Radioströmbrytare WAVEMAN(clas ohlson)
Radioströmbrytare WAVEMAN(clas ohlson)
Hej, är det någon här som kan ge mig lite feedback på dessa grejer?
Är dom bra?
Hur jobbar mottagarna? Reläer eller triacs(halveldarreläer) eller?
Kan någon ge mig ett hum om räckvidd? Jag vet ju att det står på sidan men info o sanning är inte alltid samma sak, om ni hänger me:)
Edit: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1 ... N&sw=17840
MVh / B
Är dom bra?
Hur jobbar mottagarna? Reläer eller triacs(halveldarreläer) eller?
Kan någon ge mig ett hum om räckvidd? Jag vet ju att det står på sidan men info o sanning är inte alltid samma sak, om ni hänger me:)
Edit: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1 ... N&sw=17840
MVh / B
Halloj, tack för svar, 10 m var inte mycket att hurra för.
Jag tänkte mig lite bättre än så.
Vart finns det sådana moduler att köpa som du har som räcker så långt? Är dom färdiga att användas?
Jag bygger gärna själv bara jag får en bra inköpslista.
Helst skall dom dock vara klara då jag vill ha dom godkända.
Jag styr med PC förövrigt, den biten är inga problem.
Jag tänkte mig lite bättre än så.
Vart finns det sådana moduler att köpa som du har som räcker så långt? Är dom färdiga att användas?
Jag bygger gärna själv bara jag får en bra inköpslista.
Helst skall dom dock vara klara då jag vill ha dom godkända.
Jag styr med PC förövrigt, den biten är inga problem.
De radiomoduler jag pratar om är enbart dataöverföring, resten får du göra själv så att säga.
Jag köpte Waveman's: plug-in brytare, dimmer (ersätter strömbrytare i väggen) samt 4*4 kanalers fjärrkontroll.
Brytaren funkar bra, en knapp för av & en för på.
Dimmern drev mig till vansinne, man kunde inte dimma upp och ner hur som helst utan man fick tända fullt och sedan dimma ned, helt ologiskt.
Slet ut skiten efter en månad eller så.
Jag hade allt i samma rum så räckvidden vågar jag inte uttala mig så mycket om.
Jag fick falsk triggning ett par ggr. misstänker grannens (bor i lgh.) sändare.
Brytaren funkar bra, en knapp för av & en för på.
Dimmern drev mig till vansinne, man kunde inte dimma upp och ner hur som helst utan man fick tända fullt och sedan dimma ned, helt ologiskt.
Slet ut skiten efter en månad eller så.
Jag hade allt i samma rum så räckvidden vågar jag inte uttala mig så mycket om.
Jag fick falsk triggning ett par ggr. misstänker grannens (bor i lgh.) sändare.
Hej, ok, ja jag tänkte mig endast köpa fjärr + fasta på/av på 10A.
Men jag börjar bli tveksam.
Jag vill ha trådlöst pga att jag vill slippa kabel, dock är jag inte den kunnigaste inom komponenter, löda kan jag.
Så om nån kunde ge mig en lista på komponenter för en mottagare o en sändare(med flera kanaler) så skulle jag vara väldigt tacksam:)
/B
Men jag börjar bli tveksam.
Jag vill ha trådlöst pga att jag vill slippa kabel, dock är jag inte den kunnigaste inom komponenter, löda kan jag.
Så om nån kunde ge mig en lista på komponenter för en mottagare o en sändare(med flera kanaler) så skulle jag vara väldigt tacksam:)
/B
Halloj, jag har varit i kontakt med dom som säljer waveman-modulerna och kommit fram till att utomhusmottagaren + batteridrivna brytaren(sändaren) skulle funka.
Skulle det behövas så finns en repeater.
Ja, modulerna är billiga, absolut.
Denna brytare har 256 olika kanaler att välja på, så skulle jag på nått vis kunna styra kanalväljaren via PC:n så skulle en brytare räcka för mitt projekt.
Jag inväntar fax med kretskorts-schema så får vi se vart detta leder.
Sen anser jag väl att om jag inte kan i dagens läge så får jag väl lära mig o hur ska jag kunna göra det om jag bara ska skita i att bygga o köpa färdigt?
Jag har byggt en del i mina dagar som jag inte haft ett uns koll på och det har slutat väldigt bra.
Förresten så VILL jag köpa färdiga mottagare för det handlar om starkström och inte enkelt att godkänna.
Mottagarna jag hittar har inte passat det jag vill göra så där krävs en modifiering.
MVH / B
Skulle det behövas så finns en repeater.
Ja, modulerna är billiga, absolut.
Denna brytare har 256 olika kanaler att välja på, så skulle jag på nått vis kunna styra kanalväljaren via PC:n så skulle en brytare räcka för mitt projekt.
Jag inväntar fax med kretskorts-schema så får vi se vart detta leder.
Sen anser jag väl att om jag inte kan i dagens läge så får jag väl lära mig o hur ska jag kunna göra det om jag bara ska skita i att bygga o köpa färdigt?
Jag har byggt en del i mina dagar som jag inte haft ett uns koll på och det har slutat väldigt bra.
Förresten så VILL jag köpa färdiga mottagare för det handlar om starkström och inte enkelt att godkänna.
Mottagarna jag hittar har inte passat det jag vill göra så där krävs en modifiering.
MVH / B