Audio, problem med spänning i vintagemixer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hillert

Audio, problem med spänning i vintagemixer

Inlägg av Hillert »

Hej.

Jag har köpt en begagnad vintage audiomixer (Satt Sam 82) som tidigare använts i radiosammanhang. Jag inhandlade den som renoveringsobjekt eftersom den efter några år på hyllan inte längre ger ifrån sig ljud ( ska dock ha fungerat bra innan).

Jag är nybörjare i ämnet men fick tipset att mäta på OP förstärkaren i "huvuddelen" och fann där att matningen av -15v finns på rätt ben men att matningen av +15v inte finns där den borde få detta. Däremot fungerar fantommatningen av 48v på varje kanal. Dessutom brummar det lite från mixern när den är inkopplad men avslagen (inte när den är påslagen).

Någonting är helt enkelt inte som det ska med spänningsfördelningen/försörjningen. Är det någon som redan nu vet vad som kan va felet? Eller är det någon som vet hur jag bör fortsätta mäta?

Tacksam för alla svar!
/Hillert
Användarvisningsbild
dar303

Re: Audio, problem med spänning i vintagemixer

Inlägg av dar303 »

Det enklaste borde ju vara att hitta +15V stabiliseringen och laga den, den bör sitta bredvid den fungerande minusmatningen och fantomen.
Jag har själv ett par sam82:or och servicemanual men kommer inte åt dom på ett par veckor.
Det är ett mycket bra mixerbord av hög kvalitet, smäckfullt med lundahltrafos och relativt enkelt att öppna.
Lycka till!
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Hej Hillert.

Välkommet till forumet. Här löser vi det mesta av världsproblemen, eller i vart fall gör ett försök.

Du saknar +15V. Det är en mycket bra början med att kontrollera drivspänningarna. Det bör finnas ett par stabilisatorkresar, t.ex. 7815 för +15V och 7915 för -15V. Du kan hitta datablad med google, bara att slå på numren. Kolla om du får in spänning till dessa, det bör vara ca 18 - 35 V DC. Om det kommer in rätt, så kan det vara fel runt 7815, lödning eller krets (minst sannolikt).

Det finns ju även en transformator och likriktare. Troligen är den kopplad så att det blir +/- spänning och noll ur den. Finns där säkringar? Säkringshållare oxiderar och ger lite lömska problem.

Kan du få fram ett schema, så är det mycket lättare.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fick nu tag på Servicemanual och kretsschema från Rikard "Flundran" (medlem här på forumet)
http://forum.studio.se/index.php/topic/ ... -82-mixer/

http://secretcircus.se/SAM82_serviceman ... schema.pdf
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag har just tittat lite på schemat. Det var en fet dokumentation, till slut hittade jag det jag ville på näst sista sidan. Det är två separata nätdelar för +15 och -15 V. Det ser ut som att IC1 och Q2 är regulator för +15V. Q1 är tillsammans med R1 och D2 överspänningsskydd som kortsluter likriktaren om den ger för hög spänning. Troligen skall primärsäkringen lösa ut då.

Börja att titta på +15V output om där finns spänning. Den bör vara 15 V.
Om +15V är OK, kontrollera brytaren S5. Mekaniska brytare kan oxidera om de stått oanvända en längre tid.
Om brytaren är OK, gå vidare mot de kort som drivs av +15V. Det bör vara avbrott någonstans.

Om +15V är fel, titta på Q2 emitter. Där bör vara minst ca 18 V.
Q2 kollektor ca 15 V och Q2 bas 0,6 V lägre än emittern. Stämmer det så är regulatorn hel. Det ser ut som en 723-regulator, då kan du använda datablad för LM723.

Det finns en diod D3 som skall skydda mot fel polaritet på +15V. Det skall vara ca 0,6V över denna om det är OK.

Hör av dig igen efter dessa kontroller.
Hillert

Inlägg av Hillert »

Tack för snabba och bra svar! Jag mäter vidare och återkommer med info hur det utvecklas.
Hillert

Inlägg av Hillert »

Jag har undersökt närmare nu. Nätdelen ger ifrån sig +15 V så länge mixern är avslagen men så fort man sätter på den så finns inte längre +15 V där det ska.

Kan bara mäta på nätdelen när den kopplats loss från resten, dvs när den inte är belastad.

Transistorn Q2 verkar inte mäta rätt. Ca 33 V på emitter och kollektor men 0 V på bas. (trots detta ligger 15 V ut från nätdelen)

Q4 (minussidan) mäter 17.9 V på emitter o kollektor och -15.7 V på bas. Det verkar mer logiskt.

Är det spänningsregulatorn, 723, man troligtvis ska byta då? Eller själva transistorn?

Vänlig hälsning, Hillert
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Hilbert och övriga!

Jag har inte kollat på schemat men jag har ett nätaggregat med LM723 i labbet. Mitt nätaggregat har har strömbegränsning som innebär att den stryper spänningen om det är kortslutning i apparaten jag kopplat in. Finns där strömbegränsning så kan det med andra ord finnas anledning att misstänka fel i själva mixerenheten.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Nätaggregatet fungerar såhär;upp till en viss ström jobbar 723an ensam och drar ström genom R2.Först när spänningen över R2 (100ohm) stiger till ca 0,6-0,7V börjar serietransistorn Q2 att leda och tar över upp till ca 300mA innan strömbegränsningen sätter in.Prova med att byta Q2.
(kom på att man förstås först skulle kunna ta bort Q2 och köra 723an ensam för att se om den fungerar normalt)
Skriv svar