Sida 2 av 7

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 13 december 2011, 08:05:45
av LHelge
Vi kommer säkert försöka pressa ur den några gånger i skogarna utanför Motala men tar jag ner den till Göteborg att åka till jobbet på, när jag är trött på elcykeln, så snackar vi mer "normala" hastigheter. Det skulle vara riktigt häftigt som sagt om man på något sätt kunde få den nya drivlinan besiktad och godkänd.

Tack bearing, de värdena ser rimliga ut. Nu har jag något att utgå från om jag ska simulera den.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 13 december 2011, 08:12:33
av AndLi
Stryp den till 20km/h och den går som cykel utan trampor, inga krav på maxeffekt. :)

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 13 december 2011, 08:17:47
av labmaster
Det ser ut som du limmat fast platsbitarna till hall-sensorerna. Vad händer om de skakar loss?

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 13 december 2011, 08:34:59
av LHelge
Hela motorfästet jag använder just nu är tillfälligt, mycket tejp, smältlim och krympslang. Det blir att ordna något mer permanent sen.

Det värsta som skulle kunna hända om sensorerna skakar loss är väl att motorn stannar, ev låser sig. Kanske inte så kul om den varit framhjulsdriven.

Jag funderar på att göra ett försök att montera sensorerna i statorn också.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 13 december 2011, 09:05:08
av hummel
JB-Weld är den epoxy som klarar högsta temperatur vad jag vet.
Har JB-Weld till salu om intresse finns.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 14 december 2011, 08:55:48
av LHelge
Jag har skaffat några LT1074HV som jag tänkte använda för att ta ned batterispänningen till 12 V för att driva lampor. Dessa verkar väldigt trevliga då de tål 60 V in och kan leverera upp till 5 A i buck-läge.

Jag har kollat igenom datablad och designexempel nu men jag blir inte klok på vad pinnen Vc fyller för funktion. I de exempel som finns verkar den vara koplad mot jord med ett 2k - 2,2k motstånd och en 10nF - 100nF konding. Det är lockande att ta ett 2.2k och en 100nF som jag har liggande, men jag vill ändå förstå vad pinnen har för funktion.

Någon som kan upplysa mig?

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 14 december 2011, 09:07:24
av svanted

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 14 december 2011, 09:18:56
av LHelge
Japp, den ligger på sidan jag länkade till också. Har läst igenom den ett par gånger, men det har inte klarnat ändå.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 14 december 2011, 09:23:49
av bearing
"Voltage compensation" gissar jag att det står för. Det brukar finnas en sån pinne på de här kretsarna. Jag förstår inte riktigt hur det funkar rent reglertekniskt (det verkar däremot vara ditt område =)). Databladet säger "open loop compensation" och innehåller mer info. Min teori är att filtret påverkar D-faktorn i en PID-regulator.

Jag har labbat med att byta komponenter på den pinnen (på en annan IC), och det påverkade stegsvaret rätt mycket. Jag trodde att eftersom att det är ett högpassfilter skulle det gå att byta R och C, fast behålla samma RC-produkt, och få samma egenskaper. Så var det inte. En halv dekads skillnad gjorde stegsvaret avsevärt sämre. En lastökning på 20% gjorde att utspänningen sjönk 10%. Då bytte jag en halv dekad åt andra hållet istället, och fick utmärkt stegsvar. Databladet borde innehålla formler för hur man ska räkna ut det där. Jag förstod dock inte alla parametrar när jag försökte räkna på det.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 14 december 2011, 18:30:17
av marr125
Häftigt :tumupp: :)

Men en idiot fråga varför har man en sensor på sidan av motorn???? :roll:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 14 december 2011, 19:38:48
av LHelge
Det är 3 st som sitter med 17,14 graders mellanrum. I normalfallet har man 3 st med 120 grader mellan, men eftersom det är 14 magneter, 7 nord- och 7 sydpoler så kan man lika gärna ha sensorerna med

120/7 = 17,14 grader

mellan

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 14 december 2011, 19:53:19
av marr125
ja men jag tänkte mer vad du mäter/eller nåt med dom???? :)

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 14 december 2011, 20:16:14
av LHelge
Det är en borstlös motor så lindningarna står stilla medan magneterna roterar. För att motorn ska snurra behöver motorstyrningen växla strömriktningen genom lindningarna baserat på magneternas position. Dessa 3 sensorer känner helt enkelt vart magneterna är.

Ett annat sätt att lösa det är att mäta motorns back-emf som de flesta RC-reglage gör men det ger väldigt dålig prestanda vid låga varvtal.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 14 december 2011, 20:34:01
av marr125
där fick jag svaret jag svaret :) jag vet hur en borstlös motor fungerar men jag viste inte riktigt att man kunde bygga så :)

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Postat: 14 december 2011, 22:05:02
av LHelge
Det går på denna motor för den läcker magnetfält som ett såll. Går nog mindre bra på en motor av bättre kvalité, då får man ha sensorerna inne i motorn istället.