Sida 1 av 2
Lysdioder i elsystemet på en hoj
Postat: 5 juli 2005, 20:31:30
av 13th.Marine
bytte ut blinkers, bakjus och bromsljus på hojjen mot dioder.. detta funkade bra 4km sen dog de allihopa... misstänker starkt att det blir mer än 12V ut i elsystemet...
behöver göra om det igen så nu får jag ha en mer hållbar lösning...
tänkte lite på en 12V regulator men de behöver ju 3v "överspänning"
vad har folk för tips i såna hära fall?
Postat: 5 juli 2005, 20:43:29
av bengt-re
seriekoppla färre dioder och koppla en LM317 som konstantströmsgenerator, oki, du loosar 4,25V med hittar ingen billigare lösning på konstantströmsgenrator om du inte vill bygga diskret - vilket iofs inte är så knepigt heller och kräver mindre spänningsfall. Hur som helst så skulle jag iaf se till att koppla dioderna med en strömgenerator av något slag.
Postat: 5 juli 2005, 20:48:08
av EagleSpirit
En variant är att höja spänningen först och sen gå ner på 12 igen men det är lite dyrt eftersom det är relativt höga strömmar.
En annan variant skulle kanske vara att sätta dig en 8V regulator istället? Iofs måste du hitta rätt kablar som endast går till de grejjer som ska ha lysdioder, men det kanske går? Vissa delar på hojjen måste nog ha över ca 12V. Dvs, 8V är för lågt.
Postat: 5 juli 2005, 20:56:20
av bengt-re
Jag menade att koppala en LM317 och koppla sensen till ett shuntmotstånd, regen lägger 1,25V över shunten oaktat inspänningen - konstant spänning över ett motstånd=konstant ström..

Postat: 5 juli 2005, 21:06:15
av 13th.Marine
jag kan koppla in regulatorn före/efter blinkreläet (efter borde de bli)
idiot som jag är ville jag använda maxspänningen över dioderna men om jag använder "normalspänningen" och kopplar med ett motstånd samt en n4001 så borde de funkar (bromsljuset som överlevde var kopplat så)
Postat: 5 juli 2005, 22:14:22
av EagleSpirit
Varför behöver du dioden?
Du kan ju räkna på ca 14V istället. Då lär ju lysdioderna klara sig, men det kanske lyser för svagt vid lägsta spänning då? Dessutom lite tråkigt om dom ändrar styrka när man bromsar in (eftersom varvtalet sjunker).
Postat: 5 juli 2005, 23:30:42
av Fritzell
Varför inte Zenerdiod? Håller inspänning tills den når värdet på zenerdioden. Lägg till en serietransistor så är problemet med strömförbrukning löst. Detta kräver dock en likriktare..
när jag tänker efter ritade jag ett schema för nått år sen till en som skulle göra ungefär samma sak vill jag minnas... ska se om jag kan hitta schemat..
edit:

motståndet behöver vara på minst 1W.
Postat: 6 juli 2005, 00:02:17
av Tony
En enkel konstantström-generator baserad på NPN-transistor och LED
(+)--------[R1]---[Bas]----|>|---(GND)
(+)-----[Några Lysdioder]----[Kollektor]
[Emitter]--[R2]--(GND)
Dioden i övre raden är en lysdiod, den används ist.f. zener p.g.a. lägre spänningsfall.
Vr2 = Vled-0,65
I-lysdider = Ik = Vr2/R2
Fritzell>> Lysdioder skall matas med konstant ström
Postat: 6 juli 2005, 00:06:02
av Fritzell
Är spänningen stabil och man har ett strömbegränsande motstånd blir strömmen stabil. funkar säkert bägge sätten
Postat: 6 juli 2005, 00:11:26
av Tony
Jo det klart, sätt zenern på t.ex 8V för att driva några LED´s i serie via motstånd.
Med 1,8V ut trodde jag att du tänkte köra en lysdiod utan Rled eller möjligen flera i parallell.
Postat: 6 juli 2005, 00:28:46
av Fritzell
Jao.. problemet med att ha så pass hög spänning på zenern är att lysdioderna inte tänds förrän man varvar motorn så man får 8V ut =/ Man skulle kunna ha lite högre spänning typ 2.4V eller nått och koppla lysdioderna parallellt så kan man få det att lysa även när man håller lågt varvtal. Sen när man varvar upp hålls spänningen kvar så det lyser med samma ström..
Postat: 6 juli 2005, 00:37:53
av Tony
Förutsatt att man inte har fler lysdioder än vad lägsta tillgängliga spänning kan mata fungerar min krets.
Lysdioden som genererar konstant spänning (eller en 2v2 zener) har låg spänning så regleringen fungerar oavsett varvtal.
Mina Ascii-graphics kanske är svårlästa, men det är i princip din krets fast ett motstånd där du tar ut spänningen skapar en konstant ström mellan emitter och jord.
Lysdioderna sitter mellan + och kollektor.
Då basströmmen kan försummas får vi: Iled = Ikollektor = Iemitter
Postat: 6 juli 2005, 07:26:20
av EagleSpirit
Men spänningen lär väl inte sjunka långt under 12V eftersom det sitter väl ett batteri i hojjen?
Postat: 6 juli 2005, 09:54:46
av Macce
Under 12V lär det nog sjunka på tomgång. På min moppe drivs bromsljuset och blinkersen från acken men fram/baklampan från generatorn. Antagligen på samma sätt här.
Postat: 6 juli 2005, 09:58:19
av Schnegelwerfer
En strömgenerator är ju helt klart den elegantaste lösningen.