GHA! Lyckades kortsluta min Arduino Nano

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SpanCox

GHA! Lyckades kortsluta min Arduino Nano

Inlägg av SpanCox »

Man skall inte labba när ögonen går i kors. :doh:

Jag lyckades komma åt +5V med GND och naturligtvis dog den helt. :bravo:
Ingen tillstymmelse till liv och det finns kräm i USB-porten (Den dog den med, men gick upp när jag startade om bildskärmen (inbyggd hub där)).

Finns det något magiskt man kan göra förutom det jag redan gjort, testat usbuttaget alltså.
Jag har redan beställt en ny från DE men det skadar ju inte om den här kan hoppa igång innan kineserna får tummen ur.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: GHA! Lyckades kortsluta min Arduino Nano

Inlägg av Klas-Kenny »

Matade du den ifrån den "externa" ingången?

I så fall är det säkerligen bara spänningsregulatorn som brunnit, alternativt dioden som sitter före regulatorn.

Det ska tydligen vara en NCP1117. Borde inte vara några större problem att ersätta med en LM7805 (vilket de flesta har på hyllan...), bara att du får något högre lägsta inspänning.

Edit: Missade att det var Nano, där är det ju till och med just en LM78M05, och ingen diod före, så det är säkert regulatorn som gått sönder då :) Och kan lätt bytas ut.

Edit igen: Bara inte den uppbrunna 7805'an medfört för hög spänning in i kretsen, i så fall kan mer ha gått sönder... Men nu ska vi tänka positivt! :D Bara att mäta spänningen före och efter regulatorn så får du se hur det ligger till.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Tittade lite snabbt på datablad för aurdino nano.
Kan du prova att spänningsmata med något annat än USB-porten?
Sitter en diod mellan usb-5v och 5v-matningen på kortet.
Se om du kan hitta D1 på kortet, mät på båda sidor om den mot jord. Har du bara spänning på ena sidan är det nog D1 som är trasig.
Så länge du inte har någon annan matning inblandad borde du kunna kortsluta dioden tillfälligt och se om det hoppar igång.
Då får du under inga omständigheter externmata din nano samtidigt som du har USB-kontakten i.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Sådärja!

Det var dioden D1 som hade smällt. Isolerade benen på en diod och fullödde dit den utanpå. Ser taikon ut, men det är ju ändå bara en prototyp.

Fungerar gör den i alla fall. :tumupp:

Tack för hjälpen!
Skriv svar