Sida 1 av 6
Planer på kraftig a-traktor
Postat: 8 januari 2012, 16:58:12
av ochkl0620
Skepp ohoj!
Nu har jag tröttnat på o inta ha möjlighet till att åka till affären, hämta ved o fixa allmänna saker utan någons hjälp!
Har tyvärr inget körkort och jag har absolut inte råd o skaffa mig ett just nu heller. Eftersom jag bor i skogen o har behov av att kunna åka lite som jag vill och även ska ha barn snart så måste jag lösa detta på något vis. Kom då o tänka på A-traktorer som alla 15 åringar börnar runt i med stuprör som avgassystem. Japp en sådan får det bli fast då en modell som skall vara funktionell och klara taskiga vägar, vara så hög som möjligt, ha bra lastmöjligheter och el-vinsch! Den ska heller inte påkostas någon onödig exteriör som fin lack o.s.v utan ett rent skabbåk. Tanken var ju mest att traktorkortet är pass billigt ca 900:-
Har tillgång till 2 st bilar, Volvo 440 framhjulsdriven och Volvo 740 bakhjulsdriven

Det lutar åt 740.
Re: Planer på kraftig a-traktor.
Postat: 8 januari 2012, 17:04:36
av Xynter
Jag tror att 740 är en bra grund till en A-traktor. Ska den bli ordentligt nerkapad då eller ska du rycka baksätet?
Re: Planer på kraftig a-traktor.
Postat: 8 januari 2012, 17:07:16
av ochkl0620
Vad jag vet så är det lag på att man ska kapa efter baksätet sedan aprill? 2003.
Vill ha ett stort flak annars för bra fraktmöjligheter

Re: Planer på kraftig a-traktor.
Postat: 8 januari 2012, 17:08:09
av Klas-Kenny
740 är väl att rekommendera, betydligt lättare att slänga i en extra låda där än att krångla med framhjulsdrivet.
Synd att du inte tog EU-kort för ett par år sen istället, ett betydligt smidigare vis att få köra traktor idag.
Och Xynter, kapat får det väl vara, okapade går inte registrera nu för tiden.
Re: Planer på kraftig a-traktor.
Postat: 8 januari 2012, 17:11:32
av säter
Om jag minns rätt, får man inte lasta på flaket till en A-traktor.
Det är ett barlastflak.
Fö. var jag själv inne på den här idén för ett antal år sedan, trots att jag innehar körkort.
Besiktningsfriheten hägrar.

Re: Planer på kraftig a-traktor.
Postat: 8 januari 2012, 17:19:12
av Klas-Kenny
Det är nog rätt som säter säger, A-traktorn ska väl vara ett dragfordon och inte något lastfordon tyvärr...
Hehe, vi hade en gammal A-traktor för ett antal år sedan, byggd på en gammal lastbil. Längst bak på flaket satt en står trälåda, i storlek med en lastpall, fylld med betong! Detta för att hela maskineriet inte skulle tippa framåt

(Motorn sitter ju under hytten på en lastbil = väldigt framtung när den var rensad på allt där bak, bara alu-plåt över hela flaket)
Var nog tio år eller något när min mor körde den till stan, med mig och mina två bröder i hytten. Ospärrad växellåda, inga blinkers och bromsar som fungerade *ibland*, vilka minnen
Tyvärr var den för hög för att gå igenom "Mac-Drive".

Re: Planer på kraftig a-traktor
Postat: 8 januari 2012, 17:40:07
av Andy
"Tyvärr var den för hög för att gå igenom "Mac-Drive"."
Det är ju bara första gången sedan går det lättare!

Re: Planer på kraftig a-traktor
Postat: 8 januari 2012, 17:52:19
av mippen
Är A-Traktor och Traktor samma sak ur registreringssynpunkt?
Vad skiljer dessa mot tex "motorredskap 2" ?
Kanske behovet bättre täcks upp med ett motorredskap i detta fall (vad nu det är) ?
Re: Planer på kraftig a-traktor
Postat: 8 januari 2012, 17:57:35
av danielr112
Just nu har jag 1 st willis jeep med king cab chassi. Samt en valp med 140 chassi.
Båda som atraktorer. Båda bra i terräng samt klarar det mesta. Willysen är med diesel motor. Den är 210 bred. Valpen med sina måttliga 150. Lite skillnad
Willysen har väl tilltaget flak och går lasta mycke på ivf.
Men idag är tyvär reglerna jobbigare om man ska bygga än förr i tiden.
Re: Planer på kraftig a-traktor
Postat: 8 januari 2012, 18:06:09
av Klas-Kenny
mippen skrev:Är A-Traktor och Traktor samma sak ur registreringssynpunkt?
Vad skiljer dessa mot tex "motorredskap 2" ?
Kanske behovet bättre täcks upp med ett motorredskap i detta fall (vad nu det är) ?
Jag vill minnas att en "Traktor" måste vara uppbyggd så att växellådan utgör större delen utav ramen eller någonting sådant, och en del andra grejer som lyftanordning mm.
Inte säker på det, men jag har för mig det.
Enligt "LDEF" är motorredskap:
Ett motordrivet fordon som är inrättat huvudsakligen som ett arbetsredskap eller för kortare förflyttningar av gods. Motorredskap delas in i klass I och klass II.
Och Klass I innebär då att det är konstruerat för en högsta hastighet som överstiger 30km/h och Klass II högst 30km/h.
Ganska luddigt IMO
Men det finns säkert mer utförligt att läsa någonstans.
Re: Planer på kraftig a-traktor
Postat: 8 januari 2012, 19:18:07
av ochkl0620
Om någon är intresserad finns all info om regler o.s.v här...
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr019.pdf
Re: Planer på kraftig a-traktor
Postat: 8 januari 2012, 19:30:23
av Klas-Kenny
Det kan vara bra att nyttja sig av den senaste upplagan:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr288.pdf
Lite taskigt att stå på besiktningen och falla på en regeländring
Edit: Nu känner jag mig dum, jag läste inte ens dokumentet, det var ju bara en enda skitsak. Nåja, bra att veta, typ

Re: Planer på kraftig a-traktor
Postat: 8 januari 2012, 19:37:54
av mippen
Någon som är duktig på att läsa dessa som ser vad skillnaderna mellan Traktor och Motorredskap II är?
Finns det någon liknande skrivelse som beskriver Motorredskap I vs II mer än hastighetsbegränsning i II?
Dvs är ett motorredskap I samma sak som en II fast utan hastighets strypning?
Och vad för typ av körkort krävs (eller andra regler?) för att framföra en I:a?
Oj.. många frågetecken..

Re: Planer på kraftig a-traktor
Postat: 8 januari 2012, 19:45:36
av Klas-Kenny
Riktigt vad som är skillnaden vågar jag inte svara på men, skillanden på klass I och klass II är nog bara hastigheten. Sen är det ju inte säkert att det bara är en strypning hit och dit, ett fordon som är konstruerat för max 30km/h (bromsar, chassi etc) kanske inte klarar av 50km/h och så.
För att få köra motorredskap Klass I krävs B-körkort.
Re: Planer på kraftig a-traktor
Postat: 8 januari 2012, 19:53:24
av Andy