Sida 12 av 16

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 27 december 2011, 18:11:22
av FormerMazda
Det har varit tyst ett tag nu, och tyvärr så hörs nog inget igen förrns slutet av veckan, men, en sak har jag funderat lite på och behöver svar på om jag fattat rätt.

Om jag tappar en puls till min drivkrets (på drivkortet) då kommer jag märka detta som ett tydligt hack i gången på stegmotorn. Men det kommer fortsätta som vanligt eftersom motor och drivkrets är "i fas" så att säga.

Men om jag tappar ett steg på grund av fel mellan krets och motor, eller om drivkresten strömbegränsat så borde motorn "stalla". Med andra ord stanna och låta konstigt.

Bara behöver bekräftelse/förklaring på detta för att ha det i bagaget vid felsökning.

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 27 december 2011, 20:19:49
av bearing
Nu har inte jag visserligen inte så stor erfarenhet av sånt här, men min uppfattning är att om ett steg skulle tappas på vägen till drivkretsen skulle det nog kunna få motorn ur fas. Men, tack vare att drivkretsen inte flyttar motorn ett helsteg per puls kan motorn kanske klara tappade delsteg då och då, men inte flera delsteg i nära följd.

Drivkretsen strömbegränsar hela tiden. Drivspänningen är så hög att vid låga varv kommer strömmen i motorns lindningar stiga till maxströmmen direkt, och hållas där via PWM. Detta är normalt, och bra. När motorn går på så höga varvtal att strömmen inte hinner stiga till drivkretsens strömgräns, då ger motorn lägre moment än på låga varvtal.

När när jag lyckats få en stegmotor ur fas, då har det berott på att jag försökt accelerera motorn med konstant acceleration upp till nära maxvarvet(på aktuell spänning). Eftersom att vridmomentet sjunker vid höga varv, kan motorn inte accelerera lika snabbt på höga som på låga varv. Alltså; om accgränsen är fast, måste man därför ställa den konservativt, så att motorn klarar accelerationen även vid högt varvtal.

Inom ett visst varvtalsområde kan motorn hamna ur fas p.g.a resonansfenomen. För att minska effekten av resonans bör man köra halvsteg eller ännu tätare delsteg.

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 29 december 2011, 16:08:28
av POS
Nu har jag och makervall provat hans posy-a4 med min drivare.
Vi gav oss vid 3500mm/min i snabbmatning, då var stegmotorn inte varm och både stegmotor-drivaren och nätaggen hade mer att ge.
Inga specialgrejer utan bara 1,25mm stigning.

Det ger en indikering på vad man kan få för fart om man plockar på kraftig drivare och hög spänning.

Vi låg på ca 45V och 3,71A

Max jag kan få är 53V & 6A men jag tycker redan vi uppnått en fart som gott och väl duger. :)

En helt kass mobilfilm på testet, man kan se 3642mm/min i slutet:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 29 december 2011, 16:43:39
av mippen
Vilken typ av drivare användes i detta test?
Helt klart trevlig hastighet :)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 29 december 2011, 16:56:30
av POS

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 29 december 2011, 20:16:20
av Gimbal
POS skrev:Vi gav oss vid 3500mm/min i snabbmatning, då var stegmotorn inte varm och både stegmotor-drivaren och nätaggen hade mer att ge.
:shock: Ojojoj, kanske ska se över mina inställningar i helgen...

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 30 december 2011, 17:58:39
av FormerMazda
Ikväll har det testats (pågår i skrivande stund rent av..) en hel del!

Har testat på följande vis:
Ett digitalt skjutmått är fastklampat med tving på Z-lådan. Skjutmåtet löper fint, och sitter bra.
Bordet joggas fram så jag mäter mot en såndär mutter med djupstickan.
Sen nollar jag skjutmått och Mach3.
Sen kör jag ett program som kör Z mellan 0 och -2 100ggr.

Helt utan att göra annat så när programmet är kört och Mach3 visar att Z är i noll igen så visar skjutmåttet -0,66mm.

Sen har jag testat nedan, och med nedan resultat:
* Strömbegränsning satt till 100% = Inget bra. Ställde ner till 75% igen.
* Halvsteg till 1/8steg = ingen skillnad. Men här behövde jag inte ens ändra step / mm?? Drivkort omstartat, men ingen skillnad.
* Bytt plats på Z och A = -0,68mm
* Feedrate från 400 till 200 = -0,64mm
* Accelerate från 30 till 2 = -0,65mm
* Kernel speed från 45k - 35k = -0,50mm!
* Kernel speed från 35k - 12k5 = -0,13mm!

Alltså fick jag inget skillnad i motortuning, men kernel speed gjorde stor skillnad!
Dock är det fortfarande en felmarginal som är alldeles för stor.

Konstaterande:
* Även en motor på bordet (körd som Z) tappar. Ett helt halvvarv.
* Efter avslutat test så kan jag alltid i Mach3 slå in att köra Z manuellt det felande måttet, och då visar sen skjutmåttet 0,00mm.
* Alltså är det i vändingarna det skiter sig, men alltid åt ena hållet, inom hundradelen och även när det går sakta som tusan.

Nu är jag sådär tom på idéer igen. Nån som har nån bra?

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 30 december 2011, 18:04:38
av tecno
Alltså är det i vändingarna det skiter sig, men alltid åt ena hållet
OK, endera ser du till att få till ett mutterpaket med glapp kompensering som är det bästa att göra, det andra är att labba med 'Backlash' vilket inte är lika bra.
Läs på om detta i manualen.

Vändglapp/backlash skall alltid i första hand åtgärdas mekaniskt och i nödfall programvara.

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 30 december 2011, 18:13:42
av FormerMazda
Men eftersom en motor på bordet stannade ett halvvarv fel, borde inte problemet ligga nån annanstans?
Köper annars teorin om backlash.

Har provat X och Y nu också.
Y tappar som Z ungefär, men X tappar bara hälften mot de andra.

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 30 december 2011, 18:23:17
av 90kar08
Testa att skruva loss motorerna och kör dem ett halvt varv fram och tillbaka en massa gånger så ser du ju om du tappar steg.

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 30 december 2011, 18:25:03
av tecno
För klen drivning skulle jag tippa på.

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 30 december 2011, 18:31:29
av X-IL
OM inget ändrades mellan 1/2 och 1/8 är det något som är tokigt. Kan man ställa det separat för varje kanal? Ställde du isåfall på rätt?

Strömbegränsningen borde väl inte försämra något så länge du inte överstiger motorns märkdata.

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 31 december 2011, 13:13:36
av FormerMazda
X-IL: Något är konstigt.

Enligt min dokumentation så är SW5-6 för att ändra strömbegränsningen.
Testade olika inställningar nu på alla kanaler, mätte strömmen från mitt spagg och fick följande:
100% = 3,65A
75% = 2,2A
50% = 2,0A
25% = 2,0A

Detta är till att börja med väldig lite väl? Fördelat på fyra kanaler borde det ju inte mer än en halv amepere till varje motor.
Däremot verkade axlarna röra sig olika fort.

Så det är dags att reverse-engineera kortet och se vilken switch som är till vad. Litar inte på dokumentationen längre..

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 31 december 2011, 13:27:09
av bearing
Eftersom att drivkretsen är switchad drar den mindre ström från matningen än vad strömmen i motorn är. Om du har ett oscilloskop kan du mäta spänningen över de stora strömavkänningsmotstånden på kortet för att få veta strömmen genom motorn. Kanske går det till och med att mäta med en multimeter om motorn står stilla och "hålls fast" av drivströmmen.

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Postat: 31 december 2011, 13:48:22
av FormerMazda
Behöver nog nåt bättre att mäta med då.
För jag har 2st 0,15ohms-motstånd mot jord till varje drivkrets.
Spänningsfallet över dessa är "i snitt" 0,07volt. Med ohms lag ger detta 0,46A
Och det gånger fyra blir ungefär vad jag mäter totalt. Så jag kan inte mäta min ström med multimeter gissar jag då.

Jag har förresten hittat att dokumentationen inte stämmer, de switchar som enligt den är till strömbegränsingen går till val av hel/halv/mm-steg, och vice versa.
Och nu har jag dubbelkollat att kretsens igång 1 och 2 verkligen är dragrna mot jord = toshibas dokumentationen = 100%.

Nätagget kroknar inte, det är ett PULS 24V 20A. Och det är ständigt 24V på plinten in i drivkortet.