Löda bort ytmonterade komponenter.
Löda bort ytmonterade komponenter.
Jag har en gammal digitalkamera som jag gärna skulle vilja löda bort bildsensorn på (minne och kontroller krets också om det inte är för svårt). Jag försökta att smyga lite med min lödspets på 250 C och en avlödningsfläta men det verkar inte direkt varit nån fungerande lösning för gretsen sitter kvar, har någon något tips?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Kolla längst ner på sista sidan här http://www.elfa.se/pdf/75/07520169.pdf
recommended solder profile, så ser du vad den lilla rackaren tål i ugnen. Max 90sek över 183°, och ungefär halva den tiden i max 245°.
Det är väl inte helt olikt de flesta komponenter antar jag. Man vill ju kunna löda allt samtidigt på samma kort...
recommended solder profile, så ser du vad den lilla rackaren tål i ugnen. Max 90sek över 183°, och ungefär halva den tiden i max 245°.
Det är väl inte helt olikt de flesta komponenter antar jag. Man vill ju kunna löda allt samtidigt på samma kort...
Senast redigerad av MadModder 3 juli 2005, 22:16:53, redigerad totalt 1 gång.
det går att fula sig lite med, måste man så måste man,
vik en tjock kopparplåt så den passar fysiskt mot benen, två eller fyra sidor, anbringa ett hantag, värm med gasol eller varmluftspistol, förtenn kanterna värm till aningens övertemperatur och håll sedan mot kretsen, när man fått lagom övertemp på kretsens ben så plocka bort kopparn och ett litet bänd så är det loss, inget kul sätt men det funkar
vik en tjock kopparplåt så den passar fysiskt mot benen, två eller fyra sidor, anbringa ett hantag, värm med gasol eller varmluftspistol, förtenn kanterna värm till aningens övertemperatur och håll sedan mot kretsen, när man fått lagom övertemp på kretsens ben så plocka bort kopparn och ett litet bänd så är det loss, inget kul sätt men det funkar
Trådmetoden verkar ju lätt vara den smidigaste och säkraste metoden hittills om man inte vill ha en grillad komponent.
För den som inte har konto där:
avrfreaks skrev: 1] Strip a piece of fine 28 to 30 AWG wire (wire-wrap)
2] Use the solder wick to remove as much solder as possible from the parts
3] Feed the wire under the pins, and anchor it to a nearby via or pad.
4] While gently pulling the wire out, go along heating each pad. The remaining solder should melt and the wire will slip under the pad. The wire will bend the pad up the slightest amount, which will prevent it from making contact with the solder again.
5] Repeat with all sides, and remove the component.
This method works well, I have used it on various packages including an AtMega128 64 TQFP. Be careful though, as it can often leave one or two of the traces the chip was on moved or even stripped off. So inspect the PCB carefully after removing the part.
-