Sida 1 av 2

Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 15:38:41
av janaf
Jag har en asynkronmotor som ser ut som f-n. Jag försöker göra rent för att måla om.
DSCN5362.JPG
Det är ett hus av aluminium med lindningarna inuti. Gavlarna gick utmärkt att få rent genom att koka dem i en kastrull med en matsked kaustiksoda. Kall soda fungrerade inte. Men huset med lindningarna vågar jag inte göra så med, ifall kaustoiksondan skadar isoleringslacken på lindningarna.

Så jag kokade motorhuset i rent vatten, lyfte upp och skrubbade det varma huset med kaustiksoda löst i tapetklister / vatten. Efter två försök: det fungerar rätt dåligt, lacken är envis.
Motortvätt
DSCN5368.JPG
Nu har jag några alternativ:
- Koka hela huset i kaustiksoda. Klarar sig isolerlacken? Någon som vet vad lack / isolering heter tekniskt och om det tål soda?
- Ta loss lindningsburen. Hur? Den verkar hållas fast av fyra länsgående plattjärn, ca 3x10mm. Kan jag helt enkelt knacka ut dom skenorna axiellt, och då släpper lindningana?
- Blästra. Men risken är stor att lindningarna skadas så det vill jag undvika.

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 15:39:53
av xraid
isblästring kanske klarar det ?

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 16:14:18
av janaf
Verkar lite exotiskt med isblästring. Typ ställa den framför en snökanon?

Nu har jag kört en omgång till med att koka varmt + efterbehandling med soda. Den här gången skrubbade jag med stålborste och det mesta gick bort!

Kör en gång till nu så det lär bli helt rent.

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 16:24:17
av tecno
:humm:
Hur säkerställer du att ingen vätska ligger kvar inne i lindningarna, eller är det så hermetiskt tätt med lacken att inget kan krypa in?

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 16:34:28
av konig7070
Avfettning brukar fungera bra, annars så finns det rengöringsmedel avsett för lindningar som självdunstar.

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 16:48:31
av gyj
Koka soppa på en spik har jag hört talas om, men en asynkronmotor. :shock:

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 19:41:22
av janaf
Dom hade spillt lite lack på utsidan, från tillverkningen och den verkar motstå all soda.... Nästa gång jag har en skräpmotor över så ska jag koka den hel :)

Så här blev det i alla fall, klar att lacka.
rengjord_1.jpg
rengjord_3.jpg
Det är en lågprofilmotor, i storlek nästan som en asynkron servomotor, fast utan återmatning. Rotorn är längre och smalare än på en konventionell asynkronmotor. Den har inte permanentmagneter. En vanlig asynkronmotor med samma varvtal och effekt har nästan dubbla diametern och är lite kortare.

Torkning: några timmar i torkskåp, 90 grader? Eller så lägger jag den på vinden en vecka nu i vår. När solen ligger på så blir det minst 50 grader där.

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 19:45:56
av janaf
konig7070 skrev:Avfettning brukar fungera bra, annars så finns det rengöringsmedel avsett för lindningar som självdunstar.
Det var egentligen inte lindningarna jag ville göra rent, utan utsidan, för att kunna måla om den.

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 19:46:17
av X-IL
Bra att du märkt upp skärbrädan, antar att det står "INTE MAT" ?

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 19:53:55
av janaf
Just :) Jag har en gammal avdankad skärbräda för att mecka på och förr eller senare så kommer någon att få konsistensfett på mackorna ifall jag inte skriver något.

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 20:03:30
av tompa74
Jaha, ja trodde det var för att någon inte skulle käka upp den. :mrgreen:
sorry, kunde inte låta bli. ;)
--


Ja, det blev rent iaf. :)
Mätte du upp/meggade den innan du tvättade den? Tänkte bara för att kolla efteråt innan drifttagning.

/ Tompa

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 20:10:09
av janaf
Tänkte inte på det :| Jag trodde nog inte att färgen skulle sitta så frbaskat.

Re: Motortvätt

Postat: 8 mars 2012, 20:20:24
av janaf
Förresten kom jag fram till att statorlindningen nog är låst i huset men kilar. Verkar rimligast. Det hade nog varit relativt lätt att borra bort dom kilarna och plocka ut hela statorlindningen.

Re: Motortvätt

Postat: 12 mars 2012, 14:38:15
av Ulf
Skulle INTE rekomendera att plockaur statorpaketet.
Lamellerna är sammanpressade och statorn är lindad efteråt.

Jag har packat om en stator en gång, det var ett rent helsike. Och ändå var statorn så att man kunde stå i den när den var på högkant.

Lämna iväg statorn för torkning och tesning till en firma som håller på med elmotorer. Kostar kanske en tårta eller så.

Är statorn rostig/skitig i själva loppet så slipar du försiktigt med trissa efter torkning.

Sedan är det bara nya lager, motering och tillsist målning.

Re: Motortvätt

Postat: 12 mars 2012, 15:03:25
av janaf
Tack för tipsen. Den har redan nya lager :-) den kom från högen med genomgångna och uppkollade motorer från ett numera nedlagdt sågverk.
Tvåkomponent grundfärg är beställd.

Jag har också luskat ut att det är en Pleske KN-61 motor, 3kW 50Hz, 3.6kW 60Hz i alla fall. Jag försöker via Pleske få fram vilket varvtal man kan tänkas köra men tyvärr saknas plåten, det finns bara et serienummer....

Jag har just varit iväg till två olika motorlindare i närheten. Båda har lagt ner verksamheten så jag får leta lite igen.