Sida 1 av 1
Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, hjälp
Postat: 9 maj 2012, 18:14:12
av mjv
Hej.
Tänker bygga en grill (igen). Denna gång ska den ha två analoga instrument för temperatur i eldstad samt rökgaser (eller rökgaser och via löstgabar givare grisbitens innertemp, typ stektermometer).
Formatet 47x47mm vore väldigt lämpligt, men annat fungerar också.
Ber om er hjälp att sparka in mig i rätt riktning här!
Ska man utgå från instrument typ 0-20mA och någon signalomvandlare och någon värmetålig givare?
Spamma på med tips!
Bilder utlovas!
I övrigt ska det vara via fläkt reglerbar lufttillförsel samt eltändning/kompletteringsvärme vid behov (via någon form av rörelement, ett par grilltändare på 500W styck tex).

Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 10 maj 2012, 05:28:08
av MiaM
Kanske inte riktigt vad du frågar efter men idag kan man ju skriva ut ny skala graderad i grader (

) istället för att som förr behöva ha fel skala eller krångla med gnuggisar.
47x60mm verkar vara en standardstorlek.
Svebry verkar inte ha några med skal som går till 2-nånting, så det blir helt egen skala om max temp ska vara 200, det räcker inte att t.ex. gnugga på extra nollor och byta ut "mA" mot grader C.
Dessutom har deras webbshop blivit tristare
http://svebry.noxshop.se/?category_id=&item_id=26-0050
Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 10 maj 2012, 05:51:26
av PHermansson
Nån form av MCU/Arduino/liknande för styrningen. PWM-styrning fungerar bra, ändra pulstiden så flyttar sig visaren.
Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 10 maj 2012, 19:13:43
av Jonas L
Tåler verkligen grilltändare att gå som tillsatsvärme? Det känns som att de inte är gjorda för mer än några minuter i värmen i taget.
Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 10 maj 2012, 21:27:23
av Lidning
Hade de inte varit fräckt med temperaturmätare för bil/båt?
Finns ju alla varianter och prisklasser från biltema till autometer.
Borde gå att hitta med rätt skala, avgastemperatur finns har jag sett.
Bakgrundsbelyst å allt
Mvh Dan
Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 10 maj 2012, 22:53:46
av JimmyAndersson
Jag funderar också på det här:
"Ska man utgå från instrument typ 0-20mA"
Det finns ju en hög olika:
50µA. 300V. 500mA. 20mA. osv...
300V vore kanske dumt att utgå ifrån.

Men resten? Finns det någon fördel att välja t.ex 20mA framför 500mA eller 50mA eller 50µA?
Kort sagt: Hur ska man tänka när man väljer instrument och inte har börjat med själva elektroniken än?
(Jag förstår att elektroniken måste matcha instrumentet, så det behöver ni inte berätta.

)
Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 12 maj 2012, 13:44:46
av JimmyAndersson
Tråkigt att vi inte fick något svar på den frågan...
Jaja, då får väl trådskaparen och jag testa oss fram helt enkelt.
Hinner jag före så berättar jag om jag kom fram till något.

Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 12 maj 2012, 14:12:52
av lond
Om man använder MAX6675, så kan man ansluta vilken K-givare man vill, tex lång prob som man kan använda som köttermometer. Sedan använda en µP och PWM-styra panelinstrumenten.
Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 12 maj 2012, 18:01:57
av PHermansson
Instrumenten visar i grunden en svag ström, typ 100uA eller 1mA. Resten är anpassning mha motstånd. Så man kan i princip använda vilket instrument som helst. Har bla använt vumätare från en gammal förstärkare i ett nätagg för att visa spänningen. Och gamla bilinstrument för att visa temperatur och spänning i en husvagn. Allt handlar om att experimentera sig fram till rätt motstånd och rätt pwm-intervall.
Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 12 maj 2012, 20:46:20
av JimmyAndersson
Så det finns ingen direkt risk att de som är märkta 50 µA kan vara onödigt (störning)känsliga och att man kanske bör undvika dem?
Jag kan annars tänka mig att de som är märkta 500mA vill ha onödigt mycket ström för en liten nål.
För min del så kikar jag på Electrokit's sortiment:
http://www.electrokit.com/panelinstrument-60x47mm.c318
Det lutar åt 50mA. Eventuellt 50µA.
(Tidigare har jag använt de mätare som råkat finnas till hands,
men den här gången såg jag att det fanns en till som hade liknande funderingar.
Därför passade jag på.

)
Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 13 maj 2012, 04:06:08
av MiaM
Om man får problem med störningar så kan man alltid koppla ett mostånd paralellt över instrumentet. Enklast är väl annars att sätta en lämplig kondensator över instrumentet, eftersom det ändå är likspänning/likström det visar.
Re: Analoga panelinstrument för temperaturvisning i grill, h
Postat: 13 maj 2012, 13:20:38
av GFEF
JimmyAndersson
>Så det finns ingen direkt risk att de som är märkta 50 µA kan vara onödigt (störning)känsliga
För att minska störningkänsligheten.
Monter anpassning motstånden så när anstrument som möljigt.