Test nedladdningshastighet
Test nedladdningshastighet
Hej
Först vill jag säga att jag uppgraderade mig med en ny-begagnad bärbar IBM-dator som heter T61p och där en SSD hårddisk från NetOnNet installerats.
Med min gamla dator hade jag en nedladdningshastighet på mellan 1-3 MB per sekund trådlöst och runt 8 MB med kabel. Det var en Packard Bell med dual core på 1.87Ghz.
Hårdisken var av vanlig HDD typ och oavsett OS fick jag inte mer än 3 MB per sekund i nedladdningshastigheten (trådlöst).
Värt att tillägga är att jag använder en trådlös router, dir-655. Avstånd mellan dator och router är cirka 7 m. Datorn är inte i samma rum som routern.
Min bredbandsleverantör är Bredbandsbolaget och de levererar bredband på 100MB(nedladdning)/10MB(uppladdning) till mig.
Nu med min T61p och en SSD hårdisk får jag följande resultat:
På första bilden är datorn direkt ansluten med kabel till uttaget. På andra bilden är datorn trådlöst ansluten till router. För testet laddade jag ner en ISO-fil från Sunet och som man ser
på bilderna är nedladdninghastigeten med nätverkskabeln runt 12 MB per sekund och mer stabilt. Fast med en trådlös anslutning var den runt 8 MB och med mindre jämn nedladdninghastighet.
Datorn är installerat med senaste utgåvan av Lubuntu med linux-kärnan 3.0.0-14-generic.
Jag kan också säga att Linux-kärnor som är lite äldre som i Ubuntu 10.04 eller Debian Squuize inte fungerar så bra med en SSD hårddisk.
Jag är inte säker, men jag tror att jag kan få samma resultat med Windows 7.
Jag är bara intresserad av hastighet trådlöst och min fråga lyder: Är en hastighet på 10 MB per sekund okej?
Vad får ni för nedladdningshastighet till exempel när ni laddar samma fil som jag gjorde i mitt test?
Först vill jag säga att jag uppgraderade mig med en ny-begagnad bärbar IBM-dator som heter T61p och där en SSD hårddisk från NetOnNet installerats.
Med min gamla dator hade jag en nedladdningshastighet på mellan 1-3 MB per sekund trådlöst och runt 8 MB med kabel. Det var en Packard Bell med dual core på 1.87Ghz.
Hårdisken var av vanlig HDD typ och oavsett OS fick jag inte mer än 3 MB per sekund i nedladdningshastigheten (trådlöst).
Värt att tillägga är att jag använder en trådlös router, dir-655. Avstånd mellan dator och router är cirka 7 m. Datorn är inte i samma rum som routern.
Min bredbandsleverantör är Bredbandsbolaget och de levererar bredband på 100MB(nedladdning)/10MB(uppladdning) till mig.
Nu med min T61p och en SSD hårdisk får jag följande resultat:
På första bilden är datorn direkt ansluten med kabel till uttaget. På andra bilden är datorn trådlöst ansluten till router. För testet laddade jag ner en ISO-fil från Sunet och som man ser
på bilderna är nedladdninghastigeten med nätverkskabeln runt 12 MB per sekund och mer stabilt. Fast med en trådlös anslutning var den runt 8 MB och med mindre jämn nedladdninghastighet.
Datorn är installerat med senaste utgåvan av Lubuntu med linux-kärnan 3.0.0-14-generic.
Jag kan också säga att Linux-kärnor som är lite äldre som i Ubuntu 10.04 eller Debian Squuize inte fungerar så bra med en SSD hårddisk.
Jag är inte säker, men jag tror att jag kan få samma resultat med Windows 7.
Jag är bara intresserad av hastighet trådlöst och min fråga lyder: Är en hastighet på 10 MB per sekund okej?
Vad får ni för nedladdningshastighet till exempel när ni laddar samma fil som jag gjorde i mitt test?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Test nedladdningshastighet
Jag ligger på 4.5 MB/s (60 Mb/s VDSL).
Men vad är problemet?
Du kan knappast få ut mer än 10-12 MB/s från en 100 Mb/s lina...
Eller menar du att du har en 1Gb/s (100 megabyte/s) lina in till dig ???
Ver verkar faktiskt som att du behöver läsa på lite om skillnaden mellan *byte* och *bit*...
Men vad är problemet?
Du kan knappast få ut mer än 10-12 MB/s från en 100 Mb/s lina...
Eller menar du att du har en 1Gb/s (100 megabyte/s) lina in till dig ???
Ver verkar faktiskt som att du behöver läsa på lite om skillnaden mellan *byte* och *bit*...

Hur ser förbindelsen mellan dig själv och internet?
ADSL, VDSL, Fiber, WiMAX, Ethernet?
ADSL, VDSL, Fiber, WiMAX, Ethernet?
Jag vet skilnaden mellan bit och byte men glömde bort mig lite när jag skrev inlägget. Det erkänner jag! 
Jag har 100/10 Mbit från bredbandsbolaget.
Vi har fiber till bostadshuset tror jag.

Jag har 100/10 Mbit från bredbandsbolaget.
Vi har fiber till bostadshuset tror jag.
Vad är det mellan "router" och bostadshuset då?
Flerbostadshus?
Flerbostadshus?
Från vägguttaget till routern går en vanlig nätverkskabel.
Igen, *vad* är det egenteligen du frågar om ??
Du för 8-12 MB/s över en 100 Mb/s lina, eller hur ?
Du för 8-12 MB/s över en 100 Mb/s lina, eller hur ?
Det jag egentligen frågar om är hur man kan få maxhastighet trådtlöst.
8MB/sek trådlöst är bra men det fattas en tredjedel till maxhastighet.
Jag får 8-12 MB över en 100 lina, ja.
Jag vill visa att med en SSD och med en dator av bättre kvalitet och rätt OS så kan man få bättre nedladdningsastighet.
8MB/sek trådlöst är bra men det fattas en tredjedel till maxhastighet.
Jag får 8-12 MB över en 100 lina, ja.
Jag vill visa att med en SSD och med en dator av bättre kvalitet och rätt OS så kan man få bättre nedladdningsastighet.
> Det jag egentligen frågar om är hur man kan få maxhastighet trådtlöst.
Vilken "maxhastighet" förväntar du dig ?
Du ligger sannolikt väldigt nära och det är mer
overhead på det trådlösa än på det fasta nätet.
Vilken "maxhastighet" förväntar du dig ?
Du ligger sannolikt väldigt nära och det är mer
overhead på det trådlösa än på det fasta nätet.
Tecno---->Här är resultatet med bredbandskollen.se (trådlös)
Om det går att förbätta hastigheten med en ny Linux-kärna eller ett nytt Windows kan jag satsa på just det.
Just nu är jag mycket nöjd med hastigheten, men funderar på om det finns en eventuell förbättring.
Södjan-----> Jag har flera datorer uppkopplade och alla får inte samma resultat som min IBM t61p. Det får mig att fundera varför.Om det går att förbätta hastigheten med en ny Linux-kärna eller ett nytt Windows kan jag satsa på just det.
Just nu är jag mycket nöjd med hastigheten, men funderar på om det finns en eventuell förbättring.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja det resultatet är nog inget att gnälla på, tror att det inte 'lönar' sig att laborera med olika OS.
Det handlar väl snarare om kapacitet och kompatibilitet mellan router och nätverkskort (främst de trådlösa och AP'n)
Här är två tester till med trådlös anslutning. Första testet i inlägget är när datorn är 7 m från routern.
I första bilden här stod jag med datorn cirka 1 m från routern i en byrå med öppen dörr.
I andra bilden stod jag också med datorn cirka 1 m från routern fast denna gång med stängd dörr.
I första bilden här stod jag med datorn cirka 1 m från routern i en byrå med öppen dörr.
I andra bilden stod jag också med datorn cirka 1 m från routern fast denna gång med stängd dörr.
> Om det går att förbätta hastigheten med en ny Linux-kärna eller ett nytt Windows kan jag satsa på just det.
Detta börjar mer likna något från tråden "Veckans I-landsproblem".
> ...med öppen dörr.
> ...denna gång med stängd dörr.
> med enda skillnaden att man har en annan linux-kärna,
Rörigt. Var inte skillnaden en öppen/stängd dörr? Vad har dörren med Linux att göra??
Detta börjar mer likna något från tråden "Veckans I-landsproblem".

> ...med öppen dörr.
> ...denna gång med stängd dörr.
> med enda skillnaden att man har en annan linux-kärna,
Rörigt. Var inte skillnaden en öppen/stängd dörr? Vad har dörren med Linux att göra??