Sida 1 av 5

Paintballtimer

Postat: 7 februari 2012, 12:09:12
av ottoangel
Ok detta är en så kallad "n00b"fråga ;-)

Vi har en paintballförening och ska göra en enkel timer. Vi kommer antagligen behöva göra några stycken.

Det ska finnas en röd och en blå knapp samt två "räkneverk"/displayer. En för varje lag. När man trycker på den ena knappen börjar tiden räknas upp. När man trycker på den andra knappen stannar tiden på den första och den andra börjar räknas upp. Trycker man igen på den första stannar den andra tiden och den första börjar räknas upp.

Tanken är alltså att man får en poäng per minut som gått efter att spelet är slut.

Spelen lär inte pågå mer än en timme men det kanske är bra att det är mer än två siffror så man kan få mer poäng än 99.

Tanken är att det ska vara robusta lådor som är batteridrivna och kan ligga ute i skogen i en hel dag.

Så min fråga är hur går jag tillväga? Att löda är inga problem för mig men jag vet inte vad jag ska ha för saker. Det är bra om det inte är jättedyra saker för vi är en fattig förening.

Tack på förhand för all hjälp.

Re: Paintballtimer

Postat: 7 februari 2012, 12:54:49
av Icecap
Jag skulle tro att ett vanligt textbaserat LCD och en mikroprocessor är grejen. Drar inte mycket ström, kan göra ganska noga i tidräkningen och är skaplig billigt.

Jag antar att det viktiga inte är att kolla displayen när "det händer saker" men bara att dunka på knappen, avläsningen kommer när allt är klart.

Re: Paintballtimer

Postat: 7 februari 2012, 13:18:00
av Nerre
Indikering av vilken knapp som "är tryckt" kan nog vara bra (ifall man blir osäker på om man tryckt). Jag skulle nog välja en låda som "byter färg" (alltså en transparent låda som lyses upp av antingen LED i två olika färger eller RGB-LED.

Vill man slippa programmeringen så kan man nog göra nån enkel bistabil bippa och sen låta utgångarna från den styra två klockor (förutsatt att man hittar nån slags klockor som räknar upp så länge de har signal).

Typ den här principen.
Bild

En "fullösning" är ju att ta två billiga gamla analoga väckarklockor och låta signalen styra deras matning. Utan matning står klockan still, med matning går den. Ger sekundupplösning och klarar 12 timmar. Blir visserligen lite bökiga att nollställa kanske...

Re: Paintballtimer

Postat: 7 februari 2012, 14:26:18
av ottoangel
Icecap skrev:Jag skulle tro att ett vanligt textbaserat LCD och en mikroprocessor är grejen. Drar inte mycket ström, kan göra ganska noga i tidräkningen och är skaplig billigt.

Jag antar att det viktiga inte är att kolla displayen när "det händer saker" men bara att dunka på knappen, avläsningen kommer när allt är klart.
Nä det är inte jätteviktigt att kunna se under tiden men det hade varit fördelaktigt att kunna göra det för då får man lite mer uppfattning om hur det står till med poängen även under själva spelets gång.

Kan du hänvisa till någon webbsida som säljer sådant?

Re: Paintballtimer

Postat: 7 februari 2012, 14:28:58
av ottoangel
Nerre skrev:Indikering av vilken knapp som "är tryckt" kan nog vara bra (ifall man blir osäker på om man tryckt). Jag skulle nog välja en låda som "byter färg" (alltså en transparent låda som lyses upp av antingen LED i två olika färger eller RGB-LED.

Vill man slippa programmeringen så kan man nog göra nån enkel bistabil bippa och sen låta utgångarna från den styra två klockor (förutsatt att man hittar nån slags klockor som räknar upp så länge de har signal).

Typ den här principen.
Bild

En "fullösning" är ju att ta två billiga gamla analoga väckarklockor och låta signalen styra deras matning. Utan matning står klockan still, med matning går den. Ger sekundupplösning och klarar 12 timmar. Blir visserligen lite bökiga att nollställa kanske...
Ja en LED som lyser i blått och en i rött hade så klart varit bra.

Du menar att man skippar digitala displayer och har vanliga klockor?

Re: Paintballtimer

Postat: 7 februari 2012, 14:42:34
av Nerre
Ja, som en enkel "fullösning". Digitala skulle ju inte funka att styra på det sättet eftersom de tappar minnet om man bryter strömmen. Men de analoga stannar ju bara och fortsätter sen när de får ström igen.

39 spänn styck hos Classe t.ex.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164028920


Bättre vore kanske nån form av drifttidsmätare, men såna finns nog inte med sekunduplösning, inte nollställbara och de har knappast minuter och timmar utan räknar i bästa fall bara hela minuter.

Re: Paintballtimer

Postat: 7 februari 2012, 22:05:58
av ottoangel
Ingen som har något mer tips om hur man kan gå tillväga?

Re: Paintballtimer

Postat: 8 februari 2012, 13:09:58
av matsadona
Låter inte detta som en vanlig hederlig schack-klocka?
Borde väl finnas digitala sådana att köpa som man sedan "hackar" med rejäla knappar och kanske större displayer osv...

Re: Paintballtimer

Postat: 8 februari 2012, 13:20:41
av sugarman64
Finns en del sådana om man söker på Ebay "digital chess clock"
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories

Re: Paintballtimer

Postat: 8 februari 2012, 13:27:48
av Lennart Aspenryd
Nu hann någon före, det är otroligt vad snabbt svaren trillar in på EF.
Men Schackklocka var min tanke, bara att tänka rött och blått istället för vitt och svart ;-=)

Re: Paintballtimer

Postat: 8 februari 2012, 13:37:17
av zeus
Eller 2st kökstimer.
Med start och stopp på samma knapp.

Sen koppla nya brytare så är det klart.

Kostnaden bör ligga på under 100:-.

Re: Paintballtimer

Postat: 8 februari 2012, 13:40:03
av Nerre
Men räknar inte schack-klockor ner? Den här ska väl räkna upp? Eller kan de räkna både upp och ner?

Zeus, är det inte bökigt att få dem att köra varannan då? Antar att du menar att man ska köra en tvåpolig brytare som därmed "togglar" bägge klockorna samtidigt? Risken är ju rätt stor att kontaktstuds gör att bägge plötsligt står still eller går.

Och kökstimern räknar ju också ner?

Sen ska väl bägge klockorna stå still tills den första knappen trycks också? Eller är det ok att en klocka går från start?

Re: Paintballtimer

Postat: 8 februari 2012, 13:49:32
av zeus
http://biltema.se/sv/Hem/Kok/Utrustning ... mer-84470/
http://biltema.se/Documents/manualer/84/84-470_man.pdf

Borde funka, visst litet problem med kontaktstuds.
Men det går ju att lösa annars.

Re: Paintballtimer

Postat: 8 februari 2012, 21:48:20
av Micke_s
Ett batteri och två väckarklockor som nämdes tidigare.
Ta en trappbrytare och färga ena sidan blå och andra sidan röd. den har växlande funktion beroende på håll.
Du kan ta en vanlig lysknapp till för bryta strömen helt.

en trappbrytare http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =165056285
Det är viktigt att det är en trappbrytare, annars så har du inte växlande funktion


Du hade också kunnat lösa det med två magnetkontakter och låta de som tävlar flytta en kloss eller så.
ex. http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ing-p50501

Re: Paintballtimer

Postat: 9 februari 2012, 22:04:49
av ottoangel
Nerre skrev:Men räknar inte schack-klockor ner? Den här ska väl räkna upp? Eller kan de räkna både upp och ner?

Zeus, är det inte bökigt att få dem att köra varannan då? Antar att du menar att man ska köra en tvåpolig brytare som därmed "togglar" bägge klockorna samtidigt? Risken är ju rätt stor att kontaktstuds gör att bägge plötsligt står still eller går.

Och kökstimern räknar ju också ner?

Sen ska väl bägge klockorna stå still tills den första knappen trycks också? Eller är det ok att en klocka går från start?
Ja de ska stå stilla tills första knappen trycks ned.
Poängen/tiden ska endast räknas när ena lagets knapp är nedtryckt.