Sida 1 av 1

Tips på lämlig effekttransistor?

Postat: 11 maj 2012, 19:19:20
av urgent
Jo jag håller på med en drivkrets för modellmotorer.

Sista dagarna har jag nördat ner mig i olika transistorer
och nu är jag bara förvirrad :D

Det räcker om den klarar en spänning mellan collector och emitter
på 40-50V, den ska kunna leverera 1,5A som mest, gärna lågt
spänningsfall mellan bas och emitter, och när det gäller nödvändig
förstärkning så bör den ligga på minst 150 (basen är kopplad till
utgången på en OP CA3140 som jag tror levererar max 10mA)

Jag har tittat på vanliga småsignaltransistorer som klarar mer än 1A,
en "vanlig" effekttransistor, en Darlington, och till slut en MOSFET,
men en MOSFET har jag aldrig använt förut, så jag vet inte hur man
översätter parametrarna till Vce, Vbe och hfe.

Jag har tillgång till en 2n3055 med kylplåt men det känns lite overkill
och jag tror inte förstärkningen är tillräcklig.

Tips på lämplig effekttransistor mottages tacksamt, samt behovet
av kylfläns.

Ja kan man komma undan behovet av kylfläns om strömmen är max 1,5A?


Mvh urgent

Re: Tips på lämlig effekttransistor?

Postat: 12 maj 2012, 11:33:49
av SM7CZR
Skaffa ytterligare en 2N3055 så kan du darlington-koppla dem. Då får du bättre strömförstärkning.
En billig och bra trissa trots att den har en del år på nacken.
Kylfläns mja... det skadar inte :)

Edit:
Kom på en annan sak. Vad tror du om denna?
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 5-100A.pdf

Re: Tips på lämlig effekttransistor?

Postat: 12 maj 2012, 13:08:09
av Mindmapper
Har du tittat på BD241 eller BD237?
Annars BD679 eller BD649.

Re: Tips på lämlig effekttransistor?

Postat: 12 maj 2012, 15:50:17
av prototypen
Är det en analog drivning eller en till-från (PWM) styrning.
Är det en PWM så är det urenkelt med en MOStransistor.

Men om du kan presentera ett schema så är det enklare att vägleda dig genom den oändliga elektronikdjungeln.

2N3055, Bahh

Protte