Audio, problem med spänning i vintagemixer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hillert

Audio, problem med spänning i vintagemixer

Inlägg av Hillert »

Hej.

Jag har köpt en begagnad vintage audiomixer (Satt Sam 82) som tidigare använts i radiosammanhang. Jag inhandlade den som renoveringsobjekt eftersom den efter några år på hyllan inte längre ger ifrån sig ljud ( ska dock ha fungerat bra innan).

Jag är nybörjare i ämnet men fick tipset att mäta på OP förstärkaren i "huvuddelen" och fann där att matningen av -15v finns på rätt ben men att matningen av +15v inte finns där den borde få detta. Däremot fungerar fantommatningen av 48v på varje kanal. Dessutom brummar det lite från mixern när den är inkopplad men avslagen (inte när den är påslagen).

Någonting är helt enkelt inte som det ska med spänningsfördelningen/försörjningen. Är det någon som redan nu vet vad som kan va felet? Eller är det någon som vet hur jag bör fortsätta mäta?

Tacksam för alla svar!
/Hillert
Användarvisningsbild
dar303

Re: Audio, problem med spänning i vintagemixer

Inlägg av dar303 »

Det enklaste borde ju vara att hitta +15V stabiliseringen och laga den, den bör sitta bredvid den fungerande minusmatningen och fantomen.
Jag har själv ett par sam82:or och servicemanual men kommer inte åt dom på ett par veckor.
Det är ett mycket bra mixerbord av hög kvalitet, smäckfullt med lundahltrafos och relativt enkelt att öppna.
Lycka till!
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Hej Hillert.

Välkommet till forumet. Här löser vi det mesta av världsproblemen, eller i vart fall gör ett försök.

Du saknar +15V. Det är en mycket bra början med att kontrollera drivspänningarna. Det bör finnas ett par stabilisatorkresar, t.ex. 7815 för +15V och 7915 för -15V. Du kan hitta datablad med google, bara att slå på numren. Kolla om du får in spänning till dessa, det bör vara ca 18 - 35 V DC. Om det kommer in rätt, så kan det vara fel runt 7815, lödning eller krets (minst sannolikt).