1-wire nät, tappar mätvärden slumpmässigt från alla sensorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PopUnoNkoK

1-wire nät, tappar mätvärden slumpmässigt från alla sensorer

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag har ett nät med 3 tempsensorer och en räknare (loggar energiförbrukning). Nätet loggas en gång per minut.
Men jag tappar mätvärden lite då och då. Körde några querys för att kolla hur ofta och en sensor var det så ofta som 9% av loggningarna som blev NULL i databasen detta dygn.
Räknaren verkar vara den som klarar sig bäst med bara ett fåtal tappade loggningar.

Jag tyckte att det blev värre när sedan jag satt dit en ny sensor, mitt på slingan.
Slingan är en sån "rak" med "stubbar" på, inte någon stjärna. Räknaren som klarar sig bäst är i slutet på slingan. Nätet matas med en usb adapter. Hela slingan är nog 10m, vill få den ganska mycket längre när det är klart.

Det enda konkreta jag kan tänka mig är att jag har för långa "stubbar". Dom är nog över en meter de flesta.
Jag har läst en del på nätet angående men mycket är så "beroende på" olika faktorer så jag tänkte kolla här.
Ni som har 1-wire nät, hur långa stubbar har ni? Har ni upplevt samma problem?

MVH Peter
Användarvisningsbild
Icecap

Re: 1-wire nät, tappar mätvärden slumpmässigt från alla sens

Inlägg av Icecap »

One-Wire är inte alls tänkt som ett nätverk! Det är tänkt att använda på ett och samma kretskort till mindre enheter på ett port-pinne-snålt sätt. Tyvärr är de enhetr som finns till detta nätverk så himla praktiska till så många saker som är fysisk spridda...

Stubbar är bannlysta av så många orsaker och 1m stubbar ger definitivt en massa problem.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Har du ingen felhantering i programmet som läser av sensornerna?
Det är näst intill omöjligt att uppnå ett läge där man *aldrig*
tappar en enda läsning. Din applikationen kan ju bara läsa om
i de lägen där den "missar", ifall det har någon betydelse.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Icecap: Antingen missförstår jag dig, eller så var jag otydlig i hur min "setup" ser ut eller så har jag helt missförstått 1-wire komponenterna. Jag har läst en hel del om 1-wire och alla setups som jag sett har varit en "slinga" (Jag skrev nät, säkert helt fel ordval, ber om ursäkt för det) där det sitter sensorer på korta stubbar ut från slingan. (Eller en stjärnmodell) Längden på stubbarna är jag osäker på hur långa de kan vara men jag trodde inte att en meter var på tok för långa. Jag har läst mycket om flera tiotals meter långa slingor med sensorer, alltså inte bara på ett och samma kretskort. MEN som sagt, kan vara nåt missförstånd någonstans för jag vet att du brukar ha koll på "grejjerna". =)

Sodjan: Näe någon jätte betydelse har det inte egentligen. Jag tycker bara att det var lite för många tappade loggningar för att det skulle kännas OK. Jag har dessutom tänkt förlänga slingan och skulle inte vilja ha ökade problem när jag bygger vidare.

Jag kollade loggen på mjukvaran som jag använder, LogTemp.
Så här såg den ut.
screen-capture-1.png
Det man ser är alltså tre loggningstillfällen. Först ett där allt gick bra, avslutas med raden "MySql 4 Colums Updated"
Sedan en omgång där nåt gått åt skogen, "MySql 3 Colums Updated".
Sedan avslutningsvis en omgång där allt går bra.

Det skumma är juh att LogTemp fått in värden från alla tre 1-wire sensorer alla 3 gånger. Problemet är alltså mellan LogTemp och Databasen.

Alltså verkar det inte som att problemet är i min 1-wire slinga.

MVH Peter F
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK.
Så du har *3* sensorer och du har ett värde även från den sensor
som loggar NULL i det aktuella fallet ? Ja det låter ju inte som ett
1-Wire problem precis som du säger.

I posten med NULL så har du alltså *två* av värderna 18.75, -3.19
och 18.00 loggade i rätt kollumner ? Är det alltid samma sensor/kollumn
som loggar NULL? Och du har alltid ett värde i LogTemp loggen ?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vad sitter stickan i för dator? Laptops och liknande maskiner har ganska dålig strömförsörjning. Då kan det hjälpa med extern strömmatning eller en aktiv usb hub.
Vad för kabel kör du med till nätet? EKKX eller cat5/6 är bra kablar. Rena raka telekablar funkar t ex sämre.
Kör du parasitmatade sensorer eller aktivt?

Jag har kört 70 sensorer ca och 200 meter helt random utan några som helst problem. Detta borgar inte för att du klarar det. Men 20 sensorer och 50 meter ganska random anser jag att man ska klara om man har sett över ovan saker.
Sedan ska man givetvis ha felhantering. Värden som blir fel ska inte ens hamna i databasen... de ska läsas om. Jag har just nu runt 100 sensorer totalt på 2 olika nät. Ena nätet har ven en aktiv hub. Bara för att slippa störningar. Jag får runt 1%felläsningar när det är som värst. Då läser jag helt enkelt av värdet igen.

Saker som stör fruktansvärt är t ex frekvensomformare...

Jag kan rekomendera denna: http://www.maxim-ic.com/design_guides/1_WIRE_PRODUCTS
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har varit med om liknande problem. Björn skrev då:
"Tänkte bara inflika att jag har ibland fått missade läsningar när jag kört med logtemp, samma nät utan ändringar gav inga fel med OWFS (sparade alla läsningar till en vanlig fil och räknade skillnaden mellan antal sampel på givarna)."

Länk till tråden och ett inlägg med testresultat i LogTemp:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 53#p668553

Om jag vore dig så hade jag helt klart testat med OWFS (Linux) eller något motsvarande i DOS (om det finns).

Problemet är "tajmingen" (dålig försvenskning) i kommunikationen mot portarna i WinNT (XP, 2000, osv).
Det är därför som Mach3 (program för CNC) "tar över" vissa saker vid installationen.
(Såg förresten att Vfr hade erfarenhet kring timing-problemen i den här tråden om linjelyssnare.)

Kika även på forumet hos m.nu. Där finns många beprövade slutsatser om mjukvara, längder på kablar, mm.

Strömförsörjningen (som Danielr112 här över var inne på) har inget med det här att göra.
Fungerar optiska möss så fungerar vanliga 1wire-komponenter, för de "drar" mycket mindre ström....
(Se min tråd för mer info och tester av ström-tipset, som danielr112 även gav där.)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Just om strömmen har med timing att göra har jag ingen aning om men jag har sett problem med strömförsörjnigen på flertalet datorer som ger förlust av värden samt andra konstigheter.

Och jämförelsen att en optiskt mus funkar så funkar 1wire håller jag än mindre med om. Jag har ivf flertalet exempel på det på system jag satt upp åt folk. Där mössen funkar men inte kommunikationen med 1wire enheter. 8)

T ex är mina VIA mini datorer som jag har liggandes, där det är jätteproblem med en ostabil spänning ut så det ställer till med stora problem angående detta. Det går att hitta exempel via google om detta också. Har även sett precis samma på flertalet laptops. Däremot stationära har jag inte stött på än. Men än en gång så säger jag inte att det är problemet i just detta fallet men jag har sett precis samma symptom på det!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men vänta lite...

Har inte LogTemp faktiskt visat i sin log att den *har*
gjort lyckade läsningar av sensornerna, men ändå hittar
man NULL i motsvarande poster i tabellen. Det har väl
ingenting med själva 1-Wire nätet att göra!?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Om det är som sodjan säger så har det helt klart inte med nätet att göra!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, det var så jag tolkade bilden och texten i PopUnoNkoK's senaste inlägg.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag har testat en del men har inte nåt nytt att komma med.
Men bilden visar absolut att värdet har kommit in till mjukvaran, logtemp, men när sedan logtemp ska "skicka" dem till MySql databasen så skickar den bara 3värden istället för fyra ibland.

Det är alla tempsensorer och räknaren som drabbas.

Vi får se om jag blir nå klokare. Just nu har jag inga uppslag på vad det beror på.

MVH Peter
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Så när du får ett NULL så är det olika kollumner från fall till fall?
Finns det någon annan loggning som visar vilka SQL'er som MySQL
har mottagit?
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Nu har jag kollat på det igen. Körde några Querys för att se hur många NULL värden jag fått de senaste dagarna.
Av någon outgrundlig anledning verkar det ha "gått till sig".
De sista NULL registreringarna är för över ett dygn sedan. Tabellen nedan är när det senaste NULL värdet registrerades på de olika sensorerna.

Kod: Markera allt

Energi:    	2012-03-06 18:50:01
Temp1:		2012-03-06 18:53:01
Temp2:		2012-03-06 19:21:01
Temp3:		2012-03-06 17:13:02
Sedan dess har alla sensorer fått värden som de ska i MySql databasen. Jag har inte startat om varken Logtemp eller mysql. Det har alltså blivit bättre helt utan någon förändring av mig.

Jag tror jag jag tillskriver detta problem templog. Jag är inte alls säker men det känns så.

MVH Peter
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Som Sodjan skriver, hur ser det ut i loggarna från MySql?
Är det inte tillräcklig lognivå påslagen så bör detta göras för att utröna vad som händer.

Håller med om att det verkar som om LogTemp spökar av någon anledning, fast inte nödvändigtvis.
Skriv svar