Sida 1 av 1

LED till 37,5 Volt spänning

Postat: 18 maj 2012, 16:15:29
av ensten
Håller på att bygga en förstärkare och skulle vilja ha en lysdiod som indikator på att apparaten är påslagen. Strömförsörningen levererar +-37,5 Volt. Hur bör jag lämpligen göra? Att bara köra med seriemotstånd har jag funderat på men det verkar som om det blir mycket effekt=värme att bränna bort.

Patrick

Re: LED till 37,5 Volt spänning

Postat: 18 maj 2012, 16:23:26
av mri
Tja, mycket och mycket. Jag får det till 0,7 W i en serieresistor vid 20 mA.

Re: LED till 37,5 Volt spänning

Postat: 18 maj 2012, 16:27:01
av Borre
Prova hur starkt lysdioden behöver lysa, du kanske klarar dig med några få mA. Då blir inte förlusterna så stora, 100mW kanske.

Re: LED till 37,5 Volt spänning

Postat: 18 maj 2012, 16:33:18
av ensten
Ok tack - ska räkna lite och testa.
//P

Re: LED till 37,5 Volt spänning

Postat: 18 maj 2012, 21:47:09
av maDa
Jag har ±35V matning i min gainclone. Jag råka få tag på högintensiva dioder, så kör 4,7k/1W tror jag (7mA).

Re: LED till 37,5 Volt spänning

Postat: 18 maj 2012, 22:35:06
av danei
Som sagt, ta en lysdiod som lyser mycket och kör den på låg ström.