FFT mjukvara

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26450
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

FFT mjukvara

Inlägg av danei »

Någon som har ett bra program som kan göra FFT-anlys på en ljudsignal? Jag tänkte försöka stämma tjejens piano. Vill hälst slippa att knacka i matlab. Jag har glömt för mycket. Och det är lite bökigt att göra det i realtid där.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Kanske något sånt här?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26450
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Perfekt. Tack så mycket.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26450
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tittade lite på pianot. Jag kom fram till att skiftnyckel inte funkar så bra. Det är fyrkantiga ställskruvar. ca. 5mm i ytterkant och koniska. De sitter dessutom ganska tätt. Någon som har ett förslag var man kan hitta en nyckel som kan funka till det?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Välsorterad musikaffär?
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

http://www.knud-danielsen.dk/pianoparts ... oparts.htm Verktyget tror jag kallas stämhammare, finns kanske att låna på någon musikskola, kommunal konsertsal eller liknande.

Dessutom vill du ha något att dämpa de andra strängarna med. Vissa toner har flera strängar. Jag tror man brukar ha något kilformat med en filtklädd yta som man kan köra ned mellan strängarna så att bara en i taget klingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26450
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Dämpa kan man göra med ett finger eller som du sa sticka in något mjukt mellan de strängar som ska dämpas. Det är verktyget som är största problemet just nu.
Skriv svar