Projekt: Robotbygge (massor av bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
vukan
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2005, 14:28:19
Ort: Huddinge

Inlägg av vukan »

chrille112: återigen varför inte ett Blyackumulator-batteri på 6 volt och 4,5Ah för 49,90?

har du ens öppnat länken? ---> http://www.biltema.se/products/product. ... emId=95120
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Så vitt jag kan se på bilden han länkade från biltema är det blyackar han tänkt använda, visserligen öppna sådana men fortfarande blyackumulatorer.
vukan
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2005, 14:28:19
Ort: Huddinge

Inlägg av vukan »

frejo: jo, självklart. trodde han ville komma undan lite billigare bara. :)

det är ju ändå halva priset...
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

vukan >> Ursäkta mig! Jag kollade på länken förut, men fick för mig att det var samma jag hade länkat till... Givetvis ska jag använda sånna istället!

Om man väljer 6V, 1,2 Ah så borde ju denna laddaren funka, visst? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88149

Då är man nere på 100 kr för laddare och batteri, mycket bra :) Man man väljer det större batteriet måste man väl använda denna:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92338
Då är man uppe i 179 kr.

Problemet kvarstår dock att man måste kunna avgöra när laddningen är klar. Jag är inte så bra på analogteknik.. någon som kan förklara? :/
Jag kommer ju behöva mäta batteriet så att jag vet när det är dags att leta upp laddaren, kan man använda samma mätare för att se när det är klart?
Jag har för övrigt inte kollat något på hur en sån mätare skulle fungera, någon som vet om det finns färdig krets för sånt?
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Biltema skrev: Min batterikapacitet 1,75 A
dvs minst 1.75ah, så 1.2ah är väl tveksamt om det går, däremot ska det väl inte vara nå problem med det större batteriet och denna laddare.

En annan sak som är värd att ha i åtanke är att ett blybatteri tar ganska duktigt med stryk när det djupurladdas. Så nån form av djupurladdningskydd kan va bra att ha med. Fast samtidigt är batteriet så billigt att det går att köpa nytt när det blir dåligt.
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

frejo >> Okej.. Tack för hjälpen. Jag tror ändå att det lutar åt det jag länkade till på Classe.. Det blir lite dyrare, men då har man en färdig laddare som funkar med skydd och allt.

------------------------
UPDATE TIME :)

Jag tyckte chassiet blev lite för stort så jag gjorde en ny lite mindre modell (B*H*L 15x5x20 cm). Allt ser ganska snett ut nu, men det kommer att stabiliseras när man skruvar på locket.
Samma material som tidigare.

Dessa små fina servon kommer att driva roboten
Bild

Göra underdelen:
Bild
Bild
Bild

Med front:
Bild
Bild

Upphängning för stödhjulet:
Bild
Bild
Bild

Göra hjul:
Bild
Bild

Servo monterat och lådan lackad i marmorfärg (Biltema)
Bild
Bild

Allt monterat förutom front och lock
Bild
Bild

It's alive! :D
Bild
Bild

-------------------------

Det första jag ska göra nu är att fixa batterier till den. Nu måste jag köra med sladd för matningsspänning till servona. Nästa grej blir att leka lite med IR, så att den kan reagera för objekt som står i vägen.
Skriv svar