Sida 1 av 1
byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla koppla!
Postat: 16 april 2012, 10:21:33
av gasto
hej
ska nu byta ut en söndring störmbrytare huset byggdes 1966.. finns 1 blå sladd och 2 vita som sitter på den gamla. 1 av dom vita gå vidare till nästa rum till en annan strömbytare.. medans den blå bara bara gå in i strömbrytaren.. frågan är nu vilka sladdar som ska in i den nya panelen, massa uttag på denna.. tacksam för svar
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 10:25:30
av labmaster
Hej och välkommen till forumet.
Eftersom du behöver fråga om detta här i EF så bör du ringa efter en elektriker som kommer och gör jobbet till dig istället för att du försöker göra detta själv.
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 10:47:02
av Purre
och jag svarar med att de vita ska in på L och den blåa in på pilen med en etta.
Men tar inget ansvar för att det blir rätt gjort och kommer funka utan bränder.
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 10:49:37
av Klas-Kenny
Värt att tänka på, särskilt i gamla hus, är att man aldrig kan lita på kabelfärgerna på något vis.
Att mäta är att veta - Och vet du inte hur du ska mäta rekommenderar jag labmasters förslag.
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 10:58:29
av AndLi
Fast en förväxling av matning och tändtråd i detta exempel kommer inte spela någon roll(förrän någon byter ut det till en tvåpolig brytare och vill ha en ny ljuspunk, drar lite nya sladdar osv...)
Jag håller med Purre hur sladdarna nog ska ligga..
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 11:04:17
av prototypen
Om denne person nu skulle sätta de vit på ena pilen så kommer det ändå fungera. Använd INTE X märkta plintarna.
Det finns 2 hål vid L, en vit i var hål. Skala ca 10 mm och tvinna, tryck in.
Lika med blå in vid pil1.
Protte
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 11:13:25
av lond
Färgerna på ledarna ser ut som det är färgkodat enligt följande: Vit = Fas, Svart = Nolla, Röd = Jord, resten av färgerna används som tändtråd. I 3-fas så användes Vit, Svart & Röd som dom 3 faserna, för man skippade att jorda maskinen
Färgmarkeringarna var vanligt på 40-, 50- & 60-talet innan Svart, Blå & GulGrön kom och blanda sig i. Vanligare på västkusten då dom nya färgerna var ett 08-påhitt
/// Marcus
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 12:19:13
av prototypen
Lond, just trefas är liksom inget undantag från skyddsjord, i både enfas och trefas installationer med kabel användes oftast bara biledaren/manteljord som skyddsledare.
Röd fick användas både till det ena och det andra.
I infällda installationer där användes nästan uteslutande röd som skyddsjord MEN man kan aldrig vara riktigt säker.
Hur vit och svart användes till fas och nolla varierade från elområde till elområde.
Protte
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 12:25:40
av SeniorLemuren
Jag håller med labmaster helt. Ring behörig elektriker. Man får visserligen göra enklare rep. om man har kunskapen att göra det. Saknas kunskap så är det inte tillåtet.
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 13:01:29
av lond
Farsan hade en gammal 3-fasmatad golvslipningsmaskin modell trumma med en gammal 3-polig 3-faskontakt och en gummikabel med 3 ledare i (maskinen är från 50-talet).
Fanns det ingen 3-faskontakt på stället man skulle jobba på, så skruvade man ur porslinssäkringarna och tog bort sikt-glaset, för att sedan föra in ledaren i hålet och skruva tillbaka säkringen

Hantverkare
Har sett fler maskiner som är anslutna på detta sett, mest maskiner från 60- & 70-tal.
/// Marcus
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 13:15:45
av tompa74
På tal om det ja, nödig kännedom. När inträffar det egentligen?
En mer filosofisk fråga som kräver ett filosofiskt svar, tror jag, tralla la..
Men om man nu skall vara lite praktisk och gå tillväga på det sätt
som de bestämmer detta föreslår så finns det hjälpmedel även därifrån.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/ ... pocket.pdf
Tänk först koppla sedan, är du fortfarande osäker efter att du läst elsäkerhetsverkets lilla
pocket så be någon som har nödig kännedom eller en elektriker att koppla åt dig.
/ Tompa
Re: byta väggstömbrytare en gamal mot en ny hjälp koppla kop
Postat: 16 april 2012, 14:07:58
av gOry
prototypen skrev:Om denne person nu skulle sätta de vit på ena pilen så kommer det ändå fungera. Använd INTE X märkta plintarna.
Det finns 2 hål vid L, en vit i var hål. Skala ca 10 mm och tvinna, tryck in.
Lika med blå in vid pil1.
Protte
oppopp! Aldrig tvinna när de ska in i dessa plintar, då sitter de inte lika bra och får dessutom sämre kontakt!!
Samma gäller princip alla krympkontakter osv..