Y6 design, vad i mitten?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Korken

Y6 design, vad i mitten?

Inlägg av Korken »

Godagens!

Jag har ett tag gjort ett gäng designer på Quads och Y6or och all tankeverksamhet brukar gå till att minimera vibrationer och så vidare.
Men nu så börjar jag fundera på hur mittenplattorna ska designas och jag vet inte riktigt.
Så vad tycker ni? Hur ska centerplattan vara för att den ska vara praktisk men ändå snygg?

Mvh
Emil
nonfold.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Paxmax

Re: Y6 design, vad i mitten?

Inlägg av Paxmax »

Något som ofta sticker lite i mina ögon är den platta blaffan till bom som hindrar luftflödet.
Finns ingen mer aerodynamisk lösning...?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Det är därför jag har hål i bommen. Då minimeras de förluster som kan uppstå. :)
Det är totalt 9mm med material som stör luftflödet.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det är bra om man kan flytta batteriet fram och tillbaka för att justera CG. Batteriet ska även vara lätt att byta i fält med frusna fingrar.

Rent ekonomiskt så kan det vara bra med möjligheten att sätta i "stöt-i-från-pinnar" som är den del som tar i marken först vid en dålig landning eller krasch. Istället för att byta 3-4 propellrar så byter man en 10x10mm pinne i furu istället.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Korken skrev:Det är därför jag har hål i bommen. Då minimeras de förluster som kan uppstå. :)
Det är totalt 9mm med material som stör luftflödet.
Åh, det betyder att den där koptern är rätt liten!? den ser onekligen jäkligt tuff ut.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

netrunner: Jag ska se om jag inte kan fixa det med batteriet för att flytta COG, det vore väldigt praktiskt!
När det gäller stötpinnar, hur menar du då?

Paxmax: Jo, den är liten :) Det är 7" propellrar på bilden och den är ca 30cm motor2motor. Ramen utan motorer å allt förväntas landa på ca 250g.
Det ska bli min lilla älskling är tanken, men ska ändå klara av FPV. :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Pinnar av något billigt / lätt material som monteras i hållare så att dom går att byta när dom bryts.

Monteras på "armen" så att dom tar i marken före propellrarna vid en dålig landning. Lättas är att bara låta den förlänga armen 1,5 ggr propellerns radie.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Har följt flera av dina projekt med intresse, men tror inte jag postat något tidigare. Sjukt snygg Y6 :tumupp: . Jag gillar coolfiber. Men jag tänkte ge lite feedback och kanske ett alternativt synsätt på dina designlösningar.
Korken skrev:Jag har ett tag gjort ett gäng designer på Quads och Y6or och all tankeverksamhet brukar gå till att minimera vibrationer och så vidare.
Varför inte bygga i ett material som absorberar högfrekventa vibrationer? Trä dämpar bra och är dessutom mycket lättarbetat.
Korken skrev:Det är därför jag har hål i bommen. Då minimeras de förluster som kan uppstå. :) Det är totalt 9mm med material som stör luftflödet.
Att du har hål i bommen tror jag inte hjälper särskilt mycket. Det blir massor av turbulens av en sådan konstruktion och det kan vara minst lika förödande eller till och med värre än att inte ha något hål alls.
Korken skrev:Ramen utan motorer å allt förväntas landa på ca 250g.
Inklusive motorer menar du eller? För ramen till min tricopter med 90cm motor till motor väger 220g

Jag gillar som sagt din design, men tycker även att den är lite överarbetad. Själv har jag dåligt med tid för mina projekt så för att komma någonstans har jag mer och mer dragit åt K.I.S.S. (Keep It Simple Stupid!) -principen för mina projekt.

Varför inte testa att bygga en Y6 med 8mm fyrkanststav i trä och mittenplatta i 2mm plywood?
Plywood: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=798
Furulist: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1282
Där har du material till åtminstone 2-3 coptrar för 72:- + frakt. Lite skruv för att hålla ihop den oxå så är vi kanske uppe på en hundring jämt. Hur står sig det mot kolfiber-plattorna och maskintiden för att fräsa dem?

Men om du gör en fräck Y6 för att det är kul och du lär dig saker på det så kör så det ryker. Jag blev dock lite sugen på att testa trävarianten, för den skulle nog ta ca 30 minuter att bygga ihop så snart man har alla delar (och jag saknar endast motorerna...) och den borde gå att få ganska lätt... Hmmm... Rackarns, nu blir det ett bygge till snart känner jag :vissla:
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Oj, nu vart det mycket :) Jag börjar uppifrån.

Kul att någon följer mina tokiga bravader! Jag gillar kolfiber just för att man kan göra "slot"ar där man kan trycka in en annan skiva av kolfiber och få våldsam styrka samt att det är snyggt.

"Att du har hål i bommen tror ... ": Jo, jag har kollat på det. Jag har testat att simulera luftflöde genom hålen och det ger lite blandade resultat.
Hålen är dock där av en annan anledning som jag snart kommer till. :) Samt om de stör, så tar de bort ca 5% av total area som propellrarna har. Bästa sättet är att testa och se om det fungerar.

"Inklusive motorer menar du eller? För ramen till min tricopter med 90cm motor till motor väger 220g": Utan motorer ska det vara. Jag använde Inventors viktberäkning så den kan vara väldigt fel.
Jag får väga den när den byggs. ;)

"Jag gillar som sagt din design, men tycker även att den är lite överarbetad.": Överarbetad är mitt mellannamn! :D Jag arbetar på något i veckor innan jag börjar bli nöjd, även om det bara är små justeringar.
Jag är lite såld på snygga/komplicerade designer, bara för att jag gillar det. Sen om det är praktiskt är en annan historia.

Anledningen att jag gör mina armar som jag gör är för att flytta ESCerna bort från centrum och ut i armarna. Detta är för att de elektriska fält som skapas av switchningen i ESCerna kan störa känsliga sensorer.
Därav min "box"-design av armarna. Samt så tycker jag att det ser snyggt ut. ;)
Och hålen i armarna är för att enkelt kunna byta ESC utan att behöva ta loss armarna, så de är lite som access-luckor för förenklat underhåll.

Trä gillar jag inte för någon anledning. Jag vet inte varför men mitt bästa argument är att CF har bättre styrka till vikt förhållande. :)
Kanske att jag gör en i trä en vacker dag, vi får se.

Hoppas du fick lite insyn i mitt tänk.

Jag tog alla smileys, så ni andra får hålla till godo! :vissla:
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Simulerat luftflöden, jo jag tackar! Då ska jag inte stå ivägen 8) Kör så det ryker! :tumupp:
När jag inte har tid att överarbeta mina egna projekt så tänker jag fortsätta glutta på dina konstverk! Och så småningom kanske du kan får läsa om hur man bygger en liten Y6 i trä ;)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Hehe, jag hade en tråkig eftermiddag och då vet man aldrig vad som händer! ;)
Har du startat projekttråd på den? Länka isf. :)
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Nja, projekttråd har jag inte hunnit med. Hittade din tråd idag, fick idén om trä-Y6'an för ett par timmar sedan, så det dröjer nog. Ska få färdigt min Tricopter först. Kanske ska börja med projekttråd för den. :vissla:
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

janbjorn skrev:Jag blev dock lite sugen på att testa trävarianten, för den skulle nog ta ca 30 minuter att bygga ihop
Men då borde ju fyra vara klara vid det här laget :drool:
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Agreed! Vi vill se en projekttråd! :D

Men OT igen:
Vad ska man ha i mitten tycker ni? Kamerafäste av något bra slag?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

ToPNoTCH skrev:Men då borde ju fyra vara klara vid det här laget :drool:
Ja det kan man ju tänka sig, men icke! Har tyvärr en bit att åka för att komma till min "hobbygrotta" så det blir inte så mycket projekt-tid som man kan önska... Men jag har hunnit att dokumentera lite från mitt Tricopter-bygge i en tråd här.

Det finns även ett kamerafäste med där så denna post är inte helt off topic :D
Skriv svar