Hjälp att koppla in min ärvda brännpenna.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prhudson

Hjälp att koppla in min ärvda brännpenna.

Inlägg av Prhudson »

Hej!

Saken är den att jag har en hemmagjord brännpenna som glöder när man kopplar upp den på en bilbatteriladdare. Jag vill driva brännpennan med laddaren men den löser ut på automatsäkringarna hela tiden. Nu undrar jag hur man gör för att få ner strömmen till en lägre nivå. Går det tex med en potensiometer?
Eller ska man använda något annat än en bilbatteriladdare kanske?
Som det är nu får jag slå på och av laddaren hela tiden för att den inte ska lösa ur. Det känns osäkert.

Brännpennan är gjord av min morfar som använde den flitigt när han levde. Han var instrumentare och kunde dom här grejorna. Tyvärr hann jag aldrig fråga hur han kopplade för att få den att fungera. Vad jag vet är att han hade gjort en egen instrumentpanel med ett enkom uttag för pennan.
Tacksam för svar.

Mvh Tomas
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hjälp att koppla in min ärvda brännpenna.

Inlägg av Glenn »

automatsäkringen löser ut av en anledning, nämligen att glödpennan drar mer ström än vad din laddare r gjord för att ge.

skaffa en annan strömkälla som kan ge tillräckligt med ström är min rekommendation.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En batteriladdare är aldrig riktigt lämplig till att driva något, bara till det den är gjord för, att ladda batterier.

Skaffa en lagom 12V nätadapter. Hur mycket ström den behöver kunna lämna är omöjligt för oss att veta just nu, du får mäta vad den drar!
Prhudson

Inlägg av Prhudson »

Jag tror att pennan får så det blir över för tråden brinner nästan av innan automatsäkringen löser ur.
Jag skulle behöva ett sätt att begränsa strömmen från laddaren så pennan inte får för mycket, samt att
inte laddaren löser ur hela tiden.
Eller så kanske nån vet om det är nån annan apparat jag behöver köpa som man kan koppla pennan till.
Prhudson

Inlägg av Prhudson »

Bra idé med adaptern. Ska prova det när tillfälle ges :-)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Om det var din morfar som byggde den så kanske den var gjord för 6 Volt. Före 70-talet var det vanligen 6 volt i bilarna.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nja, 6-volten försvann väl tidigare än så?
Men ta inte en kraftigare adapter. Om du kopplar in nått som kan ge mer ström kommer ju tråden att brinna av, om det är som du säger att den nästan brinner av nu. Kan du kanske ohm-mäta tråden?
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

När vi snickrade combat-kärror (linflygplan för de yngre läsarna) så hade vi antingen bilbatteri eller laddare och drev sågen för frigolitblocken.
Motståndet där vi justerade in rätt temperatur på skärtråden bestod av en ca 1,5 m lång bräda med ca fyra spikar i.
Mellan spikarna drogs o,5mm pianotråd. Till en spik i ena änden kopplades ena änden på sågen och mha en krokodilklämma kopplad till strömkällan kunde man reglera värmen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

PHermansson skrev:Nja, 6-volten försvann väl tidigare än så?
Det hängde väl med fram till 66-67 i alla fall?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Hur som helst så behöver du lägre spänning för att få lägre ström. Ska du bränna i trä så behöver inte tråden vara röd, det räcker bra med 300 grader eller så, som en lödkolv.

Ohms lag gäller, I=U/R i klartext, Strömmen = spänningen / resistansen dvs minska spänningen och / eller öka resistansen genom att lägga rätt motstånd i serie. Resistansen kommer att ändras när tråden värms upp så du kan egentligen inte mäta den när tråden är kall.

Kan du låna ett ställbart nätaggregat, gör det och ställ spänningen på noll, strömmen på max. Sedan är det bara att skruva upp spänningen tills pennan är lagom vam, och läsa av spänning och ström.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

PHermansson skrev:Nja, 6-volten försvann väl tidigare än så?
Men ta inte en kraftigare adapter. Om du kopplar in nått som kan ge mer ström kommer ju tråden att brinna av, om det är som du säger att den nästan brinner av nu. Kan du kanske ohm-mäta tråden?
Exempel:
När den sedan började produceras fick Tjorven en kaross av glasfiberarmerad plast ovanpå en ram av stålprofiler. 1969 års modell hade ett elsystem på 6 volt som byttes ut mot 12 volt för 1970 års modell.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Ulf skrev:När vi snickrade combat-kärror (linflygplan för de yngre läsarna) så hade vi antingen bilbatteri eller laddare och drev sågen för frigolitblocken.
Motståndet där vi justerade in rätt temperatur på skärtråden bestod av en ca 1,5 m lång bräda med ca fyra spikar i.
Mellan spikarna drogs o,5mm pianotråd. Till en spik i ena änden kopplades ena änden på sågen och mha en krokodilklämma kopplad till strömkällan kunde man reglera värmen.
Snyggt!

Själv lärde jag mig den första elläran av modelltåg. Merklin körde med växelström, spänning i båda skenorna med jord i en separat släpskena. man pulsade om ett relä i loken för att ändra körriktning. Fleishmann körde med likström, en pol per skena så det var bara tt byta pol för att ändra riktning. Men man måste ha en isolerande sektion för att bygga en sluten cirkel.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Då är det bara att konstatera att det är olika. Saab har iofs alltid vara innovativa, men 12 volts elsystem kom på Saab 96 1960 (eller på 95an 1959?).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Farsans traktor från 1948 hade 12 volt.

Min glödritare matar jag med 4 volt. Strömmen är injusterad med längden på sladden.

Protte
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Tja. Egentligen är det ju inte så intressant att veta exakt när bilar eller traktorer hade 6 eller 12 volt. Det hela hänger ju mer på om morfadern använde 6 eller 12 volt till glödritaren och det var därför jag väckte frågan. :)

Om det var länge sedan glödritaren gjordes så kan det ju vara troligt att den är på just 6 volt därför att tillgången på laddare och batterier på 6 volt var vanligare förekommande på den tiden. Biltema t.ex. har ju 6 Volts blybatterier för 80 kr som man i så fall skulle kunna använda. Även en del batteriladdare är ju omställningsbara för 6 eller 12 volt.
Skriv svar