FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Sitter och trimmar lite, och nu verkar jag ha hittat den magiska siffran för att få den så exakt som möjligt: 320steps/ mm.
Nu kan jag knacka in X och Y och få det på hundradelen uppmätt med digitalt skjutmått som jag satt fast i maskin.
Dessutom fixar han den med en feedrate på 1250mm/min! Lycka! :whoho:

Och Z har blivit MYCKET bättre med ett par slangklammer. Dock är det fortfarande nån hundradel som det ska skilja. Letar glapp och dylikt fortfarande.. Måste bli så exakt som jag kan mäta innan jag är nöjd.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Fråga:
Spände fast mitt skjutmått på Z-axeln igår, körde till övre vänstra hörnet med X och Y, mätte och nollade där.
Sen körde jag till övre högra: +1,02mm
Sen körde jag till nedre högra: +0,84mm
Sen körde jag till nedre vänstra: -0,12mm

Så det lutar ju lite, och det kan tänka. Men ska man försöka justera (går egentligen inte), eller limma på nån tunn MDF som man planfräser?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av labmaster »

Jag tror de flesta skulle svara att du skall planfräsa bordet direkt. Nackdelen är förstås att den vackra färgen försvinner.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Kruxet med att plana bordet direkt är muttrarna som håller bygeln.
De sticker upp ur bordet, därför tanken med en skiva uppepå. Synd på färgen dock som sagt..
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av mippen »

Sätt på en MDF men använd försänkta bult.
Då har du en offerskiva som är planfräst som även kan bytas.
Dubbelkolla så du planfräser med lämplig fräs så du täcker hela skivan.
Bordet är nog större än arbetsområdet.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Gimbal »

Jag har lite samma problem, och tänkte (jag har alltså inte gjort det än pga tidsbrist) limma fast små klossar på bordet med jämna mellanrum. (bara några mm höga, och någon cm i fyrkant eller diameter).

Dessa tänkte jag sedan manuellt planfräsa till samma höjd. En plan offerskiva borde sedan ligga jämnt och fint på dessa klossar. Är tanken alltså.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Bäste borde ju vara att byta de där bulten helt klart ja..
Men sen då, jag har ju bara en dremel på 175w, och ett stål med diameter 2mm. Praktiskt genomförbart?

Gillar Gimbals idé!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Praktiskt genomförbart, ja! Roligt? Snabbt? Bästa verktyget? NEJ!
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

X-IL: Så han tar i! :D
Näe, såklart inte bästa på nåt vis, men så är det. Det är vad som finns.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av ristomemo »

Är också ägare av en POSY A4, är dock dålig på att publicera projekttrådar. Jag försänkte dessa muttrar så att bordet är plant. Har dock inte planfräst bordet, man kommer ju inte ut i ytterkanterna så då skulle det ju bli en grop, som kan vara dumt om man spänner fast något föremål som är större. Så har fäst en extra mdfskiva som offerplatta och planfräst den i mitten. Nackdelen är ju att Z rörelsen längd minskar.
Senast redigerad av ristomemo 20 december 2011, 12:34:19, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

FormerMazda skrev:X-IL: Så han tar i! :D
Näe, såklart inte bästa på nåt vis, men så är det. Det är vad som finns.
Ta då genast och beställ åtminstone en 1/8" fräs från Swech eller eBay, eller pip iväg till Bauhaus och kolla deras utbud av Proxxon/Dremel-tillbehör, där kan du nog hitta något med 1/8" skaft och större fräs. En millimeter är dock en del att fräsa ner över så stor yta, speciellt med en dremel, men det går nog fint om man tar det långsamt men inte så att det bränner. Jag har gjort liknande många gånger, tyvärr...
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

X-IL: Du menar nån av dessa: Swech's frässtål
Kruxet är väl att den största är bara 3mm.
Iofs. så har jag ju en ask no-name clas i sjön i källarn när jag tänker efter. Där finns nog nåt stål på 5-6mm för dremel.
Men så var det ju 1mm drygt. Kan ju ta i två pass förstås. Fräser gör han ju själv.

ristomemo: Att vara dålig är ingen ursäkt! Upp med tråd! Vi vill veta erfarenheter och idéer du fått! :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Risken med Classe-grejerna är att det snarare är filar... Fast har väl funnits frässtål mer likt de till överhandsfräs också. ett sånt här t ex från Swech http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... dcb8535782 , och givetvis passar du på att köpa några av de andra på en gång. och gärna ett par av varje.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av ristomemo »

FormerMazda skrev: ristomemo: Att vara dålig är ingen ursäkt! Upp med tråd! Vi vill veta erfarenheter och idéer du fått! :tumupp:
Jag lovar att jag ska försöka, när tid finnes :) , just nu är fräsen tyvärr dammig och övergiven. En sak kan jag i alla fall dela med mig av redan nu. Jag borrade och gängade ändarna för M6 på stängerna som agerar linjärlager. Som sedan kunde bultas från sidorna. Upplevde innan att de vred sig aningens vid körning av slädarna, svårt att få kullagrena exakt raka med rörklammerupphängningen. En annan fördel med det var att jag upplever att konstruktionens flex minskade.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Himlans sket också.. Provade på lite 3-d fräsning igår, men han tappar fortfarande höjd efter en stund, trots att jag dragit år slangklämmorna som en tok.
Så nu tror jag mer på att stegmotorn tappar när han ska höja Z. Men hur testar jag det, och hur löser jag det om det är så?
X och Y verkar inte tappa nåt.
Skriv svar