Sida 1 av 2

Identifiera komponent

Postat: 24 maj 2012, 18:36:25
av lineslim
Hej,
Jag har en liten bärbar DVD spelare som råkade ut för fel polaritet på 12v inspänningen, vilket ledde till att en komponent (TCD3 i bifogad bild) exploderade :(
Jag är givetvis medveten om att fler komponenter kan ha skadats, men kanske kunde det ändå vara värt ett försök att byta ut den uppenbart förstörda komponenten för att se om det kunde räcka.
Min fråga är alltså: vad är detta för en komponent? Tacksam även för förslag med webblänk till ersättningskomponent.
Märkningen är
107 (understruken 7:a)
16K (understruket K)
119

Tack på förhand!

Re: Identifiera komponent

Postat: 24 maj 2012, 18:38:31
av Klas-Kenny
Det är en tantalkondensator på 100µF och jag skulle tro 16V.

Re: Identifiera komponent

Postat: 24 maj 2012, 19:25:50
av Icecap
Är helt överens med Klas-Kenny!

Re: Identifiera komponent

Postat: 24 maj 2012, 23:44:44
av lineslim
Tack för snabba svar!
När jag kollar på Elfa finns ett antal andra egenskaper (utförande, serieresistans etc) vilket gör att det finns 8 varianter att välja på.

Är det med hjälp av fotot möjligt att rekommendera vilken av dessa jag bör välja?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25

Re: Identifiera komponent

Postat: 24 maj 2012, 23:50:05
av TomasL
Räcker nog tyvärr inte med att byta den, förmodligen är betydligt fler saker stekta,

Re: Identifiera komponent

Postat: 25 maj 2012, 06:26:38
av Swech
Njae.. det är ju värt att testa iallafall
Du kan faktiskt även testa med att ta bort den trasiga , torka rent och
starta upp kortet bara för att se om det lever.
Kondensatorn i sig är troligtvis inte så kritisk, det ser ut att vara en bulk avkoppling för en
regulator så du behöver inte vara orolig med vilken du väljer

Swech

Re: Identifiera komponent

Postat: 25 maj 2012, 07:36:11
av Nerre
Tantaler är väl väldigt känsliga för fel polaritet så det kan nog vara sån tur att det inte är fler fel. Sitter den t.ex. före spänningsregulatorn så har kanske regulatorn spärrat spänningen från resten av spelaren.

Re: Identifiera komponent

Postat: 25 maj 2012, 17:12:16
av lineslim
Hej, och tack igen för ert engagemang.

Jag gjorde som Swech föreslog och lödde bort resterna och kopplade in spänning, tyvärr lyste inte power led:en. Menar du alltså att denna typ av kondensator inte är kritisk för att starta upp kortet och att led:en borde ha lyst om det inte var några fler trasiga komponenter? LED:en sitter i andra änden av kortet ganska långt från kondensatorn.

Re: Identifiera komponent

Postat: 25 maj 2012, 19:04:38
av TomasL
fysiskt avstånd spelar lite roll, uppenbarligen har ytterligare saker blivit stekta.
Bara att köpa nytt.

Re: Identifiera komponent

Postat: 25 maj 2012, 19:17:08
av kankki
Och öka berget med konsumentelektronikskrot? Kanske någon säkring gått. Ta en titt på matningens ingång på kretskortet, lägg upp en bild vettja.

Re: Identifiera komponent

Postat: 25 maj 2012, 20:24:09
av MiaM
Leta efter om det står F + någon/några siffror på kretskortet (på samma sätt som det står t.ex. C42, R17 å sånt), då har du troligtvis hittat en säkring.

Den brända kondingen kan sitta närmast ingången för att det blev för krångligt att få den på rätt sida av säkringen plus att den kanske inte kan brinna så illa att det blir brandfara om den sitter före säkringen, eller nåt.


Eller så finns ingen säkring...

Re: Identifiera komponent

Postat: 25 maj 2012, 21:13:57
av Swech
Man kan sammanfatta som så här

Kondensator bort, power on - led tänds, -> mycket troligt endast kondensator död.
Sätt dit en ny kondensator

Kondensator bort, power on - led släckt, -> Kanske fler saker döda, Kanske beror det på
att kondensatorn saknas - Sätt dit en ny kondensator. Testa igen
Om möjligt mät spänning över de lödpunkter där kondensatorn satt.
Leta även efter säkringar. Dessa kan se ut som vanliga hålmonterade motstånd.
Har sett gröna sådana.

Swech

Re: Identifiera komponent

Postat: 26 maj 2012, 12:32:41
av lineslim
Hittar inget som direkt ser ut som säkring eller heter F+siffra. Finns dock ett antal pyttesmå ytmonterade prylar som på kortet benämns FB+siffra. Sitter dock lite här och var och inte bara i anslutning till power in. man kan ana 2 av dem i övre högra hörnet på bilden i första inlägget.
Ny konding inhandlas förhoppningsvis idag om jag hinner förbi Elfa..

Re: Identifiera komponent

Postat: 26 maj 2012, 18:10:04
av kankki
Bild vore bra!

Re: Identifiera komponent

Postat: 27 maj 2012, 00:28:56
av eqlazer
FB, skulle kanske kunna vara ferrite bead?