Sida 1 av 2
Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 16:16:35
av Fattigshejk
Jag ska göra ett schema där uteffekten blir runt 56watt, schemat har 4 resistorer och en transistor. Bilden visar hur schemat ser ut men jag behöver veta hur jag ska bestämma vad resistorerna och transistorn ska ha för värden, hjälp! RL är högtalarna med 8ohm
P=U2 / R = 50W
U2 = P*R = U = Roten ur P*R
U = Roten ur 50*8=20V
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 16:35:03
av Icecap
Jag tror inte att du har tänkt till riktigt ordentligt här...
56W i 8 ohm ger att det att Uut ska klara att svänga 21,17V "åt varje håll" i effektivvärde. Då man brukar räkna med sinus ska toppspänningen alltså svänga minst 1,42 gångar detta värde och då fortfarande "åt båda håll" och det ger att UC ska vara minst 60V.
Och då R3 och RL blir en spänningsdelare måste RL vara mycket låg för att orka dra upp spänningen nog. Detta ger enorma strömmar och fruktansvärda förlustar - och det vill du inte!
Med den effekt ska du välja en helt annan koppling!
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 16:37:06
av Fattigshejk
Är tyvärr inte särkillt duktig på att göra scheman men jag behöver ett schema där uteffekten landar på ca. 55W
Skulle du kunna hjälpa mig utforma ett schema alla resistorer och transistorer har värden?
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 16:47:50
av 13th.Marine
Beskriver du din applikation får du nog mer hjälp, men ett färdigt schema är nog svårt att få.
Jag rekommenderar dig att titta på ett KlassAB-steg (det du har nu är ett KlassA)
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 17:24:09
av Fattigshejk
Icecap skrev:Jag tror inte att du har tänkt till riktigt ordentligt här...
56W i 8 ohm ger att det att Uut ska klara att svänga 21,17V "åt varje håll" i effektivvärde. Då man brukar räkna med sinus ska toppspänningen alltså svänga minst 1,42 gångar detta värde och då fortfarande "åt båda håll" och det ger att UC ska vara minst 60V.
Och då R3 och RL blir en spänningsdelare måste RL vara mycket låg för att orka dra upp spänningen nog. Detta ger enorma strömmar och fruktansvärda förlustar - och det vill du inte!
Med den effekt ska du välja en helt annan koppling!
Skulle du kunna komma med förslag till att förbättra schemat? Behöver verkligen hjälp just nu..

Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 17:36:54
av psynoise
Det finns kontaktinformation på Icecaps hemsida om du nu skulle vilja anlita honom?
http://www.icecap.se/
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 17:42:31
av Fattigshejk
Icecap skrev:Jag tror inte att du har tänkt till riktigt ordentligt här...
56W i 8 ohm ger att det att Uut ska klara att svänga 21,17V "åt varje håll" i effektivvärde. Då man brukar räkna med sinus ska toppspänningen alltså svänga minst 1,42 gångar detta värde och då fortfarande "åt båda håll" och det ger att UC ska vara minst 60V.
Och då R3 och RL blir en spänningsdelare måste RL vara mycket låg för att orka dra upp spänningen nog. Detta ger enorma strömmar och fruktansvärda förlustar - och det vill du inte!
Med den effekt ska du välja en helt annan koppling!
Hur kan jag fixa det? kan jag addera mer komponenter?
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 17:53:04
av Icecap
Steg ett är att du specificerar vad du behöver.
Att du behöver 56W till en högtalare är väl redan klart men med tanke på de kundskapar du lägger fram skulle jag definitivt tillråda till att skaffa en byggsats eller liknande.
Om det är audio som gäller är det inte så enkelt, det kan uppstå självsvängning osv. och där kan ett beprövat design säkert hittas på nätet.
Utan att jag känner speciellt till Gainclone kan det kanske vara ett sökord.
Och som läget är just nu för min del kan jag inte åta mig några uppdrag, jag har alldeles för mycket osäkerhet i livet som det är.
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 17:53:59
av danielr112
Skoluppgift?
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 18:07:00
av Fattigshejk
Om vi skulle utesluta att det skulle låta totalt skit ur dom, skulle det funka? Vad för värden skulle behövas på resistorerna oct transistorn?
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 18:08:07
av tecno
Och svaret på frågan ovan är?
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 18:12:14
av Fattigshejk
Det är en del av en skoluppgift som jag tänker använda som exemplar att jämföra med
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 18:59:21
av tecno
Tycker du att vi ska lösa dina skoluppgifter?
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 19:10:24
av Fattigshejk
Sätter knappast en pistol mot ditt huvud och tvingar dig, eller? Det är friviligt, jag har problem och jag tar mina problem till personer som vet mer än mig som kanske skulle kunna hjälpa mig, om de vill. Jag håller på under tiden att försöka göra ett schema som ska funka.
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 19:23:09
av Icecap
Ett enkelt sätt är att ta en kraft-op-amp, t.ex. en OPA549 (ELFA 73-137-20).
Det som är grejen är att man i grunden ersätter pull-up motståndet i ursprungskopplingen med en transistor och sedan styr man dessa två transistorer så att när den ena stängs av slås den andra på och vice-versa.