ATMEGA128RFA1, single-chip zigbee, lite frågor
Postat: 11 april 2012, 10:18:31
Hej, helt ny på forumet och tänkte vara så fräck och höra om någon har använt ATMEGA128RFA1 (http://www.atmel.com/devices/ATMEGA128RFA1.aspx).
Det är en s.k. single-chip lösning med ZigBee och en mikrokontroller, gissat på en atmega128 med tanke på namnet. Footprinten är inte den trevligaste i min värld men har läst att ni och andra lyckas löda riktigt smått. Har inte hittat mått på footprinten dock. För att få en fungerande sändarenhet behövs ett par kristaller, kondensatorer och (hade jag tänkt) en liten antenn typ keramisk.
Ni som har lite erfarenhet, låter det som att det är för små delar som behöver lödas?
Bakgrund för er som är intresserade.
Läser lite mekatronik på universitet och tänkte att en trådlös temperatursensor skulle vara riktigt rolig att bygga. Idéen fick jag under en redovisning då det var en som hade kopplat en tcp/ip kontakt till sin mikrokontroller samt en temperatursensor. Dock så tyckte jag att det var alldeles för struligt att ha sladdar och tänkte på att använda wifi-modul istället. Information om temperatur skulle sändas till en centralenhet, processeras, läggas upp på en webserver eller liknande för att kunna se temperaturen i lägenheten över tiden och på olika punkter.
Fick då tipset om ZigBee (som dessutom kan skapa mesh-nätverk) är strömsnålare. Så iställlet började jag kolla på ZigBee moduler, specifikt XBee. Dock (speciellt som student) tyckte jag att det var för dyrt, speciellt om jag skulle ha flera. Så för några dagar sen kom jag ihåg att Atmel hade trådlösa moduler och hittade dessutom denna single-chip. Men, det är så små ben och har diskuterat med mig och ett par handledare som inte var så superpositiva till så små lödningar. Sedan hittade jag det här forumet och läste FAQ-en för att löda smått och det kändes inte helt omöjligt.
Anledningen till att jag blev lite förtjust i just den lösningen och inte andra single-chip är för att jag just programmerar ATmega i skolan, har tillgång till ett antal JTAGs och så vidare. I och med antalet I/O på kontrollern är det möjligt att utöka från att bara mäta temperatur till att mäta tryck, ljus, luftfuktighet. Men det hör till vidareutvecklingen.
Vad tror ni, bu eller bä för att göra något så smått? Har ni några förslag, synpunkter eller liknande?
Tänkte inte etsa kretskortet själv, utan låta någon här på forumet göra det, sett att vissa erbjuder det.
Hoppas det här inte rinner ut i sanden, utan att det kommer en fin tråd i projekt-delen på forumet.
edit: ändrade rubriken, förslag på så tydlig rubrik som möjligt mottages tacksamt :>
Det är en s.k. single-chip lösning med ZigBee och en mikrokontroller, gissat på en atmega128 med tanke på namnet. Footprinten är inte den trevligaste i min värld men har läst att ni och andra lyckas löda riktigt smått. Har inte hittat mått på footprinten dock. För att få en fungerande sändarenhet behövs ett par kristaller, kondensatorer och (hade jag tänkt) en liten antenn typ keramisk.
Ni som har lite erfarenhet, låter det som att det är för små delar som behöver lödas?
Bakgrund för er som är intresserade.
Läser lite mekatronik på universitet och tänkte att en trådlös temperatursensor skulle vara riktigt rolig att bygga. Idéen fick jag under en redovisning då det var en som hade kopplat en tcp/ip kontakt till sin mikrokontroller samt en temperatursensor. Dock så tyckte jag att det var alldeles för struligt att ha sladdar och tänkte på att använda wifi-modul istället. Information om temperatur skulle sändas till en centralenhet, processeras, läggas upp på en webserver eller liknande för att kunna se temperaturen i lägenheten över tiden och på olika punkter.
Fick då tipset om ZigBee (som dessutom kan skapa mesh-nätverk) är strömsnålare. Så iställlet började jag kolla på ZigBee moduler, specifikt XBee. Dock (speciellt som student) tyckte jag att det var för dyrt, speciellt om jag skulle ha flera. Så för några dagar sen kom jag ihåg att Atmel hade trådlösa moduler och hittade dessutom denna single-chip. Men, det är så små ben och har diskuterat med mig och ett par handledare som inte var så superpositiva till så små lödningar. Sedan hittade jag det här forumet och läste FAQ-en för att löda smått och det kändes inte helt omöjligt.
Anledningen till att jag blev lite förtjust i just den lösningen och inte andra single-chip är för att jag just programmerar ATmega i skolan, har tillgång till ett antal JTAGs och så vidare. I och med antalet I/O på kontrollern är det möjligt att utöka från att bara mäta temperatur till att mäta tryck, ljus, luftfuktighet. Men det hör till vidareutvecklingen.
Vad tror ni, bu eller bä för att göra något så smått? Har ni några förslag, synpunkter eller liknande?
Tänkte inte etsa kretskortet själv, utan låta någon här på forumet göra det, sett att vissa erbjuder det.
Hoppas det här inte rinner ut i sanden, utan att det kommer en fin tråd i projekt-delen på forumet.
edit: ändrade rubriken, förslag på så tydlig rubrik som möjligt mottages tacksamt :>