Sida 1 av 1

Inkoppling reläer

Postat: 31 mars 2012, 12:20:55
av peterman63
Hej alla,

Köpte en gammal svarv som jag nu har renoverat. Den har en liten 3fas-motor.
Styrningen sker med en 3-lägesomkopplare och ett par reläer för fram och back.

Problemet jag har är att kablarna mellan reläer, omkopplare och motor var lossade när jag fick hem svarven. Och jag har inte en susning hur jag skall koppla ihop allt! Hoppas någon på detta eminenta forum kan hjälpa mig.
Efter lite googlande har jag förstått att reläerna går under benämningen "motor starter".

Se bilder på reläer samt kopplings-schema. Jag har alltså fyra trådar från motorn, fyra trådar inkommande ström och fyra trådar från omkopplaren. Var skall allt kopplas in?

MVH
Peter C

Re: Inkoppling reläer

Postat: 1 april 2012, 22:35:09
av Andy
Inkommande och motor ser ju klart ut enligt schemat, omkopplaren däremot framgår inte av bilderna så vitt jag kan se.
Det beror på hur omkopplaren ser ut och är internt konfigurerad.

Har du någon vana av starkströms kopplingar? Det saknas nämligen nolla och jord för att det ska bli säkert att jobba med.

Re: Inkoppling reläer

Postat: 2 april 2012, 06:11:56
av niklo
jag skulle nog rösta på att bygga en ny, säkrare styrning!

Re: Inkoppling reläer

Postat: 2 april 2012, 06:30:01
av danei
Exemplariskt tydlig fråga.
Nollan har ingen funktion, men skyddsåtgärder jord ska naturligtvis finnas med.
Jag ska titta mer på problemet när jag sitter vid en dator.

Re: Inkoppling reläer

Postat: 2 april 2012, 07:44:07
av grottan
1. Röd och grön på sockerbiten är fram respektive back där den vita är matning till den växlande brytaren.

2. Matning till motorn tar du ut nere till höger under motorskyddet

3. Inkommande matning lägger du på plint 1, 3 och 5.

4. Glöm inte skyddsjord (gul/grön).

Tycker som någon tidigare skribent att du borde byta ut kontaktor och motorskydd till något från 2000-talet, det är ju dessutom ett hål i ena kontaktorn så den ser ut att ha fått en smäll.

Har svarven någon driftindikering etc? Ser ut att ha suttit något på plint 13/14 på den vänstra kontaktorn - åtminstone är skruvspåret slitet.

Re: Inkoppling reläer

Postat: 2 april 2012, 13:29:22
av Andy
danei skrev:Exemplariskt tydlig fråga.
Nollan har ingen funktion, men skyddsåtgärder jord ska naturligtvis finnas med.
Jag ska titta mer på problemet när jag sitter vid en dator.
Hur vet du att nollan inte har någon funktion?
Kontaktorspolarna kan vara 230V t ex.

Re: Inkoppling reläer

Postat: 2 april 2012, 14:00:07
av konig7070
Jag tycker att det står 380V på spolen på bild 4.

Re: Inkoppling reläer

Postat: 2 april 2012, 14:35:01
av Andy
Ja, det har du rätt i!
Det syns när man förstorar bilden och då ser man oxå att förslaget om att bygga en ny styrning är det bästa hittills!
Kontaktorerna är inte i brukligt skick så det är bara en sak att göra.

Re: Inkoppling reläer

Postat: 5 april 2012, 18:36:26
av peterman63
Tack för alla svar. Jag håller med till 100% att byta till en ny brytare. Har vridit och vänt och mätt och klurat men jag får bara ont i huvet.

Det vore guld om någon kunde tipsa om vettiga och bra komponenter som helst inte kostar skjortan.
Ett motorskydd är givet. Finns det färdiga 3läges-omkopplare / fasvändare för fram & back?
Eller behöver jag köpa nya reläer och koppla ihop?

/ Peter

Re: Inkoppling reläer

Postat: 5 april 2012, 21:55:37
av konig7070
Du kan bygga/köpa en ny kontaktorstyrning, eller typ en sådan här http://www.malmbergs.com/frmProductDisp ... em=3293520#