Spänningshöjande koppling/krets.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tummen
Inlägg: 24
Blev medlem: 6 juni 2005, 22:42:55
Ort: Södertälje
Kontakt:

Spänningshöjande koppling/krets.

Inlägg av tummen »

Jag har en komparator som ska trigga på ett spänningsfall i millivolt klassen dessutom är spänningsfallet precis uppe vid matningsspänningen.

komparatorn jobbar itne rail to rail riktigt så därav behöver jag hissa matningen till den en sådär 1.5 2 volt ungefär. som tur är så är denna nivå rätt oviktig för komparatorn (tror jag iallafall)

För att försvåra ytterligare så ska jag tillägga att denna kopling kommer att sitta i äkta lerhyddor å skjul i afrika så kostsamma färdiga kretsar kan ej användas, budgeten för denna spänningshöjning bör en överstiga 10kr ungefär...
då resistorn jag läter spänningsfalet över är i storleken 0.003ohm är någon typ av spänningsdelning för å flytta insignalen ej möjlig vad jag kan komma på.

komparatorn som används heter: LM311N

Uppgiften är att mäta om strömmen i en laddledning till ett batteri går åt ena eller andra hållet.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Spänningsdela såhär?

Bild

Välj motstånden så att spänningarna hamnar där komparatorn hanterar dom, men inte onödigt lågt (för "signalen" dämpas).

Enda riktiga nackdelen jag ser är att motstånden kan vara dåligt matchade, men du kanske ändå måste ha någon offset-justering?

Annars byt komparator? Byta till en som klarar lite "beyond the rails" borde väl vara billigare än att smälla dit nåt extra för att höja matningen?
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Varför inte höja nivån på insignalen till komparatorn ?
Använd en dubbel eller fyrdubbel op-amp t .ex. LM324 och koppla en op-amp som icke inverterande förstärkare och en som komparator.
tummen
Inlägg: 24
Blev medlem: 6 juni 2005, 22:42:55
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av tummen »

cyr skrev:Spänningsdela såhär?
Välj motstånden så att spänningarna hamnar där komparatorn hanterar dom, men inte onödigt lågt (för "signalen" dämpas).
Tror inte på det där riktigt då R1 i din koppling är 0.003ohm detta är alltså ca 10-100ggr mindre än toleransen pådina övriga resistorer...
tummen
Inlägg: 24
Blev medlem: 6 juni 2005, 22:42:55
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av tummen »

Tony skrev:Varför inte höja nivån på insignalen till komparatorn ?
Använd en dubbel eller fyrdubbel op-amp t .ex. LM324 och koppla en op-amp som icke inverterande förstärkare och en som komparator.
Inte riktigt med på hur du menar där, spänningen på insignalen är ju i dagsläget Vcc på ena och (Vcc-0.003V ca) problemet är att spänningen ligger högt upp och då tyvärr utanför komparatorns område, hur en förstärkning skulle få den att komma neråt i spänning förstod jag inte riktigt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

LM324 har den trevliga egenskap att den är strömsnål och klarar av att insignalerna över-/understiger matningsspänningen (lite). Därmed kan man mäta "direkt" och med lämplig förstärkning kasta ut den faktor man behöver.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Ska lejonen få solcells-driven mp3-spelare?
tummen
Inlägg: 24
Blev medlem: 6 juni 2005, 22:42:55
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av tummen »

netrunner skrev:Ska lejonen få solcells-driven mp3-spelare?
Nä inte riktigt, detta är till SIDA som har en massa batteri/solcell anläggningar ute på landsbyggden, i denna ska sitta en laddindikator som skall visa om colcellen fungerar. denna indikering finns redan MEN är tvungen å va inlåst då den annars förstörs av användarna för att få ut sista droppen kräm ur batteriet...

Därför va vi tvungna att uppfinna hjulet igen. Inte hittat någon lösning på det ännu å riktigt vad tidigare svar skulle användas till vet jag inte så noga... får se vart deta slutar
Skriv svar