Löda bort ytmonterade komponenter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seven11

Löda bort ytmonterade komponenter.

Inlägg av Seven11 »

Jag har en gammal digitalkamera som jag gärna skulle vilja löda bort bildsensorn på (minne och kontroller krets också om det inte är för svårt). Jag försökta att smyga lite med min lödspets på 250 C och en avlödningsfläta men det verkar inte direkt varit nån fungerande lösning för gretsen sitter kvar, har någon något tips?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det allra bästa är varmluftspistol. Annars kan du löda på massor med lödtenn och värma hela raden på en gång samtidigt som du bänder lite med en pincett eller något smalt, men det är svårt på en krets med anslutningar på alla fyra sidor...

/Johan
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Antingen kör du på stromboms förslag med varmluftspistol, annars sägs det även att ugnen ska funka ganska hyffsat.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

chille: Ungnen... då bryter väl komponenterna ihop om jag kör dom på hög värme?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kolla längst ner på sista sidan här http://www.elfa.se/pdf/75/07520169.pdf
recommended solder profile, så ser du vad den lilla rackaren tål i ugnen. Max 90sek över 183°, och ungefär halva den tiden i max 245°.
Det är väl inte helt olikt de flesta komponenter antar jag. Man vill ju kunna löda allt samtidigt på samma kort...
Senast redigerad av MadModder 3 juli 2005, 22:16:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

de löds ju fast i ugn... :)

/Johan
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det går att fula sig lite med, måste man så måste man,
vik en tjock kopparplåt så den passar fysiskt mot benen, två eller fyra sidor, anbringa ett hantag, värm med gasol eller varmluftspistol, förtenn kanterna värm till aningens övertemperatur och håll sedan mot kretsen, när man fått lagom övertemp på kretsens ben så plocka bort kopparn och ett litet bänd så är det loss, inget kul sätt men det funkar
frejo

Inlägg av frejo »

Trådmetoden verkar ju lätt vara den smidigaste och säkraste metoden hittills om man inte vill ha en grillad komponent.
För den som inte har konto där:
avrfreaks skrev: 1] Strip a piece of fine 28 to 30 AWG wire (wire-wrap)

2] Use the solder wick to remove as much solder as possible from the parts

3] Feed the wire under the pins, and anchor it to a nearby via or pad.
Bild
4] While gently pulling the wire out, go along heating each pad. The remaining solder should melt and the wire will slip under the pad. The wire will bend the pad up the slightest amount, which will prevent it from making contact with the solder again.
Bild
5] Repeat with all sides, and remove the component.

This method works well, I have used it on various packages including an AtMega128 64 TQFP. Be careful though, as it can often leave one or two of the traces the chip was on moved or even stripped off. So inspect the PCB carefully after removing the part.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

nu har jag kört alla mina elektronik verktyg och komponenter, utom just den här gamla digitalkameran som jag hade tänkt och slänga från början, till min nya lägenhet men jag ska testa trådmetoden så fort jag kan.
Är det någon annan som testat den och fått den att fungera?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har kört en hel del med en avart: ett nerslipat bladmått av tunnare sortens. Det är av rostfritt stål = "omöjligt" att löda fast men annars samma sätt med att värma upp och "smyga mellan" lödö och ben. Fast jah kan tänka mig många ställen där trådmetoden skulle vara lättare att komma åt med.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har använt trådmetoden några ggr, men om du ska plocka komponenter från ett kort och inte vill ha kvar kortet så är varmluft klart smidigare.

Om du tvärtom vill skrota/byte en komponent och ha kvar kortet så kapa benen med en kniv och löd bort sen.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

nej jag vill ju ha IC komponenterna kortet och dom passiva komponenterna bryr jag mig ju inte om. Men jag ska se om jag kan få tag på en billig varmluftspistol nånstans...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

en bra pincett är också ovärderlig... :)

/Johan
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Har testat trådmetoden och uppnått bäst resultat med lackad koppartråd.
Skriv svar