Sida 1 av 2
Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 7 maj 2012, 13:49:35
av freddenacka
Hej
Jag hittade i dag en rörbestyckad Kenwood kr-6200 receiver på myrorna. Någon som har kopplingsschema eller i alla fall lite info om denna?
Kul att veta vad det är för förstegs delar och om radio osv är rör eller trissor.
MVH
Fredrik
Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 7 maj 2012, 14:01:57
av zealotry
Provat öppna upp den? Kan mycket väl vara så att det ligger ett kopplingsschema innuti. Annars har jag inget att komma med alls tyvärr..
Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 7 maj 2012, 14:09:26
av freddenacka
Jag sökte lite på nätet nu, läste fel på betekningen och hittade lite mer info nu.
Ska så fort jag kommer hem från jobbet öppna den

Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 7 maj 2012, 14:26:20
av SM7CZR
KR 6200 är åtminstone en solid state.
Schema finns också:
http://home.comcast.net/~loudgpz/AVSweb ... R6200.html
KR 8200 ser ut som en typisk 70-tals receiver utan rör:
http://hifiaparatura.com/index.php?id=565
Är det rör i din?
Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 7 maj 2012, 14:41:54
av freddenacka
Det sitter 2 stycken rör vad jag kan se genom gallret. De är metallförsedda.
Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 7 maj 2012, 15:52:33
av freddenacka
Vad innebär solid state? Jag skrev fel först det är en 6200 och inte en 8200.
MVH
Fredrik
Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 7 maj 2012, 17:25:47
av SM7CZR
Vad innebär solid state?
t.ex. en förstärkare med enbart halvledare som transistorer, dioder, IC-kretsar (inga rör alltså).
Det finns även solid state relais (halvledarrelä).
Hittade ytterligare en KR-6200:
http://www.radiomuseum.org/r/trio_kenwo ... r_620.html
Om den är OK så har du nog gjort ett fynd!

Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 7 maj 2012, 21:04:29
av freddenacka
Är det inge rörförstärkare alltså?
Allt verkar fungera förutom riaa steget där höger kanal mest brusar.
Den låter otroligt bra för övrigt :-D
Radion verkar vara av bättre slag den med :-D
Har betalt hela 90 kr för den med löfte att få lämna tillbaka den om den inte fungerar.Jag var flott och sa att jag inte behövde lämna tillbaka den även om den inte fungerar

Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 8 maj 2012, 00:03:59
av SM7CZR
Det var ju synd att den brusar i ena kanalen.
Har du mätinstrument (oscilloskop) så att du kan spåra var bruset uppstår? För det är väl brus och inte brum?
Om det brusar i Phonoläge skulle jag först misstänka någon trissa (QJ2 eller QJ4).
Jag kopierade ingångssteget från schemat:
preamp KR-6200.JPG
Fast du vill kanske hellre lämna den och få pengarna tillbaka?
Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 8 maj 2012, 05:21:11
av MiaM
Bruset kan kanske (långsökt) vara glapp i ingångsväljaren, men då borde det iofs brusa/spraka/knastra om fler ingångar?
Nog kan väl även trasiga kondingar ge brus?
Jag skulle börja med att jämföra likspänningsnivåerna på vänster och höger kanal i RIAA-steget. OBS, ha volymen på noll och högtalare bortkopplade, när du rör delar i RIAA-steget så kan det bli rätt rejält oväsen på högtalarutgångarna.
Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 8 maj 2012, 08:26:52
av freddenacka
Jag har inte hunnit mäta den än men jag misstänker att det är en trasig kondning eller trissa. Det låter lite svagt av musiken om man höjer väldigt mycket på enbärt höger kanal men i övrigt är den tyst.
Jag har så mycket projekt så använder den nog utan riaat tills vidare och fixar det när jag får ork.
Skulle aldrig falla mig in att lämna tillbaka den även om den inte ens startade

Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 8 maj 2012, 08:47:51
av freddenacka
Nu känner jag mig lite blond vilket jag iofs är men är detta kondensatorer? Jag trodde det var metalltäkta rör när jag såg dem genom gallret i butiken.
Träskopan hade släppt i ena kortsidan så har limmat tillbaka den och gjort rent och smort in med antikwax, torts att den har haft ett hårt liv så ser den nu väldigt trevlig ut

Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 8 maj 2012, 08:54:13
av X-IL
Det där är väl kondensatorer?
EDIT: Vilket du ju frågade efter, ja det är kondensatorer!
Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 8 maj 2012, 09:20:19
av freddenacka
Bra då får jag ihop logiken i förstärkaren.
Har tyvärr inget oscilloskop mer än mitt ljudkort till datorn men ska se om jag kan komma fram till något med multimetern i kväll.
Re: Söker information Kenwood kr-6200 rörförstärkare
Postat: 8 maj 2012, 15:27:04
av MiaM
ELNA är väl dessutom en halvkänd kondensatortillverkare tror jag.