Sida 1 av 4

Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 08:48:07
av hakilala
Ny kurs påbörjad, och tanken är väl att vi ska välja lite själva vad vi vill pyssla med.
Jag har inte så många idéer, så tänkte höra om folket här vet något projekt man kan pyssla med, som inte är alltför svårt och krångligt! Alla tips mottages! :)

Edit: Kom nu på en sak som kanske kan vara intressant, ungefär som att man gör två st tärningar, där LEDar föreställer själva prickarna, och om man kan göra någonting, trycka på en knapp kanske eller liknande, så att dessa tärningar visar olika värden, alltså random värden! :) Kanske man kan ha alla LEDar blinkande först för att sedan stanna upp och visa random värden på tärningarna? :) Någon som har koll på om detta är genomförbart? :)

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 08:59:46
av ds77
Vad som är svårt och krångligt beror till stor del av dina förkunskaper så beskriv gärna lite mer om din bakgrund och intressen!

Ett "enkelt" projekt kan vara en klocka, med display och knappar. Kanske lite tråkigt och fantasilöst, men speciellt displaydelen kan varieras efter tycke och smak. En variant kan tex vara att visa tiden binärt. Det ger erfarenhet av att hantera in och utgångar och timers, kort sagt allt man behöver kunna för vidare projekt :)

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 09:01:01
av ds77
Som svar på ditt tillägg:

Det är klart genomförbart! Största svårigheten blir en bra slumptalsgenerator.

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 09:03:06
av hakilala
Okej, ditt förslag lät inte så dumt med binära tal osv i en klocka. Har ju läst programmering A och B nu innan, och är väl inte superduktig på det skall tilläggas, har väl mest grundlig kunskap på allt :)

Tärningarna intresserar dock mig fortfarande!

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 09:07:12
av baron3d
Tärning låter lite väl enkelt.

Klocka med alarm är bättre.
Spel t.ex. http://biphome.spray.se/frl_linder/pic_jdm_spel.html .

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 09:09:00
av v-g
LEDsnurra är skoj!

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 09:09:10
av ds77
Kör på något du själv är intresserad av, det brukar ge bäst resultat...

Börja sök på random number generator microprocessor och liknande så kan du nog få en uppfattning om vad som krävs för den biten. Det finns förmodligen gott om exempel att titta på.

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 10:55:51
av hakilala
baron3d skrev:Tärning låter lite väl enkelt.

Klocka med alarm är bättre.
Spel t.ex. http://biphome.spray.se/frl_linder/pic_jdm_spel.html .
Ska kolla in spelet du länkade, laddade ner c source och de andra filerna...

Är dock mest sugen på tärningarna, men vet inte riktigt hur jag ska börja. Kanske någon kan fylla på med lite info m.m :)

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 10:56:22
av Icecap
En "inte så himla random men OK till vissa saker"-generator man kan programmera fungerar som så:
Välj 2 st olika primtal, X och Y.

Varje "slumpning" gör då:
Slumptalet = Slumptalet * X;
Slumptalet = Slumptalet + Y;

Om man har en räknare som räknar hur länga man håller nere slumpknappen och sedan räknar igenom samma antal slumpningar blir det alldeles OK till tärningskast.

Räkna dock igenom formeln för att se hur många gångar man ska räkna igenom för att komma tillbaka till ursprungsvärdet, vissa kombinationer av primtal ger sämre "upplösning".

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 10:59:39
av psynoise
När jag läste en introduktionskurs i mikrokontrollerteknik för Freescale HC08 var det särskilt en uppgift under kursens gång som har satt prägel på mig. Uppgiften var att skriva och läsa till ett seriellt EEPROM. Detta tycktes från början vara enkelt, men för en nybörjare fick man problem direkt. Efter några sega kvällar lärde jag mig hur man får saker och ting att fungera. Strukturerat arbete där den mesta tiden läggs på förarbete var svaret. Själva programmet skriver man först när man har full koll på hur allt ska lösas. Idag känns det självklart, men för en som enbart tidigare programmet löst på en PC fick man mycket att lära. Enkla projekt vet jag inte om det är särskilt utvecklande då man kan lyckas med dålig metodik.

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 11:11:22
av hakilala
Tack för alla svar, nu har jag bestämt mig: Tärningar! :D
Ska googla fram lite exempel på random number generatorer och kolla.
Men, jag vet inte riktigt hur jag ska starta programmet? Tips? tänkte köra i C för övrigt!

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 11:16:47
av Icecap
Vaddå starta programmet?

Du får väl göra som alla andra:
1: Initiera alla portar, register och variabler.
2: Starta evt. interrupts, timers osv.
3: Köra mainloop i evighet.

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 11:17:40
av ds77
Vilken processor ska du du använda, och vet du vad du har för verktyg tillgängliga?

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 11:22:47
av hakilala
Pic16F690 blir det att köra på, i Pickit2.. har letat fram en sida med info över RA0 osv på själva boarden och vilken som ska var. Tänkte jag kopplar den till en labbplatta och kör därifrån och ser om jag kan få till det.

Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?

Postat: 21 oktober 2011, 11:27:46
av Icecap
Starta med att tanka med databladet över PIC'en! Ha det sparat så det är nära till hands!

Sedan kan du skriva upp hur du kopplar tärnings-LED'na och sedan kommer resten ganska lätt.