Verkningsgrad hos en polankarmotor?
Verkningsgrad hos en polankarmotor?
Har inte hittat någonting alls om dessa små enkla motorer. Så jag undrar om någon vet eller kan ge en kvalificerad gissning på vad verkningsgraden kan vara hos en liten 60 watts variant, belastad men utan att varvet går ner och obelastad. Eller bara rent generellt bland dessa motorer.
En personlig gissning är att jag inte tror att den är så där våldsamt hög.
En personlig gissning är att jag inte tror att den är så där våldsamt hög.
Verkningsgraden är förstås noll obelastad, i teroin ialf. Tar du en polankarmotor och kör den tex 30min så blir den väldigt varm, detta med eller utan belastning. Det betyder att en hel del energi går åt till ingen nytta.
Men 30% var inte speciellt bra men som sagt så försvinner det nog en hel del i en växellåda.
Men 30% var inte speciellt bra men som sagt så försvinner det nog en hel del i en växellåda.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Skärmpolmotor heter den ju för he-vete.
Ja det är då en sanslös skillnad mellan motor uppbyggnad om man så säger, hmm får väl skylla på den sena timmen när jag skrev det. 
Edit, hittade lite info som åtminstone ger en liten uppskattning om dess verkningsgrad, och den var sämre än vad jag trodde.
Skärmpolmotor med fläkt
En verkningsgrad på 9.5%! Det man tjänar i att köpa dom (dom är ju ganska så billiga) känns nästan som om man förlorar den förtjänsten snabbt i strömförbrukningen i stället.
Trodde inte att det var så dåligt. Men det jag behöver är en motor som kan få en 5 bladig fläkt som är 3dm i diameter att snurra i minst 3000 - 3500rpm under sammanlagt några timmar varje dag utan att motorn blir alldeles för varm. Och att motorn inte väger alldeles för mycket heller. Det enda jag kan komma på rakt av är ev någon dc motor, men det blir extra jobb med strömförsörjningen då tycker jag, fast det är kanske oundvikligt i vilket fall som helst.

Edit, hittade lite info som åtminstone ger en liten uppskattning om dess verkningsgrad, och den var sämre än vad jag trodde.
Skärmpolmotor med fläkt
En verkningsgrad på 9.5%! Det man tjänar i att köpa dom (dom är ju ganska så billiga) känns nästan som om man förlorar den förtjänsten snabbt i strömförbrukningen i stället.
Trodde inte att det var så dåligt. Men det jag behöver är en motor som kan få en 5 bladig fläkt som är 3dm i diameter att snurra i minst 3000 - 3500rpm under sammanlagt några timmar varje dag utan att motorn blir alldeles för varm. Och att motorn inte väger alldeles för mycket heller. Det enda jag kan komma på rakt av är ev någon dc motor, men det blir extra jobb med strömförsörjningen då tycker jag, fast det är kanske oundvikligt i vilket fall som helst.