Nikon D80 DSLR mode 3 device.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
stoffe
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Nikon D80 DSLR mode 3 device.

Inlägg av stoffe »

Hej

Detta är egentligen ett påbörjat projekt men jag har inte kommit någonstans egentligen, så här ligger det till.

Så här är det, jag håller på med astrofotografering och min Nikon D80 och när jag tar en bild så processeras bilden med ett mjukvarufilter för att ta bort heta pixlar, det finns en funktion för att stänga av och på brusreducering i kamerans meny och det innebär i praktiken mer eller mindre brusreducering. Effekten utav detta kallas för "star eater" mjukvarufiltret tar alltså bort de flesta svaga stjärnor och resultatet blir att det ser lite smetigt ut i bakgrunden + att många detaljer försvinner från t ex nebulosor, galaxer osv osv.

Här är en riktigt bra jämförelse nikon mode 3 är utan "star eater" effekt
http://www.astrosurf.com/buil/d70v10d/eval.htm

Men det finns en lösning på detta med den så kallade "star eater" effekten, man ställer in kameran med brusreducering på, när man tar t ex en 10 sek exponering så tar den två stycken 10 sek exponeringar efter varann och exponering nr 2 med spegeln nedfälld och stänger man av kameran under exponering nr 2 så får man en äkta raw bild utan "star eater". Det finns en lösning på detta utan att behöva stänga av kameran varje gång och det är diskuterat här.

http://tech.groups.yahoo.com/group/niko ... ISO-8859-1

Man lurar alltså kameran att batteriet tar slut när exponering 2 börjat och då bibehåller man usb kommunikationen mellan dator och kamera, man slipper alltså stå ute och stänga av och på kameran och man kan sitta inne och styra kameran från datorn och ta äkta raw bilder. Jag styr inte slutaren via usb interfacet till kameran eftersom man då är begränsad till enbart max 30 sekunder, jag har byggt en så kallad bulbkabel som styrs via ytterligare en usb kabel via en rs 232 kabel där RTS är hög eller låg. Elschema finns här http://www.alienworld.org/ALiENWORLD/Im ... nMaxim.jpg jag byggde med optokopplare för säkerhets skull.

Denna bulb-kabel tänkte jag låta styra själva enheten som jag vill bygga som lurar kameran att att batteriet är slut.

Så här fungerar ett trepoligt Nikon batteri som i mitt fall heter EN-EL3e. +7,2 Volt och - är jord. Mitt-tappen är någon form av datakommunikation mellan batteri och kamera där batteristatus skickas. Nu har jag köpt mig ett billigt batteri på ebay för 50 kr och plockat isär det.

Bild

Lödpunkterna på kretskortet är följande
B- minus till batteriet 0 V
B+ plus till batteriet 7,2 V
P- minus till kameran 0 V
P+ plus till kameran 7,2 V
ID batteristatus till kameran
BM mitttapp mellan de två LI-ION cellerna 3,6 V

När bulbkabeln skickar singal att kameran ska ta en bild och sedan försvinner signalen och då stänger slutaren så vill jag att det ska vara någon sekunds fördröjning tills batterispänningen sänks någon sekund med hjälp av en spänningsregulator eller liknande för att sedan återställas för att nästa bild är redo tas. Jag har funderat på att bygga detta med logikkretsar typ 4017 och någon form av timerkrets, 555? men det är här som jag kört fast. Hur ska jag fortsätta?

Det borde gå att bygga ganska så enkelt egentligen, kanske på något annat sätt utan logikkretsar..?

Det finns en som redan byggt en väldigt snarlik modul men han vill inte sälja pga av att det inte fungerar på nyare Nikon kameror eller tala om hur han gjort. Här är en länk
http://www.astrointervalometers.com/index.htm

Om jag lyckas med detta så kommer det öppna upp för många astrofotografer runt om i hela världen som vill bygga sig en "AM3 device" jag vill att detta ska vara helt fritt för alla. Många Nikon kameror har dessutom en känsligare CCD sensor jämfört med t ex Canon som kör CMOS på samtliga modeller. Astrofotografering med Canon är annars det som gäller för de allra flesta men jag vill inte köpa mig en Canon DSLR bara för det ändamålet. Jag är bunden till Nikon då jag har ett gäng objektiv och tillbehör.
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Nikon D80 DSLR mode 3 device.

Inlägg av sebastiannielsen »

Testa dessa program så ska du kunna få "äkta" RAW utan att använda "fulhack" såsom att stänga av strömmen m.m.

http://e2500.narod.ru/raw_format_e.htm

Fungerar inte det kan du använda Photopc :
http://sourceforge.net/projects/photopc/

Du ställer då IDt på kameran till DIAG RAW
dvs:
photopc id "DIAG RAW"
stoffe
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nikon D80 DSLR mode 3 device.

Inlägg av stoffe »

Hej

Det där programmet verkar redan vara implementerat i Maxim DL som jag använder för att styra själva kameran, jag gör inte ens färgkonverteringen i kameran utan den görs i efterhand på datorn. Jag spar mina bilder i formatet FITS som är ett äkta RAW format som kan spara färgdjupet i flyttals format om så behövs. (T ex vid stackning av bilder som är aktuellt i mitt fall) Med andra ord så pass RAW som det kan bli med "star eater" påslaget.

Tack för länkarna men de löser tyvärr inte mitt problem och jag kunde inte se att de hittat något nytt sätt att gå runt den så kallade "star eater" effekten heller tyvärr. Detta hade dessutom varit känt sen tidigare i fall det hade fungerat. Det enda alternativet till mitt hårdvaru-hack är en modifiering av kamerans mjukvara och det är väldigt långt från vad jag har möjlighet att klara av.

Mode 3 är det enda sättet och det kallas så när man stänger av kameran alternativt lurar kameran att batteriet tar slut vid exp 2, det är bra beskrivet i mitt första inlägg och på länkarna som jag postat ovan.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Nikon D80 DSLR mode 3 device.

Inlägg av netrunner »

Det är ju lite frågan om tid och pengar.

Du kan givetvis lösa detta med några 555 och en massa andra komponenter.

Eller så köper du en arduino (200kr) och gör ett superenkelt dataprogram. Dyrare men enklare och snabbare.
stoffe
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nikon D80 DSLR mode 3 device.

Inlägg av stoffe »

Hej

Okej jag tror inte att jag kommer undan med mitt motstånd att försöka slippa lära mig att programmera, mina tidigare försök har inte gått speciellt bra. Jag har kommit till "hello-world" stadiet med C-kod men ej passerat det. Jag behöver i så fall tips på en bra bok på Engelska/Svenska som är riktigt grundläggande, gärna hur man programmerar både under Linux/Windows.

Är basic-stamp lika lätt att programmera och lika flexibelt?

Litteraturtips mottages varmt, gärna länkar till bra "tutorials" och liknande.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Nikon D80 DSLR mode 3 device.

Inlägg av E85 »

Har du tillgång till basic stamp-prylar så kan det väl funka men annars kostar en Arduino nano v3 bara 100kr på ebay. Bara att plugga in usb-kabeln och köra... (och ladda ner mjukvaran)
bearing
Inlägg: 11676
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Nikon D80 DSLR mode 3 device.

Inlägg av bearing »

Kan du inte använda någon annan av RS232-signalerna i din specialkabel till att lura batteriet?
stoffe
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nikon D80 DSLR mode 3 device.

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag har inte tillgång till nånting när det gäller programmering, arduino eller basic stamp.

Det finns tyvärr ingen mjukvara för att styra detta på något annat sätt med andra pinnar och kommunikation via rs232. Jag kan på tok för lite om hur man programmerar en plugin till Maxim DL och det är otänkbart att använda något annat program än det för teleskopstyrning och styrning av mina två kameror allt samtidigt. Det är otroligt flexibelt och smart att använda.

Nåväl jag har mest mixtrat med batterikretskortet nu för att se hur jag ska få signalen triggad med en knapptryckning men det är svårt att få batteriindikationen att reagera så snabbt som det behövs för att få signal till kameran. Astrointervallometern som fanns att köpa en kort tid emulerade denna signal och jag vet inte riktigt hur det skulle gå till i mitt fall. Det kanske går att lösa på något annat vis men inget som jag känner till just nu. Batterikortet måste fungera bra innan jag gör någonting mer på detta projekt.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12937
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nikon D80 DSLR mode 3 device.

Inlägg av MiaM »

Att faktiskt sänka batterispänningen på riktigt fixas enkelt med att tillfälligt seriekoppla en eller flera dioder med batteripacken.

Prova att skarva in en strömbrytare i serie med B+ eller kanske B- och koppla en diod parallellt med strömbrytaren. Om den triggar lågt-batteri även med fulladdat batteri så har du hittat hur du triggar batterivarningen. Annars får du prova två dioder i serie med varandra, parallellt med strömbrytaren.

Ett par olika förslag på tidsfördröjningen:

För att få en tidfördröjning på säg t.ex. en sekunds paus och sedan en sekunds spänningssänkning så kan t.ex. 4060 vara en halvbra krets. Det är en 14-bitars räknare med inbyggd elektronik för att bygga en enkel oscillator med motstånd+kondensator. I ditt fall spelar det ju ingen större roll att hastigheten är särskilt exakt. Koppla Q14 via en diod till oscillatorkretsen så att oscillatorn slutar svänga när Q14 går hög, och låt triggsignalen som avfyrar kameran gå till R-ingången så att oscillatorn reset'as av avfyrningssignalen. Koppla Q13 till fejka-dåligt-batteri-kretsen.

Då kommer det fungera såhär:

När kretsen stått en stund så kommer Q14 till slut att ha gått hög och oscillatorn ha stannat.
(Nackdelen är att vid uppstart så kommer kretsen generera en fejka-dåligt-batteri-signal).

När du börjar ta en bild så kommer kretsen att nollställas (Reset hålls aktiv).

När bilden är färdigtagen så släpps Reset. Räknaren kommer att börja räkna.

Efter en tid som justeras med oscillatorfrekvensen så kommer Q13 att gå hög varpå dåligt batteri fejkas. Efter lika lång tid till så kommer Q13 gå låg igen varpå dåligt batter slutar fejkas, samtidigt som Q14 går hög vilket stannar räknaren. Tillbaka på ruta ett.

Kretsen skulle vara bättre om den använde en räknare som har en "sätt åtminstone Q14 till ett"-ingång. Det går att ordna om man också/bara använder t.ex. en 74163 eller liknande, fast den har bara 4 stegs räkning så oscillatorn får inte svänga på särskilt många Hz om du endast använder en sådan.


Ett annat förslag är att konstruera fördröjningen antingen med t.ex. dubbel monostabil multivibrator som färdig IC eller helt analogt med diskreta kretsar.
Skriv svar