennet är säkert inte det tunnaste.

Det kan nog gå att löda benen individuellt också men det får någon annan svara om.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av Gustav180 »

OH-film är nog inte den bästa filmen om det skall vara tunna ledningar. Det lyser igenom för mycket. Jag använder ritfilm som går att köra i laserskrivaren. Det ger mycket tätare utskrift. Exponeringstiden måste emellertid ökas till ca 3 - 4 minuter, det beror lite på laminatleverantör.

Lödpaddarna på kortet bör vara lite längre än för maskinlödning, så de sticker ut någon mm utanför kretsen.

Efter etsningen,tvätta bort överflödigt fotoresistlack med sprit och svintosvamp. Sedan bör kortet skyddslackas för att det inte skall ärga. Jag använder fluss "Löthonig" från Kjell&CO som späds ut med sprit så att det går lätt att pensla ut över hela kortet. Det räcker med ca 5mm sträng för varje sida på ett 100x160 kort. Det innehåller lite harts som ger en skyddande yta och är samtidigt fluss vid lödningen. Låt kortet torka helt innan du fortsätter.

När din TQFP100 skall monteras, så kan du använda en ganska stor spets, ca 2 mm bred. Temp ca 350°. Lodet bör vara ca 0,5 mm. Lägg lite lod på ett hörn av PCB:ns paddar. Det skall vara till för att fixera kretsen. Sedan passar du in och fäster kretsen i det hörnet. Löd sedan i motstående hörn så den är fixerad i hörnen.

Nu kan du lägga på rikligt med fluss på alla ben. Löd sedan benen och det gör inget om det kommer tenn mellan benen, du kan fylla helt om du vill. Då har du garanterat kontakt till kortet.

Fyll en ca 2 mm bred lödfläta med fluss och sug bort överflödigt tenn så att benen inte blir kortslutna.

Det här blir man inte bra på med en gång, men det är bara att träna.
tubis
Inlägg: 173
Blev medlem: 15 juni 2008, 21:11:03
Ort: Uddevalla

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av tubis »

Jag kan visserligen låta min bror skriva ut på sitt tryckeri där han lägger något på sina utskrifter i efterhand som gör det riktigt tätt och kolsvart............
Vad är meningen med en 2mm spets? Den täcker ju flera lödöar i ett svep? Varför inte en så tunn som möjligt?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av blueint »

Ytspänning / kapillärkraft
tubis
Inlägg: 173
Blev medlem: 15 juni 2008, 21:11:03
Ort: Uddevalla

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av tubis »

Varför går det aldrig citera det senaste inlägget?

Jaja. Ytspänning/kapilärkraft, var det ett svar om spetsstorlek?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av strombom »

> Varför går det aldrig citera det senaste inlägget?

För att det tar upp onödigt stor plats att citera ett helt inlägg.

> Varför inte en så tunn som möjligt?

Det är svårt att få ut värme i en tunn spets, kanske går det på en fin lödstation. Det går även snabbare att löda flera ben i ett svep, och som blueint nämnde så låter man ytspänning eller vad det nu är jobba åt en, lödningarna blir riktigt fina utan att man behöver småpilla med mikroskop.
tubis
Inlägg: 173
Blev medlem: 15 juni 2008, 21:11:03
Ort: Uddevalla

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av tubis »

Okej men så fort det kommit ett inlägg emellan så ploppar citatfunktionen upp...jaja bara en undrar...fungerar så här med :)

Min wellerstation och dess spetsar är inte en ens i närheten av billiga varianter på kjellan och dylikt. Köpte en kjellans och den var så värdelös så den gick till skroten. Wellerspetsarna får utomordenligt stabil temp och håller denna med sina magnastatteknologi. Och vätningen på lödspetsen är suverän. Finns inget värre än när man bara får kulor på lödspetsen. :wink:
tubis
Inlägg: 173
Blev medlem: 15 juni 2008, 21:11:03
Ort: Uddevalla

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av tubis »

Vad rekommenderar ni för förstoringsattrapp för att en se vad jag pysslar med?
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av thepirateboy »

Denna är bra om man vill ha nåt som är portabelt 80-763-18
tubis
Inlägg: 173
Blev medlem: 15 juni 2008, 21:11:03
Ort: Uddevalla

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av tubis »

Skulle nog vilja ha luppen fixerat på huvet när jag löder......frågan är vilken förstoring man behöver. Jag är visserligen närsynt men inte till denna milda grad. :shock:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45398
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av TomasL »

Personligen, glöm hemmaetsade kort, skrivarna klarar inte den upplösningen som behövs.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av Norpan »

Skriv svar