Detta är egentligen ett påbörjat projekt men jag har inte kommit någonstans egentligen, så här ligger det till.
Så här är det, jag håller på med astrofotografering och min Nikon D80 och när jag tar en bild så processeras bilden med ett mjukvarufilter för att ta bort heta pixlar, det finns en funktion för att stänga av och på brusreducering i kamerans meny och det innebär i praktiken mer eller mindre brusreducering. Effekten utav detta kallas för "star eater" mjukvarufiltret tar alltså bort de flesta svaga stjärnor och resultatet blir att det ser lite smetigt ut i bakgrunden + att många detaljer försvinner från t ex nebulosor, galaxer osv osv.
Här är en riktigt bra jämförelse nikon mode 3 är utan "star eater" effekt
http://www.astrosurf.com/buil/d70v10d/eval.htm
Men det finns en lösning på detta med den så kallade "star eater" effekten, man ställer in kameran med brusreducering på, när man tar t ex en 10 sek exponering så tar den två stycken 10 sek exponeringar efter varann och exponering nr 2 med spegeln nedfälld och stänger man av kameran under exponering nr 2 så får man en äkta raw bild utan "star eater". Det finns en lösning på detta utan att behöva stänga av kameran varje gång och det är diskuterat här.
http://tech.groups.yahoo.com/group/niko ... ISO-8859-1
Man lurar alltså kameran att batteriet tar slut när exponering 2 börjat och då bibehåller man usb kommunikationen mellan dator och kamera, man slipper alltså stå ute och stänga av och på kameran och man kan sitta inne och styra kameran från datorn och ta äkta raw bilder. Jag styr inte slutaren via usb interfacet till kameran eftersom man då är begränsad till enbart max 30 sekunder, jag har byggt en så kallad bulbkabel som styrs via ytterligare en usb kabel via en rs 232 kabel där RTS är hög eller låg. Elschema finns här http://www.alienworld.org/ALiENWORLD/Im ... nMaxim.jpg jag byggde med optokopplare för säkerhets skull.
Denna bulb-kabel tänkte jag låta styra själva enheten som jag vill bygga som lurar kameran att att batteriet är slut.
Så här fungerar ett trepoligt Nikon batteri som i mitt fall heter EN-EL3e. +7,2 Volt och - är jord. Mitt-tappen är någon form av datakommunikation mellan batteri och kamera där batteristatus skickas. Nu har jag köpt mig ett billigt batteri på ebay för 50 kr och plockat isär det.
Lödpunkterna på kretskortet är följande
B- minus till batteriet 0 V
B+ plus till batteriet 7,2 V
P- minus till kameran 0 V
P+ plus till kameran 7,2 V
ID batteristatus till kameran
BM mitttapp mellan de två LI-ION cellerna 3,6 V
När bulbkabeln skickar singal att kameran ska ta en bild och sedan försvinner signalen och då stänger slutaren så vill jag att det ska vara någon sekunds fördröjning tills batterispänningen sänks någon sekund med hjälp av en spänningsregulator eller liknande för att sedan återställas för att nästa bild är redo tas. Jag har funderat på att bygga detta med logikkretsar typ 4017 och någon form av timerkrets, 555? men det är här som jag kört fast. Hur ska jag fortsätta?
Det borde gå att bygga ganska så enkelt egentligen, kanske på något annat sätt utan logikkretsar..?
Det finns en som redan byggt en väldigt snarlik modul men han vill inte sälja pga av att det inte fungerar på nyare Nikon kameror eller tala om hur han gjort. Här är en länk
http://www.astrointervalometers.com/index.htm
Om jag lyckas med detta så kommer det öppna upp för många astrofotografer runt om i hela världen som vill bygga sig en "AM3 device" jag vill att detta ska vara helt fritt för alla. Många Nikon kameror har dessutom en känsligare CCD sensor jämfört med t ex Canon som kör CMOS på samtliga modeller. Astrofotografering med Canon är annars det som gäller för de allra flesta men jag vill inte köpa mig en Canon DSLR bara för det ändamålet. Jag är bunden till Nikon då jag har ett gäng objektiv och tillbehör.