Vändglapp i portalfräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Sungam

Vändglapp i portalfräs

Inlägg av Sungam »

Har börjat provfräsa lite smått med min egenhändigt byggda portalfräs. Upptäkte vid fräsning av en 50x50 testbit i akryl att x-sidan blev 48,8mm, vilket inte är något vidare bra :doh:

Skrev ihop en programslinga där jag nollade x (portalen) mot en mätklocka och backade 10mm fram och tillbaka ett par gånger.
Resultat:
feedrate 10mm/min : -0,02mm
feedrate 100mm/min : -0,05mm
feedrate 1000mm/min : -0,1mm

Vändglappet är alltså beroende av hastigheten. Portalen är rätt så tung (~10kg) och har därmed rätt så stort tröghetsmoment. Portalen drivs med kuggrem utväxlad till 120steg/mm från två st 2,7Nm stegmotorer. Frågan är ju om vändglappet beror på tappade steg med tanke på att glappen är så pass litet vid låg hastighet? Har inte provat minska accelerationen än, något jag kanske borde prova?

Dock kvarstår ju att förklara hur proviten blev hela 1,2mm mindre. Kan jag har på tok för små motorer i förhållande till vikten på portalen och därmed tappar steg? :humm: Provbiten frästes i 1500mm/min med en 2-skärig 5mm HM pinnfräs i 8000rpm.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vändglapp i portalfräs

Inlägg av tecno »

Dra ner acceleration är en bra början.
Hur pass onoggrann är din spindel?
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Ja, ska testa med accelerationen imorgon. Känns som mkt kommer därifrån.
Spindeln är en 1,5kW kinaspindel. Har inget kännbart glapp i den. Maskinen känns rätt så stabil i övrigt.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Som du kanske har läst så har det klagats på dessa spindlars rundgång, upp med mätklocka och verfiera rundgången. Mäta = veta
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Skrev ihop en programslinga där jag nollade x (portalen) mot en mätklocka och backade 10mm fram och tillbaka ett par gånger."

Nu VET jag inte exakt hur du gjort, men det lutar mot att du kört MOT klockan och sedan nollat. Glappet i en och samma riktning är i princip noll.

Vad som händer när du kör emot klockan i låg hastighet är att portalen stannar ganska fort när motorn slutar mata skruven. Vid hög hastighet fortsätter portalen en bit pga. glappet och visar mer på klockan.

Om du ska göra det riktigt så backar du IFRÅN klockan en millimeter eller mer och sedan nollar. Därefter kör du bort och återvänder och ser hur skruven reagerar åt ANDRA hållet.

Om du gjort som jag beskriver så kan du bortse från denna kommentar.

Edit: Aha... missade att du hade direktdrift med rem. Men samma princip ligger nog där pga. eventuellt glapp mellan rem och hjul plus uttänjning av remmen. Nu antar jag att dina kopplingar är glappfria. Du kan ju iaf prova "min" metod, ifall du inte redan gjort så, ifall det är något annat som spökar än tappade steg.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Tack för kommentaren, all input mottages tacksamt. Men precis som du säger så backade jag ifrån klockan, körde fram och tillbaka ett par gånger (utan att röra klockan) för att slutligen gå tillbaka till ursprungskoordinat med utslag på klockan.

Det som oroar mig lite är att jag får så mkt större fel vid belastad fräsning mot obelastad körning mot mätklockan. :humm: Borde ju tyda på ostabil maskin eller veka motorer som tappar steg.

Vad tror ni om "upplösningen" på 120steg/mm? För lågt?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tycker det låter som att remmen inte är spänd nog, alternativt att den "fjädrar". Sätt upp klockan och tryck/dra i portalen, med motorerna igång så de håller position, för att se hur mycket portalen kan flytta sig pga av "flex" och glapp i rem och utväxling.

Uppför den sig annorlunda om du kör ditt test i mitten av axelns slaglängd kontra nära ena änden?

Vad är det för typ av utväxling mellan motor och rem? Planetväxel, remtransmision? Om det är en planetväxel så är glappet ganska konstant men om det är en remtransmision så kan du ha en del av "flexet" här och det skulle kunna ändra sig med ökad hastighet - men jag tror på den långa "drivremmen".

Upplösningen beror helt på vad du ska göra och vad du har för krav. En tumregel brukar vara att ha en upplösning runt 5-10ggr högre än förväntad "precision". 120steg/mm låter väl inte orimligt lågt.... Oavsett så är det knappast upplösningen som är boven i det här fallet.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Varit ute i garaget och provat fräsa lite igen. Denna gången minskat accelerationen till 1500mm/sec2.
Provbiten nedan blev ca. x:49.2mm Y:49.8mm (Tänkt 50x50)
Feedrate: 1000mm/min, Spindle: 8000rpm, cutdepth:0,5mm

Bild

Ber om ursäkt för dåligt skärpedjup. Men snittytan blir iaf riktigt bra. Inte så att man kan spegla sig i den, men nära på. Det är väldigt svårt att se några "skarvar" mellan nivåerna.

Ska göra ett försök med att styva upp portalen samt bygga om utväxligen mellan stegmotorn och x-drivningen.

En fråga: Jag har två stegmotorer till x-axeln, X och A som slave.
Med systemet igång och stillastående kan man inte gärna vrida på X-motorn, medans A-motorn inte har något motsånd alls.
Är detta som de ska vara vid en slave-motor?

Bild

Edit: Protalen drivs med kuggrem HTD5mx25, inget nämnvärt flex i den. Utväxlingen mellan motor och "drivrem" kuggrem T10x16 utvx 10:60. Det är denna jag ska bygga om.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Med systemet igång och stillastående kan man inte gärna vrida på X-motorn, medans A-motorn inte har något motsånd alls.
Är detta som de ska vara vid en slave-motor?
Här är nåt galet, kolla att drivern är OK och kolla all kablering till motorn är OK. Har detta uppkommit nyligen eller har det alltid varit så?
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Jag har inte uppmärksammat det tidigare. Motorn driver som den ska och verkar fungera som den ska, förutom just detta då. Får kolla kablar imorgon.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan du växla kablaget vid drivarna mellan X och A, följer felet med?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Acceleration på 1500mm/s^2 :shock:
Är inte det sjukt hög acceleration?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bra högt, sitter inte maskin fast ordentligt så lär den börja jazza på golvet.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Trodde det var ett skrivfel. :shock:
Jag tror jag kör på ca en 30 del, men så har jag nog betydligt mer friktion i min maskin.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

En update:
Hittade en koppling som inte var riktigt åtdragen och slirade, därav felet med A-axlen. Minskade även acc till 100. Nu går den väldigt lungt och stillsamt, rent av lite fjolligt :vissla:

Provkörde samma körning som innan på 50x50. Resultat uppmätt med skjutmått ca: X=49,92 Y= 50,02 :tumupp:
Hur har ni andra ref:at era fräsar? Fräst och sedan mätt upp?

Äntligen dax att på riktigt börja finmäta vändglapp och börja med allt småfix som återstår
Skriv svar