Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Om man tittar på panelernas kurvor så vinner man väldigt lite på MPPT jämfört mar att bara köra panelerna rakt in på batterierna och sedan ha en shuntregulator som dumpar värme på lämpligt ställe. Det minimerar även eventuella elektromagnetiska störningar. EMC vill man inte undvika. Kompatibilitet är bra.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Angående säkring så tror jag att tumregeln/rekommendationen är att ha säkring ifall man kopplar ihop fler än två slingor. (Med just två slingor med paneler av samma typ så kan ena slingan givetvis inte ge mer ström än vad andra slingan är specad att tåla).

Tål solladdarna spänningen om du istället kopplar två slingor med tre paneler istället för tre slingor med två paneler?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Anledningen att jag inte vill koppla fler paneler i serie är p.g.a. skuggningsproblematiken. I extremfallet om jag skulle seriekoppla alla paneler skulle de i ett tankeexperiment kunna ge noll effekt då minst en panel kanske alltid är helt skuggad av skorstenen och därmed bryter kretsen. Därför har jag köpt paneler med lite högre spänning för att kunna koppla endast två i serie och få så många parallella strängar som möjligt. Vilket ju är hela anledningen till mitt "problem" kring kabeldragningen. Och jag förstår att man normalt sätt inte kopplar så här men normalt sätt har man inte en gigantiskt skorsten i mitten på ett horisontellt tak när man sätter solpaneler...


Mickecarlsson skrev: 19 oktober 2023, 10:14:43 Dra plus och minuskablarna tätt ihop om du vill undvika EMC, så som du ritat på bilden är inte tillåtet att montera.
Ja, bilden är bara schematisk för att visa hur det kopplas.

Jag kommer säkra av varje seriesträng. En bra förklaring till hur och varför man säkrar individuella paneler finns på länken jag postade tidigare.

Just nu lutar det åt att sätta "in line" MC4-säkringarpå 15 A och sen MC4-grenar om jag kan hitta såna som tål mer än 30 A.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Ja, då lär det ju behövas säkringar för att det ska göras rätt.

Vet inte hur de där MC4-inlinesäkringarna ser ut, men gissar att det är en glasrörsäkring i dem. Se för sjutton till att säkringarna är specade att tåla att bryta spänningen och strömmen (vid DC). Eller med andra ord kör sandfyllda säkringar.

Jag hade nog övervägt klassiskt proppskåp för fördelningen av DC. Proppskåpen brukar väl vara specade till 400-500V eller liknande och propparna är mig veterligen alltid sandfyllda och om inte annat anges lär de klara att bryta DC utan problem. Vet inte om de vanligt förekommande storlekarna är lämpliga i ditt fall dock, och dessutom kanske du inte har nåt ställe att göra rimligt snyggt montage på.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

MC4-säkring.png

En variant för att förenkla kabeldragningen är ju att jag går upp till 3s2p på varje grupp istället. Då blir det ju färre grenar och lägre ström på ca 20A per gren. Jag har ju tänkt använda Victrons MPPTer och att gå från SmartSolar MPPT 150/60 till SmartSolar MPPT 250/60 är ingen större prisskillnad. Och det lite högre priset spar man nog in på kopparen när man kan använda klenare kabel.

Det bör ju bli lite sämre ur skuggningssynpunkt men jag vet inte om det är av akademisk karaktär eller om det blir sämre i praktiken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu har jag inte doktorerat på effekter av skuggning, men spontant skulle jag säga att 3s2p är bättre än 2s3p vad gäller skugga.

Har du 2s3p så borde det få effekten att om en panel skuggas, så kommer du att sänka spänningen på hela systemet. Och således får du i princip bara 1/3 effekt totalt, eftersom att det blir som att en panel i varje serie har skuggats.
Har du 3s2p och en panel skuggas så borde du åtminstone ha kvar 2/3 av effekten.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

OK. Jag har ju heller ingen hatt i skuggteknik men jag har resonerat annorlunda.

Varför sänks spänningen på hela gruppen om en panel skuggas?

Jag tänkte att om man har 2s3p och en panel är helt skuggad så är det som att en av tre parallella strängar inte levererar något alls och de andra kan tuffa på som vanligt. Så då får man 2/3 av effekten när en panel är skuggad. Om man har 3s2p och en panel är helt skuggad så försvinner en parallell sträng och man får 1/2 effekt. Tänker jag fel?

Alltså så här skulle det bli med 3s2p istället.

panelgrupper 3s2p.png
Och nu tittade solen precis fram så jag tog en bild på skorstenens skugga när solen står lågt akterifrån.

2023-10-20 09.48.49 (Medium).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Hesabon »

Jag förstår funderingarna kring skuggan - med så låg solvinkel som det är nu (och blir bara lägre) är panelernas verkningsgrad redan minimal.

För några år sedan behövde jag själv MC4 förgrenare och kom ihåg att det fanns på Amazon. Här är en länk till 1-till-3-kontakter specade för 50A: https://www.amazon.com/Triproton-Branch ... r=8-7&th=1
MC4 är ju i sig själv specad upp till 90A. Olika utföranden är förstås en annan sak...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Klas-Kenny »

gunne skrev: 20 oktober 2023, 10:38:57 OK. Jag har ju heller ingen hatt i skuggteknik men jag har resonerat annorlunda.

Varför sänks spänningen på hela gruppen om en panel skuggas?

Jag tänkte att om man har 2s3p och en panel är helt skuggad så är det som att en av tre parallella strängar inte levererar något alls och de andra kan tuffa på som vanligt. Så då får man 2/3 av effekten när en panel är skuggad. Om man har 3s2p och en panel är helt skuggad så försvinner en parallell sträng och man får 1/2 effekt. Tänker jag fel?
Enligt Kirchhoff så har alla parallellkopplade strängar samma spänning över sig, alltid.
När en panel blir skuggad så blir den förbikopplad av dess inbyggda bypassdiod, varpå spänningen över den panelen blir nära noll. Så spänningen över den strängen sjunker. Vilket medför att spänningen över alla parallellkopplade strängar sjunker.

Skuggningshandboken är läsvärd:
https://energiforsk.se/media/28623/skug ... 17-385.pdf
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Tackar för det dokumentet. Jag får väl plöja det som godnattsaga för barnen ikväll :)

Innan jag har hunnit läsa och bilda mig en uppfattning så bjuder jag på en källa som styrker min nuvarande oupplysta världsbild. Men jag hoppas att du har rätt för det blir enklare för mig att koppla allt då.

https://energyconnections.net.au/pages/ ... r-parallel
Screenshot 2023-10-20 at 10-50-18 Shading Solar Panels Series Or Parallel.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad den artikeln inte tar hänsyn till är just bypass-dioderna.
Förmodligen har artikeln några år på nacken, det har inte alltid varit standard med bypassdioder. Men nu för tiden så finns det i nästan alla paneler.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

De där förgreningarna som pallar 50 A finns även på svenska Amazon: https://www.amazon.se/gp/product/B0BPLZPFGT/

Och sen verkar Stäubli göra doningar som klarar 60 A och som man kanske kan lita mer på än kineserna. https://www.mg-solar-shop.com/staeubli- ... 4-evo-2-ur

De paneler jag har köpt har ju 144 celler och bypassdioder i alla fall. Jag har skummat ditt dokument lite och det verkar ju vettigt så vi kör på 3s2p då det blir enklare kabeldragning.

Från Trinas vitpapper om deras Vertex-serie:
Screenshot 2023-10-20 at 15-03-01 210 Vertex Whitepaper 2.0.pdf.png

Jag hade egentligen tänkt försöka få upp lite paneler på taket idag men det är fan inte läge för det då det regnar sidledes här i fjollträsk...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Nu är panelerna uppe! Det känns som ett stort steg men det är ju egentligen bara den enkla biten.

2023-10-26 15.02.41.jpg
Nästa steg är ju att dra kabel ner till maskinrummet. Och då måste jag ju bestämma en gång för alla hur jag ska koppla allt.

Här har jag listat alla inte helt orimliga kombinationer av Victrons MPPTs som jag skulle kunna använda:

MPPT lista.png
De gulmarkerade raderna är de två alternativ som jag tycker verkar mest rimliga. De andra är antingen orimligt dyra eller orimligt komplicerade att koppla eller båda två.

Och de två alternativen är de som tidigare avhandlats. Antingen tre grupper med 2s3p som innebär 3 st MPPT 150/60 för totalt ca 16200 kr eller tre grupper med 3s2p som innebär 3 st MPPT 250/60 för ca 24000 kr.

2s3p är ju marginellt jobbigare att koppla (fler MC4-säkringar och -grenar) men mycket billigare. Tillkommer ju lite kostnad för tre säkringar, tre grenar och kanske grövre kablar.

3s2p är lite enklare att koppla men 50 % dyrare. Är det mycket så mycket bättre ur skugghänsyn att det är värt 8000 spänn extra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Till saken hör att vi har överkapacitet på sommaren (som vanligt med solel) och underkapacitet på vintern. Frågan är var man kan räkna hem marginalnyttan för dyrare MPPTs och kanske lite högre avkastning på höst/vinter/vår?

Tanken är att ha en batteribank på 20-30 kWh. Vi kan inte exportera nån el.

Förbrukningen och uppskattad produktion av elektroner ser ut så här. Historisk förbrukning är staplarna och den blå linjen är uppskattad produktion. Förbrukningen har jag mätt senaste åren och produktionen är det som Victrons MPPT-kalkylator uppskattar. Som synes hoppas vi att vara självförsörjande på el från och med maj till och med september.

förbrukning-produktion.png

Och så här ser budgeten för solelsystemet ut just nu:

budget.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Kul att det går framåt!
Det kanske är den enklaste biten att montera panelerna, men med tanke på väder och vind så verkar det väl också vara den tråkigaste biten.

3k för reservkraftomkopplare låter förhållandevis billigt. De kanske har gått ner i pris sen jag kollade på sånt sist?

Angående marginalvinst på att kunna dra nytta av så mycket sol som möjligt på höst-vinter-vår så: Vet att jag redan dragit in billigt skit v.s. Victron i tråden, men jag vill slå ett slag för möjligheten att kombinera. Om du skaffar Victrongrejer för att köra nån av de billigare konfigurationerna såsom t.ex. 2S3P men sen kompletterar med billigare solladdare så kan du köra 2S2P på Victron och 2S1P till en billigare laddare så länge den billigare laddaren faktiskt fungerar, och ifall den havererar så kan du alltid växla till att köra allt via Victron. Dvs du lägger ingen större risk i köpet av en billigare laddare, och samtidigt så behöver du klart kortare tid för att nå nån slags break-even. Du kan ju rent av köra 2S3P på sommaren med enbart Victron eftersom du då ändå får tillräcklig kapacitet och sen växla till kombination av Victron och nåt billigare höst-vinter-vår.

Har du tänkt köra nån slags styrning med att cykla batteriet med timdebitering på elnätet på vintern?

Hur var det, har du nån dieselmotor färdiginstallerad som huvudsaklingen agerar elverk? I så fall är kylningen kopplad så att den kan ge värme/varmvatten? I så fall lär det ju finnas nån gräns där det lönar sig att köra den istället för att köpa el när priserna är som högst och värmen ändå behövs.

P.S. har ni använt båten klart olika, eller varför har förbrukningen varit så mycket lägre i oktober-december 22+23 jämfört dels med samma månader 21 och dels jämfört med jan-mar alla år?
Skriv svar