Vatten-tank-väljar-system, ver 1.0
Postat: 22 januari 2012, 18:49:18
Hur långt går det att komplicera en vattentankväljare? Nedan följer ingående detaljer på ett försök till sådant...
I min båt, designad av förmodligen den yppersta eliten av franska ingenjörer, så sitter det tre st vattentankar.
För att välja vilken av tankarna man tar vatten från är tre stycken ventiler gömda längst in under soffan i ruffen.
Det har länge varit praxis när man gör sittbänkar med stuvutrymmen under att locket fastsättes med gångjärn
och någon form av lås som håller locket stängt även i svår sjögång. Den franska ingenjörs-eliten har förstås
insett att det där går att förbättra och genom ett ypperligt listigt sågande så har man kunnat optimera bort
både gångjärn och lås. Det har blivit som ett slags pussel med lock-bitar som behövs tas bort i en viss ordning.
Enormt smart. Att det sedan tar typ en kvart att få bort dem och komma åt utrymmet därinunder verkar inte
bekymra dessa franska elit-ingenjörer...
Nåväl, det går ju att lösa genom att tex fjärrmanövrera dessa ventiler
Nu är fjärrmanövreringsventiler något som marin-pryttel-tillverkarna verkar anse jättesvårt och därmed behöver
sätta extrema priser på bara för att få oss båtägare att inse hur svårt det är... Nåväl, som tur är finns det opensource!
På Open Source Control System, http://www.oscsys.com, införskaffades tre stycken ventiler som manövreras
med 12V. Kostnad 42 dollar istället för vetus variantens 349 pund!! De verkar mest vara inriktade på att automatisera
ölbryggnings-anläggningar men funkar det för öl ska det väl funka för vatten.
Alternativt får jag väl fylla tankarna med öl och ta med vattenflaskor istället...
En panel ritades upp och skickades för tillverkning av en forum-medlem (stort tack Fagge!
) och några
dagar senare dimper det ner en ytterst proffsig panel i postfacket.
Ett besök på ELFA och några hundralappar senare så har jag också sladd och lite kontakter.
Måste säga att jag hittills är mycket nöjd med resultatet. Det har inte blivit monterat än i båten än men provkört här
hemma. Det är designat så att det bara drar ström vid de tillfällen man byter tank, vilket man kanske gör en gång i
veckan eller så. Det är dessutom normalt helt bortkopplat från elsystemet så det ska inte kunna läcka ström genom
vatten systemet. (ström-läckage är något som är nästan minst lika viktigt på båt som vatten-läckage...)
En ventil drar ungefär 0.1 A under tiden den ställer om sig och ungefär 10-15 mA i "idle-mode" (dvs den står redan i det
önskade läget) Eftersom det alltid är en ventil som ska stängas och en som ska öppnas när man byter tank
betyder det ungefär 0.2 A resp 30 mA. Processen tar 3-4 sekunder. Det är kopplat så att ström matas fram
till ventilerna så länge man trycker på den gröna knappen.
Lite pryttlar att sätta ihop:

Pryttlarna ihopsatt:

Närbild på den ytterst fina kontrollpanelen:

Det gick väldigt smidigt med alltihopa också, bortsett från ratten till vridströmställaren. Det visade sig vara ett stort
moment och axeln är helt rund. Ratten är av typ hård gummi, förmodligen mer ämnad för potentiometrar så den fick
inget grepp. Det fick bli till att använda starkt epoxilim. Nu sitter den där och det känns väldigt gediget.
Det som återstår är nu att lacka montagepanelen (valde att montera den på förhand på en panel, så blir det som
en modul som är enkel att ta bort för underhåll tex) och montera fast i båten. Görs när det blir lite mer plusgrader
på utomhus-termometern (just nu är det väldigt fattigt med sådana...)
I min båt, designad av förmodligen den yppersta eliten av franska ingenjörer, så sitter det tre st vattentankar.
För att välja vilken av tankarna man tar vatten från är tre stycken ventiler gömda längst in under soffan i ruffen.
Det har länge varit praxis när man gör sittbänkar med stuvutrymmen under att locket fastsättes med gångjärn
och någon form av lås som håller locket stängt även i svår sjögång. Den franska ingenjörs-eliten har förstås
insett att det där går att förbättra och genom ett ypperligt listigt sågande så har man kunnat optimera bort
både gångjärn och lås. Det har blivit som ett slags pussel med lock-bitar som behövs tas bort i en viss ordning.
Enormt smart. Att det sedan tar typ en kvart att få bort dem och komma åt utrymmet därinunder verkar inte
bekymra dessa franska elit-ingenjörer...

Nåväl, det går ju att lösa genom att tex fjärrmanövrera dessa ventiler

Nu är fjärrmanövreringsventiler något som marin-pryttel-tillverkarna verkar anse jättesvårt och därmed behöver
sätta extrema priser på bara för att få oss båtägare att inse hur svårt det är... Nåväl, som tur är finns det opensource!
På Open Source Control System, http://www.oscsys.com, införskaffades tre stycken ventiler som manövreras
med 12V. Kostnad 42 dollar istället för vetus variantens 349 pund!! De verkar mest vara inriktade på att automatisera
ölbryggnings-anläggningar men funkar det för öl ska det väl funka för vatten.
Alternativt får jag väl fylla tankarna med öl och ta med vattenflaskor istället...

En panel ritades upp och skickades för tillverkning av en forum-medlem (stort tack Fagge!

dagar senare dimper det ner en ytterst proffsig panel i postfacket.
Ett besök på ELFA och några hundralappar senare så har jag också sladd och lite kontakter.
Måste säga att jag hittills är mycket nöjd med resultatet. Det har inte blivit monterat än i båten än men provkört här
hemma. Det är designat så att det bara drar ström vid de tillfällen man byter tank, vilket man kanske gör en gång i
veckan eller så. Det är dessutom normalt helt bortkopplat från elsystemet så det ska inte kunna läcka ström genom
vatten systemet. (ström-läckage är något som är nästan minst lika viktigt på båt som vatten-läckage...)
En ventil drar ungefär 0.1 A under tiden den ställer om sig och ungefär 10-15 mA i "idle-mode" (dvs den står redan i det
önskade läget) Eftersom det alltid är en ventil som ska stängas och en som ska öppnas när man byter tank
betyder det ungefär 0.2 A resp 30 mA. Processen tar 3-4 sekunder. Det är kopplat så att ström matas fram
till ventilerna så länge man trycker på den gröna knappen.
Lite pryttlar att sätta ihop:

Pryttlarna ihopsatt:

Närbild på den ytterst fina kontrollpanelen:

Det gick väldigt smidigt med alltihopa också, bortsett från ratten till vridströmställaren. Det visade sig vara ett stort
moment och axeln är helt rund. Ratten är av typ hård gummi, förmodligen mer ämnad för potentiometrar så den fick
inget grepp. Det fick bli till att använda starkt epoxilim. Nu sitter den där och det känns väldigt gediget.
Det som återstår är nu att lacka montagepanelen (valde att montera den på förhand på en panel, så blir det som
en modul som är enkel att ta bort för underhåll tex) och montera fast i båten. Görs när det blir lite mer plusgrader
på utomhus-termometern (just nu är det väldigt fattigt med sådana...)