Styrning av avgasportar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mangaloranga
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 februari 2012, 17:28:57

Styrning av avgasportar

Inlägg av mangaloranga »

Hej

Helt ny här på forumet och ett RIKTIGT blåbär på elektronik.

Jag är mer inriktat på skruvning i äldre bilar än elektronik.

Men, ibland hittar man ju på projekt som gör att man behöver lite modernare teknik även i dessa bilar!

Mitt lilla projekt handlar om en Chevelle -71 som jag skulle vilja bygga två stycken avgasportar som man på elektronisk väg skall kunna öppna och stänga (eg vrida 90 grader).

Den mekaniska delen i detta är inga problem att fixa, men däremot styrningen.....


Har googlat runt efter information om olika möjliga lösningar, och kommit fram till att stegmotorer skulle kunna vara grejen.

Problemet är att jag inte vet någonting om dessa eller hur man styr dom..

Är det någon här på forumet som har gjort något liknande projekt eller har andra förslag på hur man kan lösa problemet?

Portarna skall kunna vara antingen öppna eller stängda under en obegränsad tid....

Kanske finns färdiga kit att köpa?


Jättetacksam om någon med kunskap kunde ge mig lite tips....
//Mange
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 675
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av polmanswe »

Antar att du vill kunna koppla förbi ljuddämparna och få raka rör?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av Icecap »

Att styra stegmotorer eller annat är inget stort problem, det kan enkelt fixas. Det svåra jag ser är det mekaniska, alltså att hitta rätt sätt att driva porten. En lösning kan vara ett RC-servo, de är enkla att styra, skapligt billiga att inhandla, styrningen kan enkelt ställas till just 90° osv.

Frågan är bara:
* Vilken kraft behövs?
* Vilken hastighet?
* Speciella krav? (vattentät osv.)

Jag ser detta mest som en mekanisk utmaning.
nhl21
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 januari 2011, 11:04:43
Ort: Göteborg

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av nhl21 »

En färdig lösning som inte är allt för dyr finns på www.quicktimeperformance.com
Använder själv sådana på lite fordon.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av BEEP »

Man kan även använda avgasporten till styra vridmomentet vid olika varvtal(gammal uppfinning). Jag har sett att det finns ljuddämpare med en fjäderbelastad platta som öppnar vid större gaspådrag, jag kommer inte ihåg märket men dom såldes någonstans over there.

Edit:
"En färdig lösning som inte är allt för dyr finns på http://www.quicktimeperformance.com
Använder själv sådana på lite fordon."

Såg att dom gick att ställa olika lägen
"Run it closed, run it all the way open or any position in between. Adjust your back pressure to save gas."
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av BEEP »

nhl21
Tackar för tipset :tumupp:
mangaloranga
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 februari 2012, 17:28:57

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av mangaloranga »

Tanken är precis som du säger, att kunna öppna för raka rör.

Har sett att det finns färdiga lösningar, men skulle vara roligt att göra en egen lösning.
Om den sedan är lite billigare gör ju inget.

Behöver inte vara jättesnabb öppning på dom, kanske max ca 5sekunder från stängd till öppen.
Kraften i ett servo räcker nog lätt.

Dom kommer att sitta under bilen, så vattentåligt är väl ett krav.
Om det gick att styra med någon sorts potentiometer för gradvis öppning vore det en bonus!

Så servon är ett bättre och billigare alternativ än stegmotorer då??

Om man skulle gå vidare med servo ideen:

Finns det några som är vattentäta eller måste man bygga någon sorts kapsling?
Har för mig att det finns varianter med metalldrev, borde väl vara bättre än plast i detta fall?

Hur skulle man kunna lösa styrningen?
Ungeffärliga priser?

Roligt med så stort engagemang på forumet!!!

//Mange
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 5089
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av gOry »

Du hittar allt du behöver på en BMW E36 328. Ventilen sitter i Slutpipan så de är lätt att skära loss.
Sen så finns de även en elektronisk ventil, ingen aning av vart den sitter men de är väl bara följa vacuum slangen!

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=18&fg=20
mangaloranga
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 februari 2012, 17:28:57

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av mangaloranga »

Hittade denna:

http://www.conrad.se/SERVOTESTARE.htm?w ... 88_1207055

Skulle man inte kunna använda den för att styra servona?

Vad jag förstår så kan man använda ratten för att steglöst styra utslaget på servot???
Tror ni att man skulle kunna styra två servon simultant (är ju två utblås på riktiga bilar... ;-) )?

Skulle det funka att mata den via bilbatteriet?
Det står iofs att den klarar upp till 12V, men bilar har ju oftast lite högre spänning än så, runt 13V skulle jag säga?

Finns även billigare varianter, men dom ska ha driftspänning på max 6V, men det är ju kanske inga problem att lösa?

//Mange
mangaloranga
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 februari 2012, 17:28:57

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av mangaloranga »

Ok, nu börjar jag få kläm på vad jag behöver....

Men hur kan jag driva en servotestare som vill ha 4.8V från ett 12V bilbatteri?
Och vilken ström kan vara lämpligt till en servotestare? Kan inte hitta infon någonstans.
På en testare hittade jag i texten att den skulle ha 5V vid 1A, kan det stämma?

Måste man bygga en egen krets eller kan det finnas något lämpligt att köpa?
Man skulle kanske kunna använda en enkel USB laddare gjord för 12 V?
T.ex
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161919795

Tacksam för svar.....

//Mange
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av Cano »

Det fungerar nog bra med en USB laddare, om den klarar strömmen.
Servotestaren drar inte så mycket ström. Har du tur räcker det med 1A USB laddaren för att driva två servon(skulle tro det).
Det går bra att koppla två servon parallellt .

Borde väl gå att koppla så här:

Kod: Markera allt

USB (+5V)
       ==============servo1_____________________
    (0V)   ||========servo2____________________|
           ||========servotestare (signal)_____|
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av Noxin »

När det gäller styrning av avgasportar så kan du snegla på den gamla trotjänaren Yamaha RD350 YPVS, som har en finfin elmotor komplett med växellåda och återkopplingspotentiometer. Den är (som) gjord att styra avgasportar med...

Lite bilder: YPVS-motorer.

/RD-chaffis
mangaloranga
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 februari 2012, 17:28:57

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av mangaloranga »

Bra tips!

Ska kolla upp det där med Yamaha grejerna...

//Mange
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36718
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av Glenn »

fast en tvåtakts 350 genererar nog en del mindre avgasmängd än en raggar-v8 :)
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 5089
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Styrning av avgasportar

Inlägg av gOry »

Tror du inte servot skulle orka med?
Skriv svar