Bilbana Digital!
Postat: 26 januari 2012, 01:48:39
På äldre dar har jag börjat leka med bilbana!
Så långt är allt OK.
Men så har jag börjat fundera på vilken sorts digital bana man skall satsa på!
Eftersom jag fräser banorna själv, vill jag ha kontroll.
På en vanlig analog banan kopplar man minus 12 volt till ena skenan och plus 12 via ett variabelt motstånd i ett handtag till den andra skenan. En bil kör på sitt spår, om man skall tävla, kanske det är upp mot fyra spår.
Det tar plats att fräsa fyra spår, så det vettigaste vore att låta bilarna köra på några valfria spår, oftast bara två. Kolla min bild där jag låter Hangar Strait på mitt Silverstenen bli tre spår. Men då bör man kanske kunna skicka in 12 volt AC till alla spår och en liten krets i bilen tar upp det som behövs till motorn! Det finns redan i många digitala bilar så det borde inte vara svårt. Men så skall man ge en signal vid spårbyte (växling) Hur gör man det på bästa sätt? Och utan att krocka!
Tidtagning, som vanligen sker per spår, skall nu kunna veta vilken av de fyra eller sex bilarna som passerar! Hur ordnar man en bra kontroll?
Då tänkte jag som så: Jag säljer en massa analoga bilar.
Ser vilka idéer som kan komma fram på EF och skapar en utvecklingspott med lite pengar och material!
Då kan den som exempelvis har tankar om tidtagning lägga ett förslag på lösning, skicka en materiallista till mig som jag köper in och skickar tillbaka.
Allt visas öppet som ett Open Source projekt, men att jag kan säga stopp när jag inte kan köpa in mera grejor för tester.
Orsaken till detta är att de fyra stora tillverkarna av bilbana har satsat på olika lösningar som inte är kompatibla med varandra. Ninco, Scalextric, SCX samt Carrerra! Detta kan jag beskriva lite senare.
Så mina tankar just nu gäller följande punkter:
1. Strömförsörjning, varje bil drar drygt en ampere!
2. Hur matar man och kontrollerar en bil med 16V AC? Det skall kunna vara upp till 8 bilar på ett spår!
3. Hur ser handtaget ut (eller en Androidtel) som ger signal. Hur bestämmer man växlingspunkt!
4. Hur undviker man kollision vid växling?
5. Hur håller man reda på identiteten vid varningar?
6. Kan man bygga på med depåstopp så att man kanske måste stanna i xx sekunder för att tanka!
Listan kan säkert byggas på.
När bilbanorna kom för femti-sextio år sedan fanns ju inte modern elektronik.
Nu har vi små kloka enheter till nästan inga pengar alls som heter Arduino eller Raspberry, kanske ett chip passar i en bil!
Om detta låter som ett spännande och intressant gemensamt projekt tar jag gärna på mig rollen som samordnare och ser till att det finns lite material att jobba med.
Så kom med dina förslag och önskemål om testmaterial säger Lasp
Så långt är allt OK.
Men så har jag börjat fundera på vilken sorts digital bana man skall satsa på!
Eftersom jag fräser banorna själv, vill jag ha kontroll.
På en vanlig analog banan kopplar man minus 12 volt till ena skenan och plus 12 via ett variabelt motstånd i ett handtag till den andra skenan. En bil kör på sitt spår, om man skall tävla, kanske det är upp mot fyra spår.
Det tar plats att fräsa fyra spår, så det vettigaste vore att låta bilarna köra på några valfria spår, oftast bara två. Kolla min bild där jag låter Hangar Strait på mitt Silverstenen bli tre spår. Men då bör man kanske kunna skicka in 12 volt AC till alla spår och en liten krets i bilen tar upp det som behövs till motorn! Det finns redan i många digitala bilar så det borde inte vara svårt. Men så skall man ge en signal vid spårbyte (växling) Hur gör man det på bästa sätt? Och utan att krocka!
Tidtagning, som vanligen sker per spår, skall nu kunna veta vilken av de fyra eller sex bilarna som passerar! Hur ordnar man en bra kontroll?
Då tänkte jag som så: Jag säljer en massa analoga bilar.
Ser vilka idéer som kan komma fram på EF och skapar en utvecklingspott med lite pengar och material!
Då kan den som exempelvis har tankar om tidtagning lägga ett förslag på lösning, skicka en materiallista till mig som jag köper in och skickar tillbaka.
Allt visas öppet som ett Open Source projekt, men att jag kan säga stopp när jag inte kan köpa in mera grejor för tester.
Orsaken till detta är att de fyra stora tillverkarna av bilbana har satsat på olika lösningar som inte är kompatibla med varandra. Ninco, Scalextric, SCX samt Carrerra! Detta kan jag beskriva lite senare.
Så mina tankar just nu gäller följande punkter:
1. Strömförsörjning, varje bil drar drygt en ampere!
2. Hur matar man och kontrollerar en bil med 16V AC? Det skall kunna vara upp till 8 bilar på ett spår!
3. Hur ser handtaget ut (eller en Androidtel) som ger signal. Hur bestämmer man växlingspunkt!
4. Hur undviker man kollision vid växling?
5. Hur håller man reda på identiteten vid varningar?
6. Kan man bygga på med depåstopp så att man kanske måste stanna i xx sekunder för att tanka!
Listan kan säkert byggas på.
När bilbanorna kom för femti-sextio år sedan fanns ju inte modern elektronik.
Nu har vi små kloka enheter till nästan inga pengar alls som heter Arduino eller Raspberry, kanske ett chip passar i en bil!
Om detta låter som ett spännande och intressant gemensamt projekt tar jag gärna på mig rollen som samordnare och ser till att det finns lite material att jobba med.
Så kom med dina förslag och önskemål om testmaterial säger Lasp
