Sida 1 av 1

Footprint SMD

Postat: 26 april 2012, 19:21:39
av prototypen
Har googlat en del för att hitta uppgifter om padstorlek / footprint för ytmonterat. Det som är akut är SO16W (Wide). Sedan om man kunde hitta en sida med fler footprints skulle inte vara helt fel.

Protte

Re: Footprint SMD

Postat: 26 april 2012, 19:40:56
av tecno

Re: Footprint SMD

Postat: 26 april 2012, 19:51:49
av prototypen
Me tecno, det där är bara hur kapseln ser ut.
jag har halkat runt lite på nätet och hittade denna omfattande listning.
http://www.maxim-ic.com/design/packagin ... mvp?a=2&f=
Till vänster footprint och till höger kapslar.

Protte

Re: Footprint SMD

Postat: 26 april 2012, 19:56:13
av tecno
Ja men va fan, de är ju bara att svälla lite på de måtten så har du ju en egen footprint. Inte krångla till det nu Protte :wink:

Re: Footprint SMD

Postat: 26 april 2012, 20:21:30
av H.O
Här är en .pdf från Philips med deras föreslagna footprints för SO8-SO16 och här är en annan från ON Semi som innehåller en hel del andra....

Sen finns det väl en IPC-standard (2221A) för det där men den kommer man väl inte åt utan att betala(?) Jag har inte letat.

Re: Footprint SMD

Postat: 26 april 2012, 20:26:11
av Micke_s

Re: Footprint SMD

Postat: 26 april 2012, 20:44:14
av hcb
TomasL postade en gigantisk fil med en massa landing patterns för ett tag sedan, men jag ids inte leta upp den nu när jag precis kommit hem från ett säljmöte i Tyskland :)

Edit: Här var tråden. Ladda ner, läs och njut.

Edit 2: Jag har inte letat efter just din kapsel i dokumentet.

Edit 3: Nu har jag gjort det. Hjälper nedanstående?
SO16W.tiff

Re: Footprint SMD

Postat: 26 april 2012, 21:35:13
av prototypen
Men tecno, jag har hållit mig undan ytmonterat så länge det bara har gått och är lite ovan och har nu inte mycket tid att labba med saker och ting. Så därför behöver jag något som bara POOFFF fungerar.
Jag har nu nya problem då MAX 234 levereras i en SO16W (det finns smala men inte på lager) och kortet var redan ganska optimerat så att nu TRYCKA in en större kåpa ger vissa smärre problem.

Tack Micke_s, kommer nog att somna före det är läst.

Tackar för visad uppmärksamhet, Protte

Re: Footprint SMD

Postat: 26 april 2012, 22:47:30
av limpan4all
Googla IPC-7351B där hittar du allt du behöver.

Re: Footprint SMD

Postat: 27 april 2012, 08:23:25
av prototypen
Jag gick på maxims ritning och det gick att knöka in en Wide genom att flytta kondensatorerna som behövs runt en MAX 234. Det blev lite långa ledare men får väl hoppas det inte gör något.

Protte

Re: Footprint SMD

Postat: 27 april 2012, 09:27:47
av Swech
So16w med 1.27 delning är i princip omöjligt att misslyckas med.
Det är finare delning som är mer känsligt.

Du behöver troligtvis inte oroa dig alls protte
Swech

Re: Footprint SMD

Postat: 27 april 2012, 10:03:28
av prototypen
Misslyckas och misslyckas, tänk på att jag är en skumögd gubbe som behöver mickroskop för att ens se vad det är för krets.

Sedan var det bara ett bananskal att jag upptäckte att MAX234 vanligen bara finns i wide, DigiKey hade en massa varianter och när jag började läsa databladet så inser jag att den vanligaste (som finns på lager) var en annan än den jag ritat in.

Annars hade jag stått där med ett antal panikbeställda kort som bara varit skrot.

Jaja, nu är det förmiddagsfika.

Re: Footprint SMD

Postat: 27 april 2012, 18:08:04
av limpan4all
Nåja så farligt skulle det inte varit.
Bara att göra en J-bend på benen och vara lite frikostig med lödtennet så hade det löst sig...

Re: Footprint SMD

Postat: 28 april 2012, 00:19:06
av ie
Ursäkta trådkapningen...

Fick idag hem några elyter för ytmontering. Har inte kört såna tidigare. Jag tycker de verkar svåra att löda, benen sitter mest under kapseln och man ser bara ändarna på dem. Dessutom är det en plast-"fot" som jag gissar inte tål så mycket värme. Är dessa tänkta för handlödning alls?

Re: Footprint SMD

Postat: 28 april 2012, 02:23:34
av JohnGalt
De går fint att löda för hand, lite tenn (+ ev lite fluss) på padden, sedan bara att hålla dit elyten och värma på padden vid änden av benet.
Det brukar flyta ut fint, in under elyten.