Enkel fråga...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Arrowfredde
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 juni 2004, 22:01:40

Enkel fråga...

Inlägg av Arrowfredde »

Någon som kan hjälpa mig med att hitta några starka irled på elfa? kosrar vad det vill..

tacksam för svar!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

De Bästa elfa har är HSDL4230. De är riktigt bra,mycket ljus, skaplig pulstålighet och bra livslängd. Tyvärr något dyra, men helt klart bra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hur är det med OP295A då?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har testat alla elfas ir-dioder tror jag och HSDL4230 är den som vi fastnade för. OP295A är säkerligen helt oki den med, men har för mig att den ger mindre ljus vid användning som belysare, dock är OP295A bättre om man skall pulsa hårt då den tål högre pulsström.
Arrowfredde
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 juni 2004, 22:01:40

Inlägg av Arrowfredde »

Okej säg att jag köper 8st sånna... Motstånd... dom är 100mA, vad ska jag ha för motstånd om man matar dom med 12 v. mina räkningar blir 10.5 ohm men jag tycker det inte stämmer?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Lite liten marginal med 8 i serie. Jag kör med sju i serie för att få lite mer reglermarginal, men mät upp vad du får för framspänningsfall och välj resistor efter det. Räkna så att du hamnar på 90mA om du låter dem lysa hela tiden så får du lite marginaler eftersom de ändå kostar några kronor.

Skall du göra kretskort att montera dem på så gör banorna så stora som möjligt för att leda av värmen så effektiv så möjligt. Det förbättrar livslängden och fungerar rätt bra som kylfläns då värmen verkligen leds ner i benen
Skriv svar