FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

PULS-agget skrotet för de hade dragit åt en pol dåligt = aningens varmt = just den paj.
Men resten fungerar hur bra som helst!
Användarvisningsbild
gdahlin
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 november 2007, 12:19:51
Ort: östergötland

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av gdahlin »

det har bara visat sin kraft lite :badgrin:
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Har läst en del om home och limit-brytare nu.

Nu summerar jag vad jag fattat, rätta det som är fel:

1: Man bör ha limitbrytare i varje ände på varje axel. Alltså sex brytare totalt på en 3-axlig fräs.
2: Sen är det ju lyxigt att ha home-brytare, men det räcker ju att de sitter vid ena änden på varje axel. Tre totalt då.
3: Men sen kan ju home och limit vara samma brytare.
4: Och limit på varje axel kan vara seriekopplade NC/parallell NO. Det konfiggas i Mach3 sen vilken funkiton de har.

Summerar man ovan så sätter man dit 2 brytare per axel, varje axel sammankopplad. Endast tre ingångar behövs för att få home och limit?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Hemlägesbrytaren ÄR ju en ändlägesbrytare.

I princip behöver du bara tre brytare, som hemlägesbrytare, sen använder du dig utav soft limits i Mach3 så behöver du inte oroa dig att köra utanför arbetsområdet.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Softlimits har jag sett ja, men borde inte ändlägesbrytare vara säkrast?
Softlimits baseras väl på vad Mach3 tror att maskinen är beräknat på antal skickade pulser? OM nåt knasar på vägen, pulser tappas, spänning sjukner eller vad som, så kan ju verkligheten diffa?

Att montera dit några switchar är ju inget jobb, så om det går och det är nytta med det så gör jag det gärna.
Men det är ju ingen mening om det inte fungerar..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Visst är det en extra säkerhet med riktiga switchar. :)

Jadå, det fungerar utmärkt att montera switchar just som du beskrivit. NC brukar väl anses vara säkrast då det vid kabelbrott stoppar maskinen.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av bearing »

Om den har ändlägesbrytare i bortre lägena, och dessa kopplas till samma ingång som hemmabrytarna, kan den då veta om den ligger hemma eller borta vid uppstart?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Den ligger ju normalt sett aldrig emot ändlägesbrytarna, "home" ska ju vara precis innan ändlägesbrytarna trycks in (tex. ändlägesbrytaren trycks in vid -5 eller så), och när man homear så kör den ju alltid i "rätt" riktning, så som man konfigurerat Mach3.
Och softLimitsen ska ju även de ligga precis innan ändlägesbrytarna trycks in. Så fort de trycks in (förutom vid homeing) stoppar Mach3 helt och hållet, med Soft så är det bara att backa tillbaka.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Men om home och limit delar brytaren så kommer väl Mach3 köra maskinen tills home aktiveras.
Men eftersom det då är samma som limit så borde det bli problem att starta från det läget sen?
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Gimbal »

Men använder man home brytare normalt sett? Jag har inga och nollställer istället i förhållande till prylen jag ska fräsa.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

FM: Grejen är den att du *egentligen* aldrig ska köra emot ändlägesbrytarna (förutom de vid hemläget, under homeing), därför börjar du heller aldrig köra med en ändlägesbrytare intryckt. Standard så går det inte ens att jogga axlarna i Mach3 om en ändlägesbrytare är intryckt, man måste flytta bort axeln för hand om den blivit intryckt. Vet dock inte om det går att komma runt på något vis. Och när man då flyttat axeln ifrån brytaren är det bara till att homea så kommer den automagiskt att gå till den korrekta maskinnollan. :)
Trycker man på "home" i Mach3 går den sakta tills ändlägesbrytaren vid hemläget går i, där efter vänder den och kör tills den ej längre är intryckt. Där lägger den sin nolla.

Gimbal: Maskinnollan ska alltid vara vid ett hörn på maskinen (Eller ja, den kan ju vara i mitten på maskinen om man tycker det är roligt, så kan man ställa in arbetsytan till +- på varje axel...), sen sätter man den relativa nollan utefter arbetsstycket.
Nollställer du maskinnollan efter arbetsstycket kan du heller inte nyttja SoftLimits eftersom att Mach3 *tror* att fräsen kan gå ytterligare en bit åt varje håll, om man inte ändrar fräsens arbetsyta i Mach3 vid varje körning...

Och softlimits är bra att ha när man blir övermodig och kör ett nygjort program med en gång utan full översikt.. :mrgreen:
EMC2 som jag kör är duktigt och stoppar redan när man trycker på kör ifall programmet går utanför arbetsområdet, har sparat mig några bitar jag annars skulle köra fel i onödan pga. nollan på fel ställe i CAM-programmet..
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Trycker man på "home" i Mach3 går den sakta tills ändlägesbrytaren vid hemläget går i, där efter vänder den och kör tills den ej längre är intryckt. Där lägger den sin nolla.
Det förutsätter att Mach3 under home-procedur åsidosätter limit för att limit och home ska kunna vara samma då?

Nu känner jga mig lite tjatig, men är man newbie så är man. :)
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Cano »

Det räcker med en limit brytare per axel om du kör med nock, sen går alla att seriekopplas.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Har inte riktigt fått så mycket gjort som jag hade önskat.
Men så har man en massa övertid som sagt..

Hur som, jag målade en av vagnarna igår, förväntansfullt doppade jag penseln och började klabba på färg.
Besvikelsen är total. Ska dock prova ett lager till.
Men den liksom rinner fast den är ospädd, och i kanterna flyter den bort och täcker inte alls.

Får se om detta är färgen som får måla min POSY eller inte..
IMAG0120.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av toffie »

Hur hade du tänkt nu.. Tycker du CNC maskinen kommer att dra för mycket ström så du vill dra ner på elkostnader
från lampor och sådant genom att göra CNC'n självlysande? :D
Skriv svar