Trapp + Kors + Dimmer - Förstår inte hur min lärare menar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Granit

Trapp + Kors + Dimmer - Förstår inte hur min lärare menar

Inlägg av Granit »

Ok. på ritningen nedan så är tydligen allt rätt förutom antalet kablar från korskopplaren till dimmern. Vad jag inte förstår är vad jag kan göra annorlunda eftersom att om jag kopplar båda utgångarna på korskopplaren till dimmerns enda ingång så kommer ju det att göra så att korsen släpper igenom spänningen till dimmern oavsett vilket läge korsen och trappen står i. Har jag helt fel? Kan någon se vad man kan göra annorlunda?

Kanske ska förklara funktionen också. ena knappen på dubbeltrappen ska styra en lampa, den andra knappen ska tillsammans med korskopplaren och dimmern styra den andra lampan. Det är den information jag fick.

http://i39.tinypic.com/2ltrf5e.jpg
Senast redigerad av Granit 25 november 2011, 16:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Muppis

Re: Trapp + Kors + Dimmer - Förstår inte hur min lärare mena

Inlägg av Muppis »

Den där ritningen var inte lätt att läsa.

Varför har du en korsomkopplare när du bara har en trapp? Man måste ha två trappbrytare för att korsomkopplaren ska fungera.
Granit

Inlägg av Granit »

Nej den är lite kladdig, jag förstår inte det heller, egentligen borde korsen vara utbytt till en enkel trapp. Men nu har läraren sagt specifikt att ena knappen på dubbel trappen ska tillsammans med korsen och dimmern styra ena lampan. När jag skickade in ritningen som jag la upp här så fick jag svaret att jag skulle
"Se över antalet kablar från korskopplaren till dimmern" Jag tycker att det låter väldigt konstigt och kan inte för mitt liv förstå hur jag kan göra något annorlunda om jag MÅSTE använda just dessa tre knappar.
Muppis

Inlägg av Muppis »

Jag har inget bra svar på hur han har tänkt sig det.

Men eftersom att du har en dubbeltrapp kan du väl koppla in korsomkopplaren på båda trappfunktionerna och låta ena trappfunktionen styra dimmern.
Det blir en väldigt kul koppling om inte annat. Många trådar i röret blir det också :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Byglingen i mittersta omkopplaren sitter på fel sida
Flytta den så funkar det

Swech
Muppis

Inlägg av Muppis »

Ahaa! Var det kladdet en bygling!

Jag har aldrig sett en sån koppling, varför skulle man vilja göra så?
Granit

Inlägg av Granit »

Swech, jag förstår inte hur du menar. Och enligt läraren så var problemet antalet kablar från korskopplaren till dimmern. Här är en närbild om den första var lite suddig.

http://i42.tinypic.com/qsvyw2.jpg
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Du behöver väl inte använda ena halvan i korskopplaren?
Granit

Inlägg av Granit »

Fast om man ska kunna öppna/bryta spänningen till dimmern med både trappen och korsen så går det väl inte att koppla annorlunda än vad jag har gjort? Enligt lärarens instruktioner så ska tydligen hela korsen användas och det enda jag kan komma på då är att lägga till en till trappfunktion.
peo007

Inlägg av peo007 »

Du ska ha 4 trådar till en korsbrytare sen måste du
även ha en trappdimmer för att det ska funka
Granit

Inlägg av Granit »

Jag visste inte ens att det fanns något som hette Trapp-Dimmer.. Så dessa Trapp dimmers har två ingångar för att kunna kopplas direkt till en trapp eller korsomkopplare?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med en trapp --- kors --- trappdimmer så kan man tända och släcka på alla 3 ställena. Dimning dock bara på ett ställe.

Ska dimmer ha nolla? Hittills har det inte behövts men med lågenergi och LED blir vi väl tvungna.

Protte
Granit

Inlägg av Granit »

Ska dimmers ha nolla? Jag kollade i "Elko boken" och där har dimmern en plint för nollan i alla fall. Tack för alla som svarat föresten, Nu blev det genast lite klarare. Min lärare nämnde nämligen ingenting om dessa Trapp-Dimmers så jag har suttit och knepat med det här halva dan.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

prototypen skrev:Hittills har det inte behövts men med lågenergi och LED blir vi väl tvungna.
Tror inte det. Nexa grejorna funkar ju utan att få in en nolla, du bara sätter dem istället för en enkel switch.

Jag antar att de inte bryter helt utan bara har ett högt motstånd så att det fortfarande finns lite ström i ledningen.
Granit

Inlägg av Granit »

Ok, om vi tar denna dimmer som exempel. Det står inte utförligt att den har en "trapp funktion" men skulle denna fungera som en Trapp-dimmer? och hur ska den isåfall kopplas för att få fram en trapp funktion?

http://www.elbutik.se/dokument/EUD61NPS ... ternet.pdf
Skriv svar