Sida 1 av 2
Nivågivare larm i tank
Postat: 28 februari 2012, 19:29:02
av gasgas_88
Jag tänkte bygga ett larm i dieseltank. har idag larm med magnetbrytare, men då tjuvarna allt oftare borrar sig igenom tanken och på det viset undgår att larma har jag en fundering på att bygga en nivågivare att koppla till larmet.
Eftersom tanken för det mesta står på otillgängliga ställen utan ström (Utmärkt ställe för tjuvar)

har jag ett 12V batteri på 7,2Ah som driver larmet.
Så nivågivaren får inte dra för mycket ström. Larmet jag har är ett sms-larm med gps funktion. Två larmingångar, NC/NO Och två reläer NC/NO.
Tanken är att det ska larma så fort nivån i tanken sjunker.
Allting ska självklart vara dolt.
Har någon en smart lösning på detta?
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 28 februari 2012, 20:20:52
av jah
Ett annat alternativ kunde ju vara en duschflaska med smörsyra och skvätta lite runt om tanken när du åker hem för dagen...
Glöm inte ta med gasmasken när du ska tanka bara!
/J
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 28 februari 2012, 20:27:47
av danei
Ultraljuds givare.
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 28 februari 2012, 20:36:30
av rikkitikkitavi
en flottörbrytare ? antingen brytande eller slutande, installerad innuti tanken kopplad till lämplig ingång.
är den slutande kanske den får dra ett relä som ger spänning till gsmmodulen, jag vet inte hur mycket ström den drar.
när modulen vaknar känner den att det är ström på larmingången ( reläet ger ström dit också) och larmar.
enda kruxet är att fästa flottörbrytaren på ett vettigt sätt i tanken så att det inte syns utåt.
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 28 februari 2012, 20:40:52
av danei
Flottören har ju bara en nivå den reagerar på. Man vill ju ha larm om nivån sjunker oavsett nivå.
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 28 februari 2012, 20:49:18
av Gustav180
Jag antar att du vill ha något som larmar till din GSM-GPS enhet när någon försöker stjäla från tanken när man inte tar från den ordinarie slangen som är larmad med en magnetbrytare.
Jag vet inte om du har så stor hjälp av ett larm som väcker dig när någon skattar din tank, frågan är vad du skall göra sedan. Jag skulle nog fundera lite över hur du på effektivt sätt kan hålla de oväntade gästerna borta. Ett sätt är att göra så mycket oväsen som möjligt med ljud och ljus. De uppskattar inte att jobba i ljus och blir lätt irriterade om något oväsen sätter igång som stressar. GSM-larmet kan ju vara en upplysning att "någon är där".
Du bör ha en betydligt större energikälla än ett 7 Ah-batteri till ditt förfogande. Försök att få tag i ett bilbatteri på ca 100 Ah som kan driva lite strålkastare och kompressorsirener. Koppla samman det med IR-sensorer som känner när någon kommer för nära. Då kommer man inte ens till tanken förrän det larmar hela skogen och dessutom blir ljust eller blinkande.
Nu invänder du kanske att viltet som kommer i närheten också utlöser larmet och visst är det så.
Om du tycker att IR-sensorer ger för grov selektering mellan tjuvar och älgar, så kan du montera en s.k. klappswitch på tanken som drar ett relä för en viss ljudnivå. Då räcker det att börja borra för att larmet skall gå. Det finns även små och effektiva kameror som triggar på ljud och spelar in händelsen.
Ett sätt är också att isolera tanken mot jord med t.ex. gummi och ansluta den till ett elstängselaggregat. Det kräver förstås lite arbetsinsats när tanken är tom. Sedan går det att "trimma" stängselaggregatet också.
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 28 februari 2012, 21:09:14
av danei
Stängselaggregat och bränsle känns inte som en stabil kombination....
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 28 februari 2012, 21:09:51
av grym
lastceller
man väger allt
ha gärna en plattform man måste upp på för att nå tanken
så kan man hålla koll på både vikt upp eller ner
man kan ha mätning en gång per minut eller så för att spara energi
man får dock ha något som tarar när man slår på larmet
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 29 februari 2012, 07:45:13
av Gustav180
danei: Stängselapparat och diesel är liten risk, det går inte att tända diesel utan att det nått så hög temperatur att det ångar, t.ex. om ett papper dränks i diesel och tänds på. Men buset kan ju ha isolerande handskar och då hjälper det inte.
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 29 februari 2012, 07:48:20
av littos
Trycksensor i botten av tanken? Mät trycket 1gång per minut ha mikroprocessor. Kanske vill du även mäta trycket i toppen på tanken och lama om differensen ändras, på så sätt undviker du larm pga lufttrycksförändringar...
Som en bonus får du en helt ok nivåmätning i tanken så du vet när det är dags att shoppa ny diesel.
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 29 februari 2012, 07:57:54
av Nerre
Ett nivårör inuti tanken som man ansluter en kran och en tryckgivare till. Vid normal användning är kranen öppen, när nivån stiger och sjunker påverkas då inte trycket. Stänger man kranen så kommer sjunkande nivå att göra att trycket i överdelen av röret sjunker.
"Kranen" kan kanske t.o.m. vara en magnetventil (normalt stängd) som hålls öppen medans man tankar bara.
Nackdelen är kanske att det blir känsligt för vibrationer...? Kan vara svårt att hitta en vettig givare också kanske? Fast om givaren har en analog utgång så kan man ju mer eller mindre se utsignalen från givare som ljud och behandla det på samma sätt som om man skulle bygga nåt som triggar vid en viss ljudnivå.
Slog mig just att man nog måste ha nån form av högpassfilter, för temperaturförändringar kan nog påverka trycket också... var kanske ingen bra ide.
Ritade en fin skiss i paint:)
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 29 februari 2012, 10:08:28
av littos
Nerre , jag tror det kan behövas ett lågpassfilter också. Om tanken är atmosfärisk kommer ju trycket i nivåröret även att variera med det omgivande lufttrycket. Nackdelen skulle kunna vara att man inte kan detektera riktigt låga flöden ut ur tanken, men det beror kanske oxå på tankens geometri. Hög och smal, kontra låg och vid.
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 29 februari 2012, 10:15:41
av jesse
Tänk om man kunde hitta på det perfekta dieseltjuvlarmet!
Skulle det fungera med mikrofon/vibrationssensor ansluten till tanken? Det borde väl uppstå ljud och/eller vibrationer när man antingen klipper av lås eller borrar?
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 29 februari 2012, 10:23:52
av rikkitikkitavi
Men om nivån i tanken är 1 m när den är fylld är det väldigt små tryckskillnader man skall känna av.
- 2 dm = 0,02 bar.Det är samma storleksordning som 5C temperaturändring i tanken ger i tryckskillnad.
visst blir det lite olika temperaturer på gasen i tanken och gasen i röret men det jämnar ut sig.
Du måste använda en differentiell givare, där den ena porten mäter mot atmosfären i tanken. den andra i "vacuumröret".
Om du nollar mätaren med full nivå är trycket en funktion mot nivån i tanken, dock ej linjär.
trycket = Vrör (full tank) / Vrör * 1 atm
Vrör = volymen av gasen i röret med en viss nivå
Vrör (full tank) = volymen av gasen i röret när tanken är full
I praktiska tillämpningar gör man så här men mäter trycket i botten av tanken istället och sedan trycket ovanför vätskan. då är tryckskillnaden linjär mot nivån (och densiteten) men det kan bli praktiska problem kanske med att montera tryckgivaren , och en riktig givare med barriärer är en processgivare.
Du kan nog köpa en lagom givare på Elfa etc.
Re: Nivågivare larm i tank
Postat: 29 februari 2012, 11:00:00
av littos
För att förenkla montering och bara behöva ha en sensor kan man ju kombinera röret med en differentiell tryckgivare för att få dels atmosfärstrycket i tanken och dels trycket vid en "tillräckligt låg nivå" i tanken.
Luftens densitet är så låg att luftpelaren över tryckgivaren inte spelar någon roll.
trycket =dieselns densitet*nivå över trycksensor*9,81 [Pa], för att få bar dividerar man med 100000.
Om givaren monteras längst ner på ett rör som är tätt under dieselnivån får man ("nästan exakt"

) lufttycket på insidan och på utsidan får man ju trycket av dieselpelarens höjd. Detta borde kunna gå att montera i tanken tycker jag. Viktigt är dock att se till att röret är tätt under dieselytan, men öppet över den så att man inte har diesel där det borde vara luft och att det verkligen är atmosfärstryck i röret.
Enda haken som skulle kunna visa sig är om man råkar kondensera vatten i dykröret på grund av temperaturväxlingar, så det vore bra om man kunde lägga ner en slang eller ett klent rör i dykröret för att kunna suga upp eventuellt kondensvatten då och då. Kondens i dykröret borde kunna detekteras då tanken är tom, då det skulle ge ett tryck "åt fel håll" om det står vatten i röret.
Även jag har paint...: (Telefon och elektronik kanske skall placeras utanför tanken...)
untitled.JPG